Trådlös logger. Vad?
Trådlös logger. Vad?
Har behov av en trådlös liten logger som har ett antal analoga in (typ 4+8 st) och som man kan ta till när man ska ex.vis logga en temperatur under 5-60 minuter och se loggen på en skärm. Hade den haft en webserver så den kan ansluta mot lokalt LAN så vore det förträffligt. Har sett dessa M5Stack Core2 med de sheilds som finns tillgängliga. Är det nån här som testat den familjen för nåt liknande? Kan det vara nåt? Finns alternativ?
Det kan ju bli så att loggern måste anslutas med USB kabel också på grund av strömförsörjningen och då blir det ju en laptop som får stå och skörda datat men kan den i vissa fall fungera utan kabelanslutning vore det toppen.
Krav på analoga? Det får en yttre signalanpassning ta hand om. Annars duger 12bitars gott o väl.
Det kan ju bli så att loggern måste anslutas med USB kabel också på grund av strömförsörjningen och då blir det ju en laptop som får stå och skörda datat men kan den i vissa fall fungera utan kabelanslutning vore det toppen.
Krav på analoga? Det får en yttre signalanpassning ta hand om. Annars duger 12bitars gott o väl.
Re: Trådlös logger. Vad?
hur snabba loggningar?
jag håller på att mackla ihop något liknande nu
en paj med homeassistant
esp32 med separat ad 16 bitars
jag gör det för jag vill kunna ha längre loggningar och är inte intresserad av snabba loggningar, kanske 10 per sekund som mest
det jag gillar är mjukvaran för att kolla på mätdata, och kunna välja digital filtrering efter eget behov
jag kom in på det spåret för att jag prövar ha till huset
jag håller på att mackla ihop något liknande nu
en paj med homeassistant
esp32 med separat ad 16 bitars
jag gör det för jag vill kunna ha längre loggningar och är inte intresserad av snabba loggningar, kanske 10 per sekund som mest
det jag gillar är mjukvaran för att kolla på mätdata, och kunna välja digital filtrering efter eget behov
jag kom in på det spåret för att jag prövar ha till huset
Ja. Det är någonting åt det hållet. En RPI med touch vore ju inte fel alltså.
Då blir det USB ansluten. Hur mkt meck är det med signalanpassningen? Det finns ju ganska många bra färdiga signalanpassningar redan.
Då blir det USB ansluten. Hur mkt meck är det med signalanpassningen? Det finns ju ganska många bra färdiga signalanpassningar redan.
för min del
paj som server för ha
esp32 via wifi, och har ett analogkort med 4 kanaler, 16 bit från 0.256v till 6.144
https://esphome.io/components/sensor/ads1115.html
har en fukt och tempgivare på med, vita delen
gröna kortet är analogfilter och spänningsdelare
blå kortet ad
lila esp32
7805 för spänningsmatning, , dom små switchade som jag velat ha störde för mycket
paj som server för ha
esp32 via wifi, och har ett analogkort med 4 kanaler, 16 bit från 0.256v till 6.144
blå kortet ad
lila esp32
7805 för spänningsmatning, , dom små switchade som jag velat ha störde för mycket
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Influxdb är populär för att titta på insamlad data, i realtid om så önskas.
Man skulle kunna köra det på en paj, graferna är via browser så åtkomligt.
Finns mycket kod för att låta t ex en esp32 mäta och skicka upp data till pajjen.
Man skulle kunna köra det på en paj, graferna är via browser så åtkomligt.
Finns mycket kod för att låta t ex en esp32 mäta och skicka upp data till pajjen.
Jag tror att det egentligen är Grafana du menar hawkan.
Eller kanske snarare kombinationen av InfluxDB (som är bakomliggande databasen) och Grafana för presentation men Grafana kan presentera data från andra databaskällor än just InfluxDB (har jag läst, aldrig provat).
Eller kanske snarare kombinationen av InfluxDB (som är bakomliggande databasen) och Grafana för presentation men Grafana kan presentera data från andra databaskällor än just InfluxDB (har jag läst, aldrig provat).
Nä, influxdb har också en presentationsdel som duger till det mesta.
Grafana behövs inte, finns väl gränser på vad influxdbs presentation kan göra iofs.
https://docs.influxdata.com/influxdb/v2 ... ion-types/
Grafana behövs inte, finns väl gränser på vad influxdbs presentation kan göra iofs.
https://docs.influxdata.com/influxdb/v2 ... ion-types/
Aah, OK, tack för det - det har jag TOTALT missat - eller har det tillkommit sen jag lekte med det sist 

Behändigt. Jag har jobbat med esp32 och Cube. Trivsam miljö. Bra länk där..esphome.grym skrev: ↑12 september 2024, 21:47:53 för min del
paj som server för ha
blå kortet ad
lila esp32
Undra om man kunde skapa nåt med en Raspberry Pi Zero 2 W och apache2 ? Då får jag en webserver på Zero som jag kan logga in på via LAN:et.
Jag har yrkesmässigt jobbat med dessa delar förutom Zero W. Den är ny för mig. Så det finns en öppning här.
då är du i bättre läge än vad jag är i
jag avskyr programering sedan många år tillbaka
men jag ska ordna ett extra nätvärk med några esp32 för loggning som man kan ta med sig
jag avskyr programering sedan många år tillbaka
men jag ska ordna ett extra nätvärk med några esp32 för loggning som man kan ta med sig