För värmepump så har man väl också faktorn att man inte vill att den slår av-på för ofta. För t.ex. elelement eller elpatron så kan man ju slå av-på flera gånger per minut utan större problem. Typ kontaktorer för en elpatron lär ju slitas väldigt lite tack vare resistiv last, och elelement med elektronisk termostat lär ju ha en triac som inte slits alls.
Med värmepump så behöver man väl några minuters drifttid, så det kanske gungar mer, men den gungningen uppstår hur man än gör. Kan undvikas med en liten acktank och shunt efter den. Då får man ha dels shuntstyrning, åter igen bäst med innegivare, och sen låta värmepumpen styras så att den går igång när shunten är fullt öppen, och stänger av när shunten varit minst en bit ifrån fullt öppen tillräckligt länge. Tiden värmepumpen kör efter att shunten börjat stänga något kan justeras efter hur sakta shunten stänger, för en bra kompromiss mellan driftekonomi och underhålls-/reparationskostnader.
Styrning luft/vatten-värmepump
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 2 september 2024, 07:03:53
Re: Styrning luft/vatten-värmepump
Med risk för att avslöja att detta med VP är ett helt nytt område för mig, undrar jag följande:
- Är det korrekt uppfattat at det viktigaste med vp är att få en så låg framledningstemp som möjligt, för att i sin tur få så hög COP som det går?
- Att de flesta vp har en programmerbar funktion som ska hjälpa till att uppnå ovanstående? Och att vp därför behöver ha input från åtminstone ute och innehavare? Evt också givare i botten på tanken? Och med dessa givare kan vp styras så att punkt ett uppfylls?
I början trodde jag att man kunne styra vp helt analogt, typ som en elpatron, och styra den via on/off- ingång på styrenheten, där villkoren för att pumpen skulle få gå, var
-lågt elpris ( gränsvärde sätter jag själv och kan ändra)
-att temp i botten på tanken som matas av vp, har gått under det värde jag satt fex 30°C
I mitt fall skulle då värmeproduktionen ( från vp) och värmeförbrukningen vara två helt isolerade system, där förbrukningen (dvs att cirkulationenpumpen som leder värmen ut i golven, startar) enbart styrs av en centralt placerad termostat och en simpel enfas-timer.
Fortfarande känns det som ett grundläggande behov jag har, är att bygga ihop ett så enkelt system och robust system som möjligt- lite efter den gamla principen: - ju färre rörliga delar ju mindre krångel och chans för problem
- Är det korrekt uppfattat at det viktigaste med vp är att få en så låg framledningstemp som möjligt, för att i sin tur få så hög COP som det går?
- Att de flesta vp har en programmerbar funktion som ska hjälpa till att uppnå ovanstående? Och att vp därför behöver ha input från åtminstone ute och innehavare? Evt också givare i botten på tanken? Och med dessa givare kan vp styras så att punkt ett uppfylls?
I början trodde jag att man kunne styra vp helt analogt, typ som en elpatron, och styra den via on/off- ingång på styrenheten, där villkoren för att pumpen skulle få gå, var
-lågt elpris ( gränsvärde sätter jag själv och kan ändra)
-att temp i botten på tanken som matas av vp, har gått under det värde jag satt fex 30°C
I mitt fall skulle då värmeproduktionen ( från vp) och värmeförbrukningen vara två helt isolerade system, där förbrukningen (dvs att cirkulationenpumpen som leder värmen ut i golven, startar) enbart styrs av en centralt placerad termostat och en simpel enfas-timer.
Fortfarande känns det som ett grundläggande behov jag har, är att bygga ihop ett så enkelt system och robust system som möjligt- lite efter den gamla principen: - ju färre rörliga delar ju mindre krångel och chans för problem
Re: Styrning luft/vatten-värmepump
Ja, COP blir högst när du har lägst skillnad mellan kalla och varma sidan på värmepumpen, d.v.s. med så låg framledningstemperatur som möjligt.
Det normala är väl att en värmepump installeras ensam, och eventuellt antingen innehåller en elpatron eller att man har en elpatron som tillskott om värmepumpen inte orkar ensam och som katastrofskydd så att huset inte fryser sönder om värmepumpen går sönder. I detta läge har man tempgivare, inne och/eller ute.
I ditt fall med acktank så blir det klurigare, eftersom värmepumpens egen styrning inte riktigt är beredd på den situationen. Om värmepumpen ändå endast styr kompressorn av/på utan nån slags steglös reglering så kan du helt enkelt ordna så att tempgivare simulerar att det är för kallt inne / det behövs mer värme, och styra on/off via styringång. Vet inte vad max börvärde är för inomhustemp på en värmepump, men om det går att ställa 30 grader så kan du sätta inomhustempgivare på botten av din acktank. Annars får din egen styrning mäta temp.
Vissa värmepumpar använder analoga givare, se den andra aktuella tråden Trigga NTC-sensor 5 grader lägre temp, och där kan man helt enkelt t.ex. via reläer eller liknande koppla in/ur serie/parallellmotstånd på ingången för tempgivare för att simulera att det är varmare eller kallare inne och/eller ute än vad det faktiskt är, eller så kan man utan nån givare bara simulera olika temperaturer.
Ett problem med elpriser och COP är att COP blir som sagt bäst när tempskillnaden är så låg som möjligt, men elpriset är oftast lägst på natten när utetempen också är som lägst. Därav idén att i början köra en enklare styrning och under tiden samla data som visar hur bra COP verkar vara vid olika kombinationer av utetemp och framledningstemp, för att kunna räkna ut när på dygnet det är mest lönsamt att köra värmepumpen baserat på elpris och temperatur. (Och också baserat på beräknat värmebehov, det är ju ingen mening att värma acktanken till 60 grader om det är +10 ute och det räcker att ha +35 grader i acktanken, eller vad för värden som nu kan gälla)
Det normala är väl att en värmepump installeras ensam, och eventuellt antingen innehåller en elpatron eller att man har en elpatron som tillskott om värmepumpen inte orkar ensam och som katastrofskydd så att huset inte fryser sönder om värmepumpen går sönder. I detta läge har man tempgivare, inne och/eller ute.
I ditt fall med acktank så blir det klurigare, eftersom värmepumpens egen styrning inte riktigt är beredd på den situationen. Om värmepumpen ändå endast styr kompressorn av/på utan nån slags steglös reglering så kan du helt enkelt ordna så att tempgivare simulerar att det är för kallt inne / det behövs mer värme, och styra on/off via styringång. Vet inte vad max börvärde är för inomhustemp på en värmepump, men om det går att ställa 30 grader så kan du sätta inomhustempgivare på botten av din acktank. Annars får din egen styrning mäta temp.
Vissa värmepumpar använder analoga givare, se den andra aktuella tråden Trigga NTC-sensor 5 grader lägre temp, och där kan man helt enkelt t.ex. via reläer eller liknande koppla in/ur serie/parallellmotstånd på ingången för tempgivare för att simulera att det är varmare eller kallare inne och/eller ute än vad det faktiskt är, eller så kan man utan nån givare bara simulera olika temperaturer.
Ett problem med elpriser och COP är att COP blir som sagt bäst när tempskillnaden är så låg som möjligt, men elpriset är oftast lägst på natten när utetempen också är som lägst. Därav idén att i början köra en enklare styrning och under tiden samla data som visar hur bra COP verkar vara vid olika kombinationer av utetemp och framledningstemp, för att kunna räkna ut när på dygnet det är mest lönsamt att köra värmepumpen baserat på elpris och temperatur. (Och också baserat på beräknat värmebehov, det är ju ingen mening att värma acktanken till 60 grader om det är +10 ute och det räcker att ha +35 grader i acktanken, eller vad för värden som nu kan gälla)
- blackadder
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
Re: Styrning luft/vatten-värmepump
Någon form av reglering på temperaturen av returen till värmepumpen bör nog ordnas.
Dom gillar inte när det blir för hög temperatur.
Dom gillar inte när det blir för hög temperatur.