Spänningsdelning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Quetzalcoatl

Spänningsdelning

Inlägg av Quetzalcoatl »

Jag behöver få ut +3V från ett +12V batteri och tänker att en lösning med två motstånd borde funka. Jag behöver använda både +12V och +3V spänningarna samtidigt. En lösning med två olika batterier funkar inte av platsskäl.

Jag går in på denna sida för att få rätt värden:

https://ohmslawcalculator.com/voltage-d ... calculator

Denna kalkylator kräver att man skriver in tre värden och den fixar då det fjärde värdet.
Jag provar med några olika Ohm värden och kalkylatorn presenterar värden som verkar rimliga.

Grejen är att det är många olika värden på motstånd som passar.
Vad ska jag välja?

Så låga motstånd som möjligt?
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Spänningsdelning

Inlägg av 4kTRB »

Är det 1/4 av 12V-batteriet du behöver eller är det 3V som är viktigast?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Quetzalcoatl skrev: 12 september 2024, 00:13:30 Jag behöver få ut +3V från ett +12V batteri och tänker att en lösning med två motstånd borde funka. Jag behöver använda både +12V och +3V spänningarna samtidigt. En lösning med två olika batterier funkar inte av platsskäl.

Jag går in på denna sida för att få rätt värden:

https://ohmslawcalculator.com/voltage-d ... calculator

Denna kalkylator kräver att man skriver in tre värden och den fixar då det fjärde värdet.
Jag provar med några olika Ohm värden och kalkylatorn presenterar värden som verkar rimliga.

Grejen är att det är många olika värden på motstånd som passar.
Vad ska jag välja?

Så låga motstånd som möjligt?
Så låga motstånd som möjligt ger hög ström, hög effekt och hög förbrukning.
Så höga motstånd som möjligt ger låg ström, låg effekt och stora variationer i spänning vid ändrad belastning.

Det saknas uppgifter på vad du är ute efter! Spänningsdelare är bara användbara vid konstant belastning. Har du en belastning som är känslig för variationer i spänning ska du inte ha en spänninsdelare. Har du variationer i belastningsströmmen i så fall hur stora variationer?
Hur stabil ska spänningen vara?
Quetzalcoatl

Inlägg av Quetzalcoatl »

3V är viktigast.

Både 12V och 3V signalerna är stabila på sina nivåer, de varierar inte.
Av svaren att döma verkar det som att jag behöver ha höga värden istället för låga.
Spänningarna är här viktigare än strömmen.

Och då undrar jag, hur kommer jag fram till HUR höga motstånd är optimalt?

Jag uppskattar förbrukningen till 5-10mA totalt för båda.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är strömförbrukningen konstant för båda?
Eg. är det likgiltigt för 12V men 3V är det essentiellt.

Vad jag ser som en möjlig funktion är 12V till att driva något och 3V som ett signal på laddningsgraden på 12V batteriet.

Men då det verkar vara en hemlighet vad signalerna ska användas till kan jag inte komma längre.
Quetzalcoatl

Inlägg av Quetzalcoatl »

Jag skulle varit tydligare, inga hemlisar här.
Är en noob så jag vet inte en hur att fråga alla gånger.

Jag gör en SCART kabel där signalkällan, en gammal dator, inte tillhandahåller omkopplingssignalerna som är ovan nämnda +12V (pin åtta) respektive +3V (pin 16). Därav ett 12V batteri, som ska förse SCART:en (teven) med dessa båda. Signalerna är fasta.

Jag vill att batteriet ska vara så länge som möjligt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Verkar vettigare med motstånd och zenerdiod, då spänningen över en enkel spänningsdelare varierar med lasten.
ghu

Inlägg av ghu »

Från: http://martin.hinner.info/vga/scart.html

"RGB mode select ("Blanking" Scart Pin 16): Some TV's let you toggle RGB mode via the remote but to force it, put 1 to 3 volts on this pin. (5 volts via a 100 Ohm resistor will set it at 2.1v due to the 75 Ohm load in the TV)"

Kontrollera att ingångsresistansen mellan pin 16 och pin 18 på scartingången på TV:n är 75 ohm med hjälp av ohmmeter.

Om den är det kan du ansluta ett 330 ohms motstånd mellan +12 V och pin 16 på scartkontakten vilket ger en spänning på ca 2,2 V på pin 16. Inresistansen på 75 ohm bildar då det "nedre" motståndet i spänningsdelaren. Av säkerhetsskäl kan man placera 3 st seriekopplade dioder mellan pin 16 och pin 18 som begränsar spänningen till ca 2,1 V. Alternativt en zenerdiod på 2,7 V

Edit: 330 ohm motståndet ska klara 0,5 W. Har du bara 0,25 W motstånd så parallellkoppla två 680 ohms motstånd
Senast redigerad av ghu 12 september 2024, 17:41:38, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En spänningsdelare är generellt olämpligt om lasten inte är konstant.

Spänningsdelaren bygger på att det blir ett spänningsfall över det "övre" motståndet, och spänningsfallet beror på strömmen som går genom det.

Om strömmen bestäms av mer än det nedre motståndet så måste man kompensera i beräkningen.

Handlar det bara om att ge spänning till ingångar kan det ju fungera eftersom ingångarna normalt inte drar så mycket ström.
Skriv svar