Datorskärmar med docka (USB-c)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dessssi

Datorskärmar med docka (USB-c)

Inlägg av Dessssi »

Hej,
Om jag vill ha två datorskärmar som inte kräver en dockningsstation (en separat docka som kopplar laptopens skärm till skärmarna), vad är det för skärmar jag ska kolla efter, det var någon jag kände som sa att jag ska kolla efter minst en skärm som har mikrofon i sig. Kollade även i butik Elgiganten, Power och inte heller de var insatta. Men om jag har förstått det rätt efter lite googlande så behöver en av skärmarna ha USB-C uttag. Stämmer detta?
Så det vill säga jag behöver inte kolla efter en skärm som har både mikrofon och kamera?
Utan en av dem behöver ha USB-c?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Datorskärmar med docka (USB-c)

Inlägg av MiaM »

Vet inte vad som faktiskt finns på riktigt och inte, men dubbelkolla så att USB-C inte enbart är en USB-hub och/eller strömförsörjning, utan även är för bild.

Sidospår:
Annars så tror jag att det är en bra idé att faktiskt ha en separat docka, för att jag tror att en sån docka håller längre än en skärm, men omvänt så kan också dockan kanske bli omodern (strul ihop med nyare enheter) snabbare än en skärm med HDMI.
Om du dessutom väljer en docka med fler skärmutgångar än du liksom har budget för så kan du lite då och då titta in på loppisarna och med bara lite tur hitta en skärm som klarar 1080-upplösning för ett par hundralappar, och på så vis få väldigt stor skärmyta till datorn för ett väldigt lågt pris.

Visst är det du som också har tråden om "strålning" (i brist på bättre ord)? I så fall så är ju utgångar för extra skärmar bra för du kan lätt prova ut diverse olika skärmar utan att behöva koppla bort ordinarie skärmar, ifall du vill avgöra vilka skärmar som fungerar bra/dåligt för dig.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad du behöver är en bildskärm som stödjer "Displayport Daisy Chain", som då även har en Displayport-utgång för att ansluta den andra bildskärmen.
Bildskärmar som stödjer detta är sällan de billigaste, dock.

På jobbet har jag en typ sån här från HP som gör jobbet. Funkar bra.

Här har du en artikel ifrån Dell på ämnet också:
https://www.dell.com/support/contents/e ... n-monitors

Gäller också att ha tungan lite rätt i mun vad gäller displayupplösningar. Till exempel så stödjer vissa versioner av USB-C och DisplayPort maximalt 4k total upplösning vid 60Hz uppdateringsfrekvens. Så vill man ha tex. 2st 4k-displayer funkar inte det, eller om man vill ha högre uppdateringsfrekvens. Men två 2k-displayer funkar då.
Så gäller att kolla upp vad datorn och bildskärmarna stödjer och kräver.
Dessssi

Inlägg av Dessssi »

IMG_5097.jpeg
MiaM:

Det är lite jobbigt att ha en separat docka för mig, så fort jag kopplar i dockan i eluttaget så händer något i huvudet och örat och sen när jag kopplar in dockan i laptopen då blir det tio gånger värre.
Fläkten på datorn drar igång mer när jag kopplar in dockan, har du någon lösning på det hela hela?
Jag har fått två dockor från jobbet för att testa så det inte är något fel med den men båda ger ifrån sig något som påverkar mig. Är det någon idé att köpa en ny docka från affären?
Det blir som värst när jag kopplar in skärmarna i dockan och sen dockan in i laptopen.

Det stämmer det var jag som skrev om mina problem vid inkoppling av utrustning.
Jag ber om ursäkt men jag förstår inte din sista sektion där, jag är inte så insatt. Men jag kan nämna att båda dessa skärmar som jag har hemma påverkar mig negativt, jag har också testat med enbart en skärm och bara docka i laptopen och även då blir det problem för att inte nämna båda på en gång. Så jag tänkte testa nu utan docka emellan för på jobbet blir det inte alls lika illa när jag bara har skärmar och laptop och ingen docka emellan.

Jag har den här dockan och laddaren till dockan 280W. Men när jag googlade dockor på nätet så ser jag att många av dem är utan stor laddare laddare, ska jag skaffa en docka utan laddare?
Ska jag skaffa luftrenare i hemmet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dessssi

Inlägg av Dessssi »

Klas-Kenny:

Tack så mycket för feedbacken!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det är USB-C mellan docka och dator så kan det vara så att dockan laddar batteriet i datorn när den är ansluten, och därför har den en stor stark nätdel. Det kan också vara orsaken till att fläkten går igång. Det kan också vara värt att kolla om det finns nån inställning i datorn som ändrar prestanda beroende på om den är inkopplad till laddare eller inte (och kanske hur stark laddare). Detta kan få fläkt att gå igång och allmänt saker att ändra sig något. (Som ett exempel från stenåldern så har jag en gammal Asus EeePC 901GO från 2009, och den ändrar ljusstyrkan på skärmen beroende på om laddaren är inkopplad eller inte, och man kan också välja ett par olika prestandanivåer på processorn och detta väljs separat för batteri v.s. med laddaren inkopplad. Märkligt nog går det inte att välja lika mörk skärm med laddare som med batteri... Ingen aning om hur det är på nyare datorer dock).

Jag funderar på om du kanske borde försöka få tag på nån enkel mätmikrofon som kan ta emot ljud ovanför vad som anses vara normalt hörbart. Alltså mäter i området kanske 10-30kHz, typ ljud som t.ex. djur ofta kan höra men människor sällan kan höra men ibland förnimma (i brist på bättre ord).

Jag trodde att de som tillverkar laddare/nätdelar hade en gång för alla sett till att använda en högre frekvens så att människor inte har nån chans att uppfatta ljudet från dem. En del äldre var rätt hemska.

(Sidospår: Nästan alla tjock-TV och en del datorskärmar på stenåldern var verkligen hemska, men som genuin nörd var det värt eländet för att kunna använda datorn :) )

Med det sista jag skrev förut så menade jag att det kan vara bra att ha utgångar för fler än två skärmar ifall du skaffar en annan docka. Då kan du lägga till en tredje skärm för att prova hur den känns/är, utan att behöva koppla bort nån av de du redan har.

Funderar också på om du kanske borde skaffa kabel för att koppla mobilen direkt till en skärm i taget, och se om "strålningen" uppstår om du kör mobilen direkt till skärm, utan att ha dator eller docka inblandat, för att avgöra mer exakt vad som gör vad.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dockan får jobba väldigt hårt för att ladda datorn och göra sitt övriga arbete, du kan ju börja med att koppla in datorns ordinarie laddare samtidigt och se om det blir någon skillnad.

Här är exempel på några skärmar som klarar att "seriekopplas" 2st på en USB-C kabel från datorn utan docka:
https://www.dustin.se/product/501126785 ... =documents
https://www.dustin.se/product/502000024 ... n-ethernet

Fler skärmar som *kan* fungera (läs manualen för att verifiera)
https://www.dustin.se/group/hardvara/da ... 96,100,140
Dessssi

Inlägg av Dessssi »

MrFrenzy:
Jag testar med datorns ordinarie laddare till att börja med också.
Kan jag köpa två av samma sort som du länkade till dvs av den billigare sorten?
Vad förbrukar mer energi att ha docka emellan eller inte?
Jag läste precis att strålning kan orsaka huvudvärk, yrsel, tinnitus, hjärtarytmi, tryck över bröstet, stickningar i huden, vilket jag får. Stickningar sker i ansiktet.
Tänkte att det kanske beror på strålning, magnetiska fält, EMF osv?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Att strålning orsakar det du säger var ofta förekommande på tjockskärmstiden. Numera vet jag inte om det är så vanligt. Högspänningen på tjockskärmarna skapade fält och drog till sig damm mm. Lösningen på huvudvärk mm. var jordning av skärm och skydd på den samt luftfuktare.

Situationen är dock annorlunda numera, moderna skärmar har inte högspänning i samma utsträckning. Det är sällan jag måste torka bort damm från mina skärmar numera. Luftfuktare kan ändå vara värt att prova om man har torr luft.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet min mamma hade problem med huvudvärk på jobbet för länge sedan, vilket jag spårade till flimrande lysrör ovanför bänken och möjligen i kombination med sus från ventilationsrören där.
Gamla skärmar upplevde jag ibland problem om man satt länge och stirrade på skärmen, vilket beror på att ögat inte riktigt kan fokusera på bildpunkterna på äldre CRT skärmar. Jag vet inte hur det är på de nya, men jag upplever dem som "snällare" att sitt länge framför.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Undrar hur det är med bakgrundsbelysningen i moderna skärmar?

Som jämförelse så med en 10+ år gammal bärbar dator måste jag ställa ljusstyrkan på max, så att man typ får gratis röntgenundersökning av att det är så starkt ljus, för att det ska fungera att scanna QR-kod från skärmen för mobilt BankID. Dvs belysningen har en tydlig flimmerfrekvens och den är inte samma som kameran i mobilen använder.

Jag antar att moderna skärmar med LED istället för "lysrör" oftast är flimmerfria, men frågan är om de alltid är flimmerfria?

P.S. sorry om jag drog upp detta i förra tråden och har glömt att jag gjort det :P
Skriv svar