Hitta rätt strömförsörjningskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjosc639

Hitta rätt strömförsörjningskort

Inlägg av bjosc639 »

Hej

Vi har en värmepump (fransk, ej känt fabrikat) som slutat fungera efter ett åskoväder.

Skulle vilja identifiera det strömförsörjningskort som troligtvis bränts. Det är märkt Mean well EPS-15-R8, det är helt omöjligt att hitta något på detta online. Däremot många andra kort med EPS-15-xx. Är det någon som har en aning om hur jag kan jaga tag i ett sådant, alternativt något som kan ersätta.

Stort tack på förhand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vaxfan

Re: Hitta rätt strömförsörjningskort

Inlägg av vaxfan »

Hur ser andra sidan av kortet ut?
EPS-15 serien är 15W och finns med olika utspänningar, från 3,3 till 48V.
bjosc639

Inlägg av bjosc639 »

Hej!

Exakt men just -R8 hittar jag inte. Det finns t.ex. EPS-15-7.5 med 7,5V ut.

Lägger med en bild på ovansidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

R8 är nog bara revisions nummer på PCB

Vad tål dom två kondingarna på utgången för spänning?
Rita upp hur optokopplaren-potentiometern-utgången hänger ihop
där finns en spänningdelare som bestämmer utspänningen och kan fin justeras på potentiometern.

Vad drivs, märkspänning på det kortets elektrolyter?

Jag skulle gissa på 12 eller 24 volt agg :)
gkar

Inlägg av gkar »

Det brukar sitta en etikett på den stora elektrolyten, gör det det på denna också?
Kolla vad den har för spänning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag googlade efter bilder på EPS-15. De första jag hittade var märkta EPS-15-R6 respektive R4. Så jag skulle tro att det är revisionen på PCB. Spänningen sätts sedan med bestyckningen. Vilken spänning du behöver får kluras ut på något annat sätt än den märkningen.
malman

Inlägg av malman »

Eller så försöker man laga aggregatet...
Man kan ju misstänka att det är primärsidan som fått stryk...
Sitter ju en säkring där...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kolla på de komponenter det kortet har försörjt, kanske står i klartext på dom vilken spänning de vill ha?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Risken är väl att åskan gett latenta skador på komponenter, så att ifall man lagar kortet så lägger det av strax efteråt.

Å andra sidan kan det också hända att kortet lever i all evighet efter lagning.

Anekdot: Ibland kan man ta det som en utmaning att få igång saker som åskan härjat i. I slutet av 80-talet så pysslade jag med en TV som åskan tagit såpass att försäkringsbolaget avskrev den. Det var ett cirkelformat område med ca 1dm radie runt antenningången där alla kretskortsbanor hade förångats och låg som ett kommarskimmer som satt sig på insidan av bakstycket. I närheten av detta område så hade ett antal banor vidare lossat från kretskortet, alltså limmet som håller kopparn på kortet hade värmts upp såpass att banorna lossat. Men det visade sig att åskan huvudsakligen inte slagit genom switchnätdelen med alla sina halvledare, utan slagit från lödpunkt på nätströmbrytaren över till signaljord på något kretskort vid frontpanelen, så det var mestadels småsignalgrejerna och fjärrkontrollmottagaren/snabbvalstyrningen osv stekts. Efter att ha bytt relativt få halvledare samt lagat en massa kretskortsbanor så fick jag igång den såpass att avlänkningen osv fungerade fullt ut. Jag tror att jag också fick byta antingen komponent-till-RGB+katodslutstegdrivar-IC:n eller komposit/s-video-till-komponent-IC:n (typiskt under cirka hela åttiotalet och en bit in på 90-talet var att detta var separata kretsar, och uppdelningen från komposit till S-video skedde analogt med passiva filter). Efter detta så fungerade den som skärm för kompositvideo och RGB. Dock blev den aldrig riktigt frisk, den drabbades av överslag från högspänningen då och då, som jag aldrig riktigt lyckades klura ut varför de skedde eller var. Den var dock bara något år gammal när detta skedde, och den hade tillhört en pensionär som jag tror inte tittade så mycket på TV, så bildröret var såklart i utmärkt skick. Därför har jag sparat på skroten i alla år, men de senaste snart 20 åren så har den fått stå utomhus :) Det är en av de sista Östtyska TV-apparaterna, och min plan har varit att hitta en likadan fast med slutkört bildrör när jag är på resa till Tyskland, och helt enkelt montera ur bildröret och ta hem resten och flytta över bildröret. Chansen att hitta en sån för en låg summa har väl minskat markant under åren dock, men ändå :wink:
Skriv svar