Jag tog med laminaten till den lokale plåtslagaren och klippte
de i hans stora plåtkap. Handdriven sax med 2 meters klinga.
Kaparna i PCB industin har naturligtsvis hårdmetall-egg.
jag brukar fräsa ut mina i cnc:n, det blir skitsnygga snitt och man kan skoja till det lite med avrundade hörn osv
Jag har också använt en sådan kontursåg för att såga mönsterkort för ett tag sedan, precis samma sak hände, bladen gick av hela tiden och snittet blev bränt. trodde det var handhavandefel...
anlamotte: såvida det inte skulle vara special sågblad av volframkarbid på den (vilket jag förstås starkt betvivlar) så sliter det i princip lika mycket på eggen som det sliter på ett snabbstålsborr om man borrar i glasfiberlaminat med det.
Själv sågar jag med en bågfil då bladen är så billiga att det nästan inte kostar någonting att byta ut dom men sedan sågar jag inte så värst ofta i glasfiberlaminat numera så ett blad håller länge. Men sliter på eggen det gör det med ej ämnade grejer.
Andax: jag kör med 2 skärs karbid pinnfräsar från ebay... dock har jag fått för mig att de som kallas "router bit" är bäst för kretskort, men jag ser ingen skillnad
Jag har ca 0.8mm, 1mm, 3.2mm. men de har börjat ta slut, de går ju av ibland Så jag ska nog beställa lite nya snart om jag hittar, jag vill gärna ha 1.5mm och 2mm också.
Jag tror att diamantklingan blir "blind" av all plast som smälter. Diamant är nog bra på hårda material men mönsterkort är ett kompositmaterial. Styren + glastrådar.
Skaffa een ny bänksax (kanske bara behöver slipas och eller shimsas).