Kan en LM317 släppa genom full kräm vid fel?
Kan en LM317 släppa genom full kräm vid fel?
Har ett problem med ett radiokort till en borrkrabba som behöver 12 volt och det får den från en LM317T som får 24 volt från maskinen. Propblemet är att en transildiod på 15 volt som ska skydda radiokortet mot överspänning brinner upp vid jämna mellanrum och enda anledningen till att den kan göra det är om spänningen är över 15 volt från LM317. Kan en LM317 paja så att den ibland släpper på full in spänning på ut-pinnen? Eller kan det vara något annat som spökar? Spänningsdelaren till LM317? När jag mäter på utgången så ger den 12,5 volt precis som den ska men helt plötsligt så brinner dioden och då har spänningen varit för hög. När jag mäter på den så är spänningen som sagt 12 volt och dioden är kall. Har även kollat kondingarna till LM317 och dessa verkar ok med kapacitans och ESR iallafall.
Re: Kan en LM317 släppa genom full kräm vid fel?
Tveksamt att regulatorn i sig skulle få ett sådant felfall men omöjligt är det såklart inte (glapp i bondingen mellan Adj-pinne och chip t.ex). Men mer troligt är nog, som du är inne på, att du har glapp i resistornätverket mellan utgången, Adj-pinnen och jord.
Regulatorn jobbar hela tiden efter att ha 1.25V på Adj-pinnen. Du bestämmer utspänning med hjälp av spänningsdelaren. Om det glappar i det "övre" motståndet så blir spänningen på Adj-pinnen 0V och regulatorn "öppnar fullt" i ett försök att få tillbaka sina 1.25V på Adj-pinnen.
EDIT: Nej, tvärt om är det nog... om den "nedre" resistorn glappar så går utspänningen i taket.
Regulatorn jobbar hela tiden efter att ha 1.25V på Adj-pinnen. Du bestämmer utspänning med hjälp av spänningsdelaren. Om det glappar i det "övre" motståndet så blir spänningen på Adj-pinnen 0V och regulatorn "öppnar fullt" i ett försök att få tillbaka sina 1.25V på Adj-pinnen.
EDIT: Nej, tvärt om är det nog... om den "nedre" resistorn glappar så går utspänningen i taket.
Senast redigerad av H.O 3 september 2024, 17:51:01, redigerad totalt 1 gång.
Det är ju två fina små smd resistorer och lödningarna ser bra ut. Men visst kan jag peta lite där med lödkolven. Kan en smd resistor spöka och glappa internt? Mindre troligt va? Antingen pajar den med kortis eller helt öppen?
Först och främst så är det nog tvärt om mot vad jag sa. Om det NEDRE motståndet glappar så går spänningen i taket.
Det blir sällan kortis i motstånd men avbrott kan det ju bli. Det kan också vara en mikroskopisk spricka i kopparfolien på mönsterkortet. Som sagt, undersök NOGA med lupp eller mikroskop. Hittar du inget - byt hela rasket, regulator och motstånd.
Det blir sällan kortis i motstånd men avbrott kan det ju bli. Det kan också vara en mikroskopisk spricka i kopparfolien på mönsterkortet. Som sagt, undersök NOGA med lupp eller mikroskop. Hittar du inget - byt hela rasket, regulator och motstånd.
Du hade rätt, så fort jag började pilla på 1000 ohms motståndet som gick mellan ADJ till jord så gick den till megaohm. Det andra 120 ohms motståndet var ok. Tack för tips!
Nice, bra jobbat!
Var det motståndet i sig, lödningen eller mönsterkortet?
Var det motståndet i sig, lödningen eller mönsterkortet?
Det var själva motståndet för det läste 1,6 megaohm löst.
Självsvängning i regulatorn pga. för lite kapacitans på ingången eller utgången är ett felfall också.
Ja, självsvängning och/eller dålig kvalitet är väl vad som drabbar nätaggen till VIC 20 CR, Commodore 64 och Plus/4, och i viss mån diskdrivearna 1541-II och 1581 (men de sistnämnda har nätagg utan kapacitet för några expansioner, så skillnaden mellan reglerad och oreglerad är lägre, vilket får mig att tro att de tål mer stryk. Dessutom ingår inga DRAM i diskdrivearna och DRAM lär vara känsligare än de flesta andra kretsar. (Typ garanterad absolute max rating på 5,5V på DRAM om jag minns fel, men andra kretsar har 6V och 7V).
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
DRAM från MT (Micron) går ju sönder bara man tittar på dem.
LM317 är ganska tålig! Det som kan hända är om man kopplar den fel men så är ju inte fallet här vad jag förstår! Möjligen överspånningar men det är minder troligt.
Det som kan ske är om det som tidigare sagts är dåliga lödningar så att spänningen släpps förbi regulatorn på något vis!
Det som kan ske är om det som tidigare sagts är dåliga lödningar så att spänningen släpps förbi regulatorn på något vis!