Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
bqt

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av bqt »

MiaM skrev: 8 augusti 2024, 19:09:37 Antar att dessa band är äldre än tidpunkten då amerikanska magnetband började bli dåliga (sticky shed syndrome)?

Har läst olika bud om ifall det drabbade alla band, eller endast de mer påkostade för typ studiobruk (typ videoband och ljudband för mångspårsrullbandspelare osv).

Annars så är väl det ibland förekommande påståendet att innehållet på band försvinner med tiden rätt mycket en myt. Det blir säkert viss försämring, framförallt så är ju t.ex. magnetenergin som ger kopieringseffekt till slut förlorad magnetism från bandet i sig. Men jag har t.ex. inga problem när jag lyssnar på Sven-Ingvars på färdiginspelat rullband från sextiotalet. Ja, förutom att jag förlagt bandet medan jag flyttade på cirka alla bra-att-ha-prylar när jag monterade rullarkivet för några år sen :)
DECtape är ganska signifikant annorlunda än vanliga 1/2" magnetband.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har inte uppdaterat i samma takr som saker har börjat fungera. Jag har använt min lilla PDP-8a och bytt bit för bit mot saker från 8E. Här testar jag frontpanelen i 8A chassiet. Allt fungerade efter att jag kompleterat med de saknade paddlarna på fronten. Alla mina reservglödlamor från 8L renopveringen gick åt. 8L och 8E har samma glödlamport. Det var dessutom många, kanske 2/3 av reserverna som var trasiga...

LA "Load address" fungerade inte, även om alla signalerna rörde sig rätt. Det visade sig bero på CPU:n för när jag fick testat med 8E CPU:n fungerade det!
IMG_2764.JPG
Jag har nu testat CPU (KK8E), Serieport (KL8E), konsolen, och extended memory control kortet (som gör att man kan adressera mer än 4K). Allt fungerar.

Seriekortet, jag fick temporärt bygla om det till en annan IO adress från 03/04 till 40/41 eftersom den är upptagen av 8A:ns option #1 kort. Kortet har också använts till strömslinga och 110 baud vilket jag inte tänker använda, så jag fick byta kristall och bygla om baud-rate till 2400 baud. Man kan få högre baudrate om man löder in sig tidigare i räknaren som delar ner baudraten. Sen satte jag ihop ett litet kort för att slippa orginalkabeln, den är stökig att dra in och ut eftersom det är tre krimpade sladdar (om man inte har orginalkabeln). Der lilla kortet finns på github om någon är intresserad. Jag har också 9st kort till, bara säg till om ni vill ha ett. https://github.com/anders-bzn/BC01
IMG_2757.JPG
Sen test av nätaggregatet, nu med last eftersom jag fått och monterat den nya fläkten. Fungerar bra!
IMG_2767.JPG
Det enda som inte är testat nu för att få en minimal 8E att fungera är minnet, detta eftersom 8A lådan inte kan leverera tillräckligt med ström på -15V för 8E:ns kärnminnen. Minne från 8E är en av de få saker som DEC skriver i manualen är inkompatibelt med 8A. Jag såg en annan intressant sak i manualen och det är att TD8E (kontollern till DECTape) inte fungerar med 8A om man inte har 8E CPUn. Märkligt detta eftersom jag körde med den kombinationen (KK8A/TD8E) när jag dumpade banden nyligen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt

Inlägg av bqt »

Uh? Kan inte riktigt förstå vad problemet skulle vara med TD8E och en -8/A. Eller är det explicit med KK8A? Kan det handla bara just om hastigheten hos CPUn?
TD8E är för övrigt den kontroller i världen jag tycker minst om. Tala om otrevligt hjärndöd. Vilket gör det dubbelt så imponerande att MULTOS-8 faktiskt stöder att ha den i ett fleranvändarsystem...

I övrigt låter det ju lysande. Jag har faktiskt aldrig provat -8/E minnen i en -8/A. Mest för att jag har haft nog med 8/A minnen i alla fall. Men 8/A chassin fanns ju med två olika varianter, beroende på om du hade kärnminne eller inte. Och med kärnminne så var det lite mer strömförsörjning. Är det fortfarande inte tillräckligt för 8/E minnen då?
bqt

Inlägg av bqt »

Förresten - apropå orginalkabeln, och dina kort... Hur gör du med att man hade byglingar i kabeln för att välja om man ville köra EIA eller 20mA? Hårdvirat dina kort för ett alternativ, eller har du några jumprar, eller vad gjorde du där?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

bqt skrev: 25 augusti 2024, 11:24:16 Uh? Kan inte riktigt förstå vad problemet skulle vara med TD8E och en -8/A. Eller är det explicit med KK8A? Kan det handla bara just om hastigheten hos CPUn?
TD8E är för övrigt den kontroller i världen jag tycker minst om. Tala om otrevligt hjärndöd. Vilket gör det dubbelt så imponerande att MULTOS-8 faktiskt stöder att ha den i ett fleranvändarsystem...

I övrigt låter det ju lysande. Jag har faktiskt aldrig provat -8/E minnen i en -8/A. Mest för att jag har haft nog med 8/A minnen i alla fall. Men 8/A chassin fanns ju med två olika varianter, beroende på om du hade kärnminne eller inte. Och med kärnminne så var det lite mer strömförsörjning. Är det fortfarande inte tillräckligt för 8/E minnen då?
Det verkar vara explicit KK8A! Tänker att det kan bara handla om CPU hastigheten, det står: "The KE8-E option (Extended Arithmetic Element) and the TD8-E DECtape Control will operate only with the 8A600 and
8A620 computers
" 8A60x är med KK8E. Från sidan 48/2.7 i Miniprocessors user manual: http://bitsavers.informatik.uni-stuttga ... _Dec76.pdf

8E minnen vill ha -15V och massor av ström, 8E nätdelen ger 8A på -15V. Ingen av nätdelarna ger mer än 4A i en 8A, kärnminnena i 8A vill ha 20V i E-kontakten (omnibus). MOS-minnena från 8A fungerar i 8E.

Jag vet att Mattis också har en lien 8A-låda för labb. Han har moderna switchade nätdelar så att det går att köra 8E minnen i. Dessutom blir det nästan en portabel dator, eftersom vikten minskar radikalt!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

bqt skrev: 25 augusti 2024, 11:26:11 Förresten - apropå orginalkabeln, och dina kort... Hur gör du med att man hade byglingar i kabeln för att välja om man ville köra EIA eller 20mA? Hårdvirat dina kort för ett alternativ, eller har du några jumprar, eller vad gjorde du där?
Den är hårt konfigurerad för RS232, bygeln finns på kortet. Det är dessutom noll-modem så att man lätt kan koppla den till sig moderna USB-RS232 dongel.
bqt

Inlägg av bqt »

Vad gäller TD8E så låter det troligt att det skulle handla om CPU-hastighet då. Jag tror jag bara kört min på en KK8E, men det var så jäkla länge sedan att jag inte säkert kommer ihåg vad jag kan ha gjort genom åren... Det är ju ingen våldsam skillnad i hastighet, men det kanske är nog för att potentiellt vara ett problem. Fast jag antar att det är lite på marginalen, med tanke på att det hänger på hur bandet blivit formatterat isåfall.

20mA är ju nästan helt ointressant idag, så det är ju ganska resonabelt att hårdvira för EIA. Bara om man skulle råka ha någon gammal terminal med strömslinga som man skulle vilja ha annat alternativ.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Den fungerar!
IMG_2770.JPG
Världen enklaste program:

Kod: Markera allt

0000    7001 /INC AC
0001    5000 /JUMP 0000
Urssäkta dem kassa kvalitén på videon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Nice! :) :tumupp:
bqt

Inlägg av bqt »

Två småkommentarer på koden bara.

1. Op-koden för 7001 brukar heta "IAC", inte "Increment AC". :-)
2. Man brukar väldigt sällan lägga någon kod på första sidan, av diverse olika skäl. 0200 är där man normalt brukar leka. Bara som ett litet tips.
(Kan gå in på olika anledningar till det, om du någon gång vill veta...)

I övrigt - kanon! Bra jobbat.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

1. Jag vet, men bara du av de som läser hade förstått då :-)
2. Jag vet varför... Men nu gick det fort.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

till pdp-11 finns ett ännu mindre program som skriver ut mängdem minne +2

om jag minns rätt var det 47047 ( kopiera PC till PC+2 och man får en time-out efter sista minnet varpå odb skriver ut PC
bqt

Inlägg av bqt »

Vad gäller PDP-11, så går det dessvärre inte så enkelt. 014747 är det nog du tänker. Och det blir:

MOV -(PC),-(PC)
så den fyller hela minnet med det ordet, men exekverar baklänges, och lär stoppa när du kommer till I/O page, dvs någonstans i toppen av minnet. Så du kan inte ta reda på hur mycket minne du har den vägen. Men det är det minsta programmet som fyller allt minne med någon konstant.

Anders: grejt. Då hade jag inget mer att "klaga" på. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Står PC för Program Counter i kodraden ovan?

I så fall, varför finns den instruktionen? Är den en slags substitut (eller föregångare?) till dedikerade hoppinstruktioner? Den känns farlig... :wink:
bqt

Inlägg av bqt »

Ja, PC står för programräknaren. Jag tror inte du riktigt förstår PDP-11, MiaM. Det är både genialiskt och enkelt. Nej, det är ingen ersättning för någon hopp-instruktion.

En liten snabbis om PDP-11 då. Det finns instruktioner som tar 0, 1 eller 2 argument. Varje argument består av 3 bitar addresseringsmode, och 3 bitar som säger vilket register det handlar om. Alla tal skrivs normalt oktalt på en PDP-11. MOV är en instruktion som tar två argument. Så op-koden är 01ssdd, där ss är source, och dd är destination.

Addresseringsmode 4 är -(Rn). Register 7 är PC.

Så 014747 blir alltså MOV -(PC),-(PC)

Jag är inte med på varför du betraktar den instruktionen som så farlig. Men så enkelt är det i alla fall. Det finns bara en MOV instruktion på en PDP-11. Men det blir riktigt tjusigt när man gör en del saker som är diverse specialvarianter i andra arkitekturer, som t.ex. MOV #4711,(R0)

På en PDP-11 är det bara ett alternativt sätt att skriva

MOV (PC)+,(R0)
4711
Dvs, literaler är bara värden som ligger i instruktionsströmmen, och som enkelt plockas upp eftersom PC är ett register likt som vilket annat som helst.
Och ja, man kan även göra en JMP med hjälp av en MOV, om man vill. Men JMP finns också. Det är skillnad i hur condition codes påverkas av de olika instruktionerna.
JMP är för övrigt en instruktion som tar ett argument, men det är fortfarande samma princip med 3 bitar för addresseringsmode och 3 bitar för register.

Vi behöver kanske inte gå igenom alla detaljer i hur en PDP-11 fungerar här. Finns gott om dokumentation online. Men om någon vill veta mer, så svarar jag gärna på frågor.
Skriv svar