Fråga om värmepump i garage

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Fråga om värmepump i garage

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har en Mitsubishi luftvärmepump, i ett isolerat garage, som är igång under vinterhalvåret. Den är satt till att hålla 17 grader, men på 60 m2 blir temperaturen runt 20-21 grader.
Innedelen är en MSZ-SF50 VE3.
Jag tycker den drar för mycket energi för att värma detta utrymme.
År, månad och kWh
År 2022 2023. 2024
Jan. 316 343 572
Feb. 238 349 368
Mar. 304 440 319
Apr. 222 241 198

Har jag för höga förväntningar eller finns det bättre värmepumpar som är effektivare?

EDIT: La till 2024
Användarvisningsbild
pi314

Re: Fråga om värmepump i garage

Inlägg av pi314 »

Januari 2024 var det kallt och förbrukningen var hög.

Här är min förbrukning för "lilla huset", knappt 100 m2, byggt 1916. Där syns toppen för januari 2024.
[VISA]
2023-2024_lilla_huset.png
Jag tror att du kan minska förbrukningen en hel del genom att sänka temperaturen i garaget ett par grader. Om du vill ha drygt 20° i garaget när du är där, kanske du kan sänka ett par grader under huvuddelen av dygnet. Jag gissar att du inte är i garaget på nätterna, t.ex.

2° sänkning i garaget skulle, gissningsvis, minska elförbrukningen med ca 15-20%. Dels genom att mindre värme behöver tillföras och dels genom att COP ökar.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre

Inlägg av Borre »

Hur tjock isolering har du i väggar, tak, platta, hur stor port och isolering i den?
Skogen

Inlägg av Skogen »

Jag har också en Mitsubishi luftvärmepump till garagen och en del av källaren.
Vill minnas att man kunde se förbrukningen i någon app.
Ska se om jag kan få fram det om någon dag eller tre.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

95 mm isolering väggarna, garageportarna (2st) har ett U-värde på 1,23 - 1,27, plattan är betong på dränerad bädd, takisolering 100 - 150 mm.
Taket är 2400 högt och plant.
Skogen

Inlägg av Skogen »

Kollat lite, år 2024:
jan 383
feb 239
mars 190
apr 170

2 garage + en del källare. Inställd temp 15 grader, funkar nog rätt bra.
Någon typ av stenväggar, puts på insidan, tegel på utsidan.
2 garageportar rätt nya, u-värde ???
Fönster av sådana där glasblock.
Huset byggt -69.
Jag är ganska nöjd med det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mellan tummen och pekfingret ok

du kan prova några saker

en kall dag kan du ersätta värmepumpen med elfläkt, med termostat
ha energimätare på, och logga gärna temperaturen en vecka innan och efter
då kan du se vad byggnaden tar i energi
lämpligt att göra vid någon minusgrad och mulet relativt vindstilla väder

sänk temperaturen
1 grad lägre ger 5% mindre energi som tumregel
lämpligt med kanske 15 grade under icke närvaro
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Problemet med den befintliga värmepumpen är att den bara går att sätta ner till 16 grader, vilket ger ca 20-21 grader i garaget.
När temperaturen går under -5 går den kontinuerligt och drar ca 500-700W.
Här är databladet på den:
IMG_5302.png
IMG_5303.png
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du skulle kunna lura den genom att leda en mindre mängd av dess utblås tillbaka till insuget på inomhusdelen, just där temperaturgivaren sitter.

Dock ska man tänka på att värmepumpfunktionen är avsedd att arbeta i visst temperaturområde. Nån som orkar räkna på det kan säkert säga nåt mer om detta. Dock tål väl alla luft-luft-värmepumpar att man drar igång dem i en utkyld stuga usv.

En annan variant kan vara att ordna något som emulerar dess fjärrkontroll, och/eller löda kablar på on/off-knappen, och styra med egen timer/termostat.

Hur ser utedelen ut elektriskt sett? Om den är "dum", alltså bara 230V-matning separat till kompressor, fläkt och växelventil matat från inomhusenheten, och nån termostat (alltså typ fem eller sju ledare) så bör det väl gå att sätta kontaktorer, en som bryter kompressorn och några sekunder senare bryter hela matningsspänningen när extern termostat tycker det är varmt nog, och sen slår på allt när termostaten vill ha värme.

Eller om det är en enkel on-off så kan du annars bygga separat styrning som slår av/på de tre 230V-matade delarna i utedelen, och bara ställa innedelen på endast fläkt och max styrka. Du eldar då visserligen mininalt för kråkorna i form av att fläkten körs fast den inte behövs, men å andra sidan så blir avfrostningen effektivare eftersom den tar värme från större del av inomhus (dvs blåser kall luft över hela garaget istället för att det "rinner" självcirkulerande kall luft ner från inomhusdelen utan fläkt igång som det brukar vara).

Tillverkarna är sällan sugna på att publicera data över faktisk verkningsgrad vid olika utetemperaturer - nån standard säger att man ska speca vid +7 vilket i mitt tycke är en riktigt värdelös standard som endast duger för södra Europa. Hur som helst så är verkningsgraden sämre när det är kallare ute, varpå du typiskt ser riktigt hög kostnad under kallaste vintern medan kostnaden är låg under höst/vår.

Kanske värt att fundera på om det verkligen är värt att ha garaget uppvärmt under säg slutet av december till början av mars? Och om du vill ha det uppvärmt då så kanske komplettera med vedeldning ifall du tycker det är värt besväret. OBS dock att man får inte ha fast eldastad med öppen låga i garage eller med dörr direkt till garage om jag minns rätt, så kolla upp reglerna. En variant kan ju vara att ha vedpanna i en friggebod och acktank samt element i garaget, och för att systemet ska klara att inte användas på höst och vår så kör glykolvatten i systemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mickecarlsson skrev: 23 september 2024, 08:59:49 Problemet med den befintliga värmepumpen är att den bara går att sätta ner till 16 grader, vilket ger ca 20-21 grader i garaget.
Hmm, hur kan du få högre temp än inställd ?

Jag har snarare motsatt problem med min lvp hemma, man måste ställa den varmare än man vill ha, annars blir det bara den tempen just framför.
Borre

Inlägg av Borre »

I mitt garage har jag räknat ut ungefärligt u-värde och efter det effektbehovet vid lite olika utetemperaturer.

Jag har mycket mer isolering:
Platta 200mm (100mm kantbalk) cellplast
Väggar, 145+45mm
Tak 300mm ut mot taksprång 500mm där takhöjden tillåter (större delen av ytan)
Två dörrar 10x21, u-värde 0.9 ungefär.
Port 5000x2200mm, 60mm cellplast, u-värde 0.91.

Yttermått på garaget är 10.5x6.4m, så lite större.

Vid -5 och innetemp på 20 grader så ger det ett behov på ungefär 1000W, då beräknat på att marken under plattan håller 5 grader, alltså 15 graders tempskillnad.
Vid 0/20: 860W
Vid -5/20: 1030W
Vid -10/20: 1260W
Vid -20/20: 1540W

Har du säg dubbla u-värdet så bör du hamna på kanske 1800W i effektbehov vid -5/20 grader.
Drar värmepumpen 500-700W och har ett COP på 3 vid -5 grader så ger det ut ungefär 1500-2100W, så det kan väl stämma isf.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kontakta service. Om temperaturen är 4-5 grader off så är något fel.

Denna har väl ingen funktion med tempgivare i fjärren?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Jag sätter 16 grader på fjärren, temperaturen mäts med en BME280 via MySensors, sensorn sitter mitt i garaget.
Innedelen sitter nästan kloss intill taket, på ena långsidan. Bild kommer nästa gång jag går ut i garaget.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ursäkta otydlig formulering.

De flesta värmepumpar styr temperaturen efter luften som kommer genom fläkten in genom insuget.

Vissa modeller har en tempgivare i fjärrkontrollen, som via IR skickar aktuell temperatur till innerdelen var femte minut.
Om då fjärrkontrollen sitter nära ett fönster eller garageport kommer det bli för varmt i garaget.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Här är bilden på innedelen, den sitter ganska mitt i garaget på långsidan.
IMG_3707.jpeg
Skriv svar