Diskmaskin som svämmar över
Diskmaskin som svämmar över
Diskmaskinen, en Elektrolux med 7-8 år på nacken, fick för sig att svämma över idag. Den ger felkod i30 vilket betyder att sockorna är blöta, vilket jag också kände. Kul att få en felkod på översvämning om man nu inte märker detta själv. Iallafall, problemet verkar vara att så fort jag sätter i sladden så börjar den släppa på vatten. Bryter man strömmen så håller inkommande kran tätt så själva kranen funkar. Han det vara ett relä som hängt sig? Reläer kan ju svetsa fast sig. Ser att det finns 2 riktiga reläer på kortet och jag antar att den ena är till elpatron och den andra är till pumpen. Så vattenkranen verkar styras av en mosfet och dessa brukar väl inte hänga sig? Kan det vara strul med någon flottör som tror att maskinen är tom på vatten? Som sagt, efter att strömmen varit bruten så startar både vattenkran och dräneringspump att gå för fullt men påfyllningskranen vinner. Tips på saker att kolla?
Re: Diskmaskin som svämmar över
Sidospår: Allmänt verkar triac:ar rätt stryktåliga. Gissar att om de får överspänning vid t.ex. åska så triggas de bara att leda, och det äter upp överspänningen. I kombination med induktiv last, typ relä, magnetventil osv, så lär väl lasten också lindra spiken från ett åsknedslag.
Vild gissning är kanske lite för dålig kylning eller kvalitetsproblem på denna triac?
Allmänt tips är att kolla gate-ström i databladet, eller rent av mäta strömmen, för att hitta ersättare ifall exakt samma komponent inte går att hitta.
Vild gissning är kanske lite för dålig kylning eller kvalitetsproblem på denna triac?
Allmänt tips är att kolla gate-ström i databladet, eller rent av mäta strömmen, för att hitta ersättare ifall exakt samma komponent inte går att hitta.
Aha, denna ventil växelströmsstyrd? Jo, den brummar faktiskt när jag tänker efter. Ok, då ska jag försöka hitta denna triac på kortet. Har hittat vilka två kablar som går till kortet iallafall så det är bara att följa banor. Tack för tips! Återkommer med resultat.
Ok nu har jag tittat. De två stiften går till varsin 0103MN triac. Hur kollar jag en triac då?
Håller med föregående om att TRIAC:en vanligvis är huvudmisstänkt. Beroende på felorsak/felmod kan man göra en mätning med en vanlig multimeter för att konstatera att den är trasig. T.ex en ohm- eller diodmätning mellan anoderna (mt1, mt2). Om den då inte visar avbrott när man inte driver styret (gaten) är något fel. Notera att man ska mäta båda polariteterna (byta plats på mätprobarna), den kan gå sönder åt "bara ena hållet". Att avgöra om den fungerar korret är dock inte så enkelt med bara en multimeter.
Om din diskmaskin har samma konstruktion som den electrolux jag lagade för inte så länge sedan så finns det ytterligare en svag punkt att kolla. Snubbern (ett motstånd och en kondensator) som sitter parallellt med triac:en har relativt små komponenter som kanske inte har så mycket marginal när det kommer till spänningstålighet och topp-effekt. Se mitt tidigare inlägg: viewtopic.php?p=1663691#p1663691
Om din diskmaskin har samma konstruktion som den electrolux jag lagade för inte så länge sedan så finns det ytterligare en svag punkt att kolla. Snubbern (ett motstånd och en kondensator) som sitter parallellt med triac:en har relativt små komponenter som kanske inte har så mycket marginal när det kommer till spänningstålighet och topp-effekt. Se mitt tidigare inlägg: viewtopic.php?p=1663691#p1663691
Det är exakt detta kretskort som på din bild! Och exakt samma symptom med vattnet. Hur löste du det med kondingen? Vilket värde ska den ha? Jag får beställa ett par 0103MN men kan ju passa på att skaffa kondingar också.
Edit: såg nu att du kör utan kondingen. Har allt funkat ok på detta sätt? Isåfall kör jag samma modell
Edit: såg nu att du kör utan kondingen. Har allt funkat ok på detta sätt? Isåfall kör jag samma modell

Jag monterade aldrig dit någon ny kondensator. Diskamskinen har fungerat ok sedan reparationen med sin z0109 triac. Den är en "kusin" till z0103. Den är lite trögare att starta (kräver högre gate ström) men är å andra sidan mer motståndskraftig mot spänningstransienter. Drivningen av triacen var dock tillräckligt stark för att fungera (kanske inte om det är -20 grader kallt i köket, men det är sällan man kör diskmaskinen då ;- )
Syftet med snubbern är att minska risken för att TRIAC:en falsktriggar på grund av snabba spänningstransienter (dv/dt). Så störningar på elnätet (externa eller från andra apparater) kan göra att triac:en sätter igång att leda. Min bedömning är att om det inträffar är det troligast att det bara kommer att röra sig om enstaka gånger så att mängden vatten som den släpper in är försumbar.
Min "kvalificerade gissning" är att kondensatorn C3065 har ett värde i storleksordningen 10nF och bör ha en spänningsrating på 1kV för att ha marginal till triacens genombrottsspänning. Men som sagt, jag lät bli att montera den och har inte att den ska ha falsktriggat.
Syftet med snubbern är att minska risken för att TRIAC:en falsktriggar på grund av snabba spänningstransienter (dv/dt). Så störningar på elnätet (externa eller från andra apparater) kan göra att triac:en sätter igång att leda. Min bedömning är att om det inträffar är det troligast att det bara kommer att röra sig om enstaka gånger så att mängden vatten som den släpper in är försumbar.
Min "kvalificerade gissning" är att kondensatorn C3065 har ett värde i storleksordningen 10nF och bör ha en spänningsrating på 1kV för att ha marginal till triacens genombrottsspänning. Men som sagt, jag lät bli att montera den och har inte att den ska ha falsktriggat.
Jag är lite sugen på att bara fimpa kondensatorn och köra med den triacen som sitter där. Felet är ju säkert bara kondingen som leder. Jag har 2,2 k över kondingen och mäter jag på de andra snubbernätverken så har jag OL på dessa kondingar.
Du förstör ingenting genom att bara ta bort kondensatorn, så om inte annat är det ett snabbt test utan att behöva beställa nya triac:ar
Lödade loss den nu och triacen läser OL så nu funkar det säkert. Skulle vara kul att återställa med en konding för att göra det riktigt. Men jag provkör så här och ser. Har din funkat i 2 år utan att klaga så räcker det nog. Det blir en Sorin lagning om du sett Electronic school på Youtube. No capacitor, no problem säger Sorin och bryter bort kondensatorer med näbbtång
Tack så mycket för hjälpen allihop!