Ojämn temperatur i absorptionskylskåp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Holken

Ojämn temperatur i absorptionskylskåp

Inlägg av Holken »

Hej på er!

Jag har lite strul med ett gammalt Electrolux kylskåp (absorption kylskåp) som sitter i en husbil.

Problemet är att temperaturen svänger väldigt mycket upp och ner oavsett om det går på gas eller ström.

Bifogar en bild på temperatur kurvan. Detta är i kylskåpet. I frysfacket är det större svängningar, från -17°C till -2°C. Ibland har det varit någon enstaka plusgrad.

Kylskåpet är inställt på ca 4°C, men når sällan ner till den temperaturen.

Jag har försökt felsöka det men hittar inget uppenbart fel. Kretskorten i det är nya, det byttes ut pga ett annat fel med elektroniken.

Kan det vara fel på termistorn?
Jag har försökt mäta upp den och tyckte den låg inom rätt resistans för temperaturen.

Ska jag köpa en ny termistor med kabel som orginal del så är den väldigt dyr. För dyrt för att göra en chansning.

Funderar på om det går och köpa en lös termistor och löda dit. Jag vet inte exakt vad det är för termistor som sitter där idag. Men jag har hittat liknande termistorer som har samma resistans vid de olika temperaturerna som manualen anger. Kan detta funka tror ni?

All hjälp om vad felet kan vara mottages tacksamt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Ojämn temperatur i absorptionskylskåp

Inlägg av Danny »

Bild på typskylt
Holken

Inlägg av Holken »

Typskylt på kylskåpet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om jag kommer ihåg rätt kunde det bli fel i vart dom olika delarna av vätska / gas kom i dom tre? delarna och detta kunde avhjälpas att man vände upp och ner på kylskåpet
googla kan kanske ge mer svar

om det är 12v så hadde jag helt enkelt kopplat ur 12v värmeelementet
kopplat in det på 12v, loggat temperaturen och se om det varierar, ev koppla extern termostat och kört det så några dagar

då kan man dela upp det i gas / vätskefel eller elektronik
Holken

Inlägg av Holken »

Jag har vänt på kylskåpet och lät det stå upp och ner på i några dagar. Det hjälpte inte.

Det kyler bra vid första uppstarten, det tar ca en timme innan det når inställd temp. Ca 4-5 °C i kylskåpet och runt -16°C i frysfacket. Därefter slår termostaten till och slår ifrån gasen eller 220v.

Nästa gång det startar verkar det som om det går för kort tid för att kyla ner det till inställd temp igen. Det som styr det är termistorn. Funderar på om termistorn får något spel när den blir kall, eller om kabeln till termistorn blir varm bakom kylskåpet och ger fel värden till kretskortet.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Kontrollera att dörren sluter tätt och att innerbelysningen släcks.

Annars lutar det mot termistorn.
Kan vara att fukt trängt in i den.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vet inte hur moderna sådana fungerar, men de gamla körde väl gas med mekanisk temperaturstyrning, helt oberoende av elektronik. Är även nya sådana, eller styrs gasflödet elektroniskt? Om gasen styrs helt mekaniskt även på ditt modernare skåp så borde det väl inte vara fel på elektroniken.

Vet inte om det går att hitta nån billig givare som du skulle kunna använda för att logga punkten som värms med el/gas - den är kanske för varm för att annat än typ PT1000-givare ska tåla värmen? Annars så lär ju en loggning av detta avslöja om det är själva kylprocessen eller styrningen som strular.
Holken

Inlägg av Holken »

Allt styrs elektroniskt via 12v. Det är ett AES2 kylskåp, det väljer själv vilken energikälla som ska användas enligt följande prioritetsordning 220v, gas, 12v. 12v går det bara på när generatorn i bilen laddar. Gasen styrs av en elektronisk magnetventil. När kylskåpet uppnått rätt temp stänger det av gasen. När det är dax att börja kyla igen skickar det på gasen och tänder lågan.Den biten verkar fungera utan problem. Styrkortet är helt nytt, det byttes jag pga andra problem, bla att det inte funkade på 220 och att det bara ville växla över till gas.

En lös termistor kostar några kronor, men ska jag köpa en original termistor med sladd och kontakt är det runt 1600kr. Sura pengar om det nu inte är det felet.

Har hittat följande värden i manualen för termistorn som sitter i kylskåpet. Jag ska försöka mäta upp den i helgen mer noggrant, och försöka hitta en annan termistor med samma värden.

5° ca. 7,24
10° ca. 5,63
15° ca. 4,42
20° ca. 3,50

Termistorn sitter i kylskåpet
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, men då bör det vara lätt att logga spänning på magnetventil för gas, och för den delen även spänning på 230V-element och 12V-element. Om du vill provköra 12V-delen utan att ha generatorn igång så kan du kanske köra nån fläskig nätdel som ger tillräcklig spänning, och/eller om den har ingång från laddsignal så lura den den vägen.

Anledningen att jag tjatar om detta är för att avgöra om det är fel på själva kylprocessen och/eller fel på elektroniska styrningen.
Skriv svar