val av stegmotor med hög acceleration?

Allt som rör 3D-skrivare.
carl22

val av stegmotor med hög acceleration?

Inlägg av carl22 »

Jag är i behov av lite vägledning, jag tittar på att försöka förbättra min 3d-skrivaracceleration genom att ändra nema17 steppers till några högre strömsteg..... några förslag vad jag ska leta efter?

dvs hög eller låg induktans?

Hög induktans tenderar att vara högt vridmoment ...... men det här är en 3d skrivarapplikation så ...... ska jag leta efter hög ström och låg(er) induktans om jag jämför stegmotorer?

(Jag kör en modifierad Creality CR10S (300x300x400H ram med v-groove 2020/2040 rälsprofil)
Stegmotorerna verkar vara 800mA..... vissa källor säger 1000mA (1A)
Jag försökte mer få till något med ett ordentligt datablad.

Omriktarna är TMC2209 (upp till 2A klassade).

Stegmotorerna går väldigt varma (och de är inom ett hölje och jag kör en uppvärmd säng (750W) och funderar på att lägga till en kammarvärmare på 400W så att de går i en väldigt varm miljö och uppenbarligen går i timmar i taget.
H.O

Re: val av stegmotor med hög acceleration?

Inlägg av H.O »

Lägre induktans tillåter högre acceleration och högre hastighet (vid samma matningsspänning) men hållmomentet blir lägre (vid samma ström) eftersom det är färre lindningsvarv i motorn.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Inlägg av Wirewrap »

Så hög matningsspänning som möjligt som motorddrivarna tål är också till hjälp.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jag ska byta till kraken Ldo stegmotorer. Jag behöver 4 st så det får ju vänta ett tag. Men vill du ha rejält med kraft så är det väl detta man ska ha… https://peedee3d.com/products/kraken-by ... -3004acs40

I övrigt, gör det så stor skillnad vilka man har, så rent generellt? Klarar de önskad ström, så är det väl acceptabelt? Märker man av skillnaden mellan en motor med hög eller låg impedans i dessa sammanhang?
Skriv svar