Jag är ny här så vet inte hur man svarar riktigt men - Tack för kommentaren @Tommy_Naseem
"Jag skulle inte lagt jorden via minus plinten.Rent potentialmässigt spelar det ingen roll. men som elektriker tar det emot att lägga dessa under samma plint." - Hade du dragit jordkabel från alla enheter till en egen jordplint?
Jag hade personligen lagt säkringen före brytare tom batteriet. Alltså säkringen så nära batteriet som möjligt - Okej, det låter bra. Nu när du säger det har jag hört att man ska ha säkring så nära batteriet som möjligt (även om outputström är från DC-DC laddaren)
Gällande val av kabelarea. 35mm2 är grovt. Det brukar vara 16mm2 till en startmotor. - Tack för att du tog upp detta, bilden är tyvärr lite suddig så det är 25mm2 men då är det ju okej.
Tack för kommentaren @Klas-Kenny.
Tack för kommentaren @danei
I en bil är allt jordat via chassi. Det finns ingen anledning att ha dubbelt så mycket kablage. - Okej, du menar att man kan jord minusplinten istället för egen jordplint eller?
Man bör ha avsäkring även på laddaren. - Vi ska byta plats på hängsäkringen till närmare batteriet men den är innan brytaren "nu".
Kopplingen till fordonsbatteriet gissar jag att är för laddning av bobatteriet vid körning. Koppla då till generatorn i stället för batteriet. - Okej, är det att föredra? Tänker att det är lättare att koppla till startbatteriet.
Tack för kommentaren @MiaM
Om du har riktigt chassi i närheten, alltså bärande del och inte bara tunt metallskal på bodelen osv, så jorda direkt i chassit. - ska försöka kolla upp detta, har en fiat ducato 2016 multijet 130 men tror det är självbärande.
Håller också med om att ha säkringshållare så nära batterier som möjligt. - Yes, tack för input.
Använd absolut inte för klen säkring till inverters, solladdare och liknande. - Jag har valt dom som det har rekommenderats i manualerna för laddare och inverter, hoppas det lirar.
Se t.ex. nån av de första Yotubevideorna som David Poz - Tack, ska kolla!
Minsta kabelarea bestäms av vad säkringen garanterat löser ut för innan det blir brandrisk (även vid rejält urladdade batterier). Men det finns inget hinder att använda grövre ledare. Så om t.ex. anslutning på en apparat bara klarar säg 10mm2 så är det inte fel att skarva den kabeln med en som är 20mm2 strax invid, och använda 20mm2 för större delen av kabeldragningen. - Intressant, ska man då försöka tänka på att inte använda för stor säkring till 10mm2 eller 20mm2? Vi har några bland annat en fläkt som kommer behöva skarvas.
Om inte invertern antingen har galvaniskt isolerad utgång eller inbyggd jordfelsbrytarfunktion så sätt gärna en jordfelsbrytare mellan den och uttagen. - Grymt tips, ska kolla!
Tänk på att man inte kan lita på polaritet, eller ens lita på att en ledare är nolla, med 230V enfas CEE-don. Därför måste alla säkringar vara tvåpoliga - Grymt, jag kollade på denna:
https://www.clasohlson.com/se/Personsky ... /p/36-8453 , får se hur jag sätter fast den utan DIN-skena i normkapsling eller elcentral...
Vad för kylskåp har du? Ska det inte också ha en 230V-matning? 12v kylskåp och 12v gaslarm med uttag för dessa, men det kanske inte är rekommenderat med uttag?
Laddar MPPT/DC/DC båda batterierna när solen skiner? - Dom laddar endast bodelsbatteriet
Ett tips är också att kanske ha en omkopplare så att t.ex. bilstereo, kupéfläkt och liknande kan matas valfritt från bobatteriet eller startbatteriet. - Bra ide, det ska jag fundera på dock har vi tänkt att åka just i varma perioder för nu. Men grymma tips!
