DHT22 och luftflöde

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

DHT22 och luftflöde

Inlägg av FormerMazda »

Jag har tänkt att använda mig av DHT22 till min ventilation hemmavid, inte som huvudgivare för nåt känsligt, men lite bra o ha och kanske nån funktion kring fukt.

Men så kom jag tänka på att DHT22 nog inte vill sitta i för starkt luftflöde, och i en ventilationskanal lär ju flödet vara en smula högt..

Min första fråga är om nån har egen erfarenhet av detta?
Driver mätvärden iväg alldeles av höga luftflöden? Jag hittar ATT man ska undvika, men inte vad högt flöde är eller hur mycket det påverkar.

Sen är det hur jag ska komma förbi detta, och med tanke på det höga flöde som råder kanske det räcker med att täppa till givaren förutom ett par små hål, eller om man ska montera den i ett rör i kanalen, eller om man ska ta ut ett litet flöde i ett typ pitot-rör?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: DHT22 och luftflöde

Inlägg av FormerMazda »

Gjorde mig ett eget experiment här, kom ju på att det i princip bara var att köra igång och läsa av redan uppkopplade givare..

Så sagt och gjort, 3st DHT22, en fick hamna i direkt luftflöde från en liten fläkt: https://se.computer-world.pro/brushless ... gIDaPD_BwE
De andra två står skärmat en bit ifrån.

Efter en timme läser jag följade:
Givare 1: 24,0° 60,1%
Givare 2: 23,8° 59,7%
Givare 3: 23,9° 60,1%

Gissa vilken som sitter i blåsten? :)
Nummer tre, så jag tänker att luftflöde inte påverkar särskilt mycket alls.

Nu kan ju flödet bli högre i kanalen den ska sitta i, men direkt i flödet från den här fläkten är ändå tillräckligt för att ge nån påverkan tycker jag. OM det hade haft nån större påverkan.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Jag har några sådana i drift också. De reglerar FTX-aggregatet. Vid höjd luftfuktighet i något av badrummen så ökar ventilationen. Detta för att bli av med imman på speglarna snabbt, men i övrigt minska ljudet från ventilationen.
Först hade jag en inuti aggregatet i luftströmmen. Men då fylls den med skit, fuktig luft och damm gör att den klibbar ihop och visar galet. Flyttade den till efter filtret men då mätte den helt annorlunda. Det verkade som att filtret tog hand om fukten och när det var mättat då började värdena stiga. Det tog ett tag sedan innan de gick ner igen. Ganska trög reglering alltså.
Nu sitter det en i varje badrum istället, liten 3D-printad kapsling ovanpå respektive badrumsskåp med en ESP32 och DHT22. Skickar data till en ESP32 i FTX-aggregatet, den drar ett relä kopplad till en ingång på styrkortet och tvingar upp FTX i högfartsläget.
Har fungerat bra i många år. Började med Arduino och seriell kommunikation mellan enheterna. Fick sedan för mig att jag vill styra via ModBus istället. Men dit kom jag inte pga sjukdom. Fick lägga de flesta projekt på is ett par år tyvärr. Men nu kanske jag tar tag i det igen :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det är en aspekt jag har funderat på, den med dammet. Intressant att det faktiskt är ett problem.
Av praktiska skäl vill jag försöka få det att funka med att ha dom i kanalen ändå, men då kanske man ska fundera på hur den sitter i luftströmmen och eventuellt om den ska ha en "strumpa" man får serva emellanåt.
Görs monteringen smart så behöver det inte vara jobbigt att typ dra ur den och göra rent. Får fundera på den.

Men annars är det exakt min tanke, forcera på fukt typ. :)
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Lättast är ju att sätta den i aggregatet på frånluft sidan, då kvittar det vilket rum som har hög luftfuktighet.
Kan du lyckas göra något mössa eller liknande som inte påverkar mätningen så är det lätt att serva.
Min orignalplan var att göra rent den vid filterbyte var 6:e månad. Men den blev full av skit mycket fortare än så. Jag provade att flytta runt den inuti aggregatet också men blev inte nöjd.
Det skiljer givetvis mycket på olika aggregat och hus så det kan vara värt för dig att prova.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Har tre stycken, så jag kommer ha dom i uteluft, tilluft och frånluft. Men det kommer väl bara bli funktion på frånluftens givare.
Förvisso skriver jag väl funktionen att reglera på diff mellan från och tilluft. Uteluft kan nyttjas till daggpunktsreglering, men hellre används tilluftsgivaren till det, men kylan kommer vara blöt kyla, så det behöver jag egentligen inte reglera på heller.
Men finns givaren så finns möjligheten! :)
Och det är kul att mäta!
Skriv svar