"Störare"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Medicinsk-teknik
Kontakt:

"Störare"

Inlägg av Medicinsk-teknik »

Kan man bygga en sak som slår ut radion, mobilteckningen osv?
Har för mig att en kompis berättade om en sådan sak från japan.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

SJälvklart kan man göra det. Frågan är bara varför... Det är olagligt och fyller sällan något större syfte...
Medicinsk-teknik
Kontakt:

man lär sig saker. och att ha det hemma och slå ut sina egna saker är väl inte olagligt
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, det är en radiosändare - och i princip är alla radiosändare förbjudna om du inte har tillstånd att sända på aktuella frekvenser och även OM du har tillstånd så finns det ett gediget regelverk som styr hur den skall fungera, uteffekter och så vidare. Radioamatörer får bygga egna sändare, men det är för det mesta folk som är väldigt duktiga inom HF.

Och om du bygger en egen GSM-störare, hur vet du att den inte stör din granne som ringer 112 just då för att han har skadat sig allvarligt?

Egenbyggda sändare om du inte kunskap, erfaranhet och riktiga mätinstrument(HF-spectrumanalysator, HF-effektmätare) har du inte en aning om vad som händer med!

Om du som ditt nick antyder håller på med medicinteknik så torde du vara bekant med FCC, CE, EN regler om tillåtna emmisionsnivåer....

"Förbud mot störsändare
Det är förbjudet att i Sverige inneha störsändare (t.ex. sändare som används för att störa mobiltelefoni). Den som innehar en störsändare i Sverige kan dömas till böter eller fängelse.

Användning av störsändare kan orsaka mycket stora skador på kommunikationssystem som är nödvändiga för samhället, t.ex. mobiltelefoni eller räddningstjänstens radiokommunikation.

Försvarsmakten, Försvarets radioanstalt och Försvarets Materielverk får inneha störsändare. Post- och telestyrelsen kan även besluta om undantag från förbudet att inneha störsändare för Kriminalvårdsstyrelsen, för att störsändare skall kunna användas på fängelser.

Förbudet mot innehav av störsändare följer av 3 kap. 14 § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation samt 14 § förordningen (2003:396) om elektronisk kommunikation.

"
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men hur har du tänkt begränsa konstruktionen så att den bara slår ut dina egna grejjer?

Bygg något vettigt istället. :roll:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om du har problem med mobiltelefoner kan du bygga den detektor som piper när någon ringer!
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Medicinsk-teknik
Kontakt:

Eftersom jag bor på landet finns det inga grannar som störs. men det var tråkigt att reglerna var så hårda.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Eftersom allt elektroniskt, även styckbyggda prylar ska följa EMC direktivet så utesluts att man får bygga "störsändare". EMC direktivets mening är att utrustning INTE ska störa annan utrustning.

Hobbyprylar behöver man inte EMC mäta (i praktiken) men om man bygger något som avsiktligt ska störa har man gått över gränsen.

Prototypen
Användarvisningsbild
Abra Hana

Inlägg av Abra Hana »

*
Skrevs av Beng-re

Kod: Markera allt

Jo, det är en radiosändare - och i princip är alla radiosändare förbjudna om du inte har tillstånd att sända på aktuella frekvenser och även OM du har tillstånd så finns det ett gediget regelverk som styr hur den skall fungera, uteffekter och så vidare. Radioamatörer får bygga egna sändare, men det är för det mesta folk som är väldigt duktiga inom HF. 

Och om du bygger en egen GSM-störare, hur vet du att den inte stör din granne som ringer 112 just då för att han har skadat sig allvarligt? 

Egenbyggda sändare om du inte kunskap, erfaranhet och riktiga mätinstrument(HF-spectrumanalysator, HF-effektmätare) har du inte en aning om vad som händer med!

- Det låter som om du är väl insatt i detta ämnet , du kan åtminstone dela med oss referensen eller länken till dem lagar du skrev om.

- Här skriver du bara om viss frekvens intervaller , men spektrummet rymmer till mer än så . så det måste finns ett fritt frekvens intervall där vilken människa som helst med lite RF/Microwave kunskaper kan sända/ta emot , det han eller hon vill inom rimliga effekt styrka .

*
eriikh

Inlägg av eriikh »

Men en teslaspole är väl rätt så duktig på att störa ut elektriska prylar? Och ändå bygger ni sådana?

/Erik
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Medicinsk-teknik: Vad är behovet av att störa ut grejjerna?

Frågar bara av nyfikenhet. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

3 kap. 14 § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation samt 14 § förordningen (2003:396) om elektronisk kommunikation.

Bland annat...

Jo, det finns radioamatör band, samt ett antal "fria" band (bla delar av 27MHz, PMR-bandet och några till) Dock finns krav även på de fria banden på sändarens uteffekt, bandbredd, modulering och även vilken traffik som får sändas.

Sveries Sändar Amatörer är "proffs" på detta - kolla gärna deras sida på:
http://www.ssa.se/index.php
En liten varning dock för att radioamatörer är en något "gubbig" hobby...
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Gubbig stämmer inte helt. ;)
Jag är 17, tog certifikat när jag var 14 år. Finns också en "klubb" K-yli15 (namnet betyder förbjudet över 15 år) för radioamatörer, som namnet säger, under 15 år (klubben finns i en privathögstadieskola där en lärare är radioamatör och håller kvällstid undervisning för intresserade i skolan, där de har allt från teori till bygger utrustning).
Det som imponerar mig mest inom saken, är att det finns tjejer som är yngre än mig och radioamatörer. Det är mycket positivt. :)

När jag tog certifikatet var jag dock en av de 5 yngsta i finland med att ha certifikat. I klubben i stan är jag fortfarande yngst, när jag gick med i den var jag över 10 år yngre än den nästyngsta medlemmen. Nu finns det dock några som är bara några år äldre.

Men egentligen, vad spelar åldern för roll? Det är ju intresset för hobbyn som är det viktigaste!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, det finns ungdommar också, men snittet ligger nog rätt högt. Problemet är att det finns många "gubbar" som är väldigt duktiga och de brukar tendera till att dominera lite. Men det ser kanske olika ut på olika delar av landet - och gubbighet är alltid fel heller ;)
Skriv svar