problem släpringar ivägen

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

problem släpringar ivägen

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har fått i uppdrag att renovera en Dynawatt generator till en passagerarbåt. Problemet är att jag aldrig har sett den konstruktionen tidigare. Det bakre lagret som måste bytas sitter innanför släpringarna och frågan är hur man gör för att få bort dem.

De måste ju vara förbundna med rotorns lindning. På den yttre ringen kan man se en lödpunkt. Jag förmodar att man får lossa skruven i mitten och smälta loss lödpunkten på den yttre ringen för att sedan komma åt att löda loss den inre ringen. Är det någon som känner igen detta, eller utfört en sådan reparation?
'
Edit: Det blev krångligare nu. Det jag trodde var ett skruvspår till en skruv går inte att rubba, det verkar vara axelns ände. Så frågan är om det bara är att löda loss lindningens anslutning och dra bort ringen.
dynawatt släpringar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Re: problem släpringar ivägen

Inlägg av svanted »

det ser ut som lucas...
köp nya och byt så slipper du bekymra dig...
tror det sitter en kil nerhamrad i spåret.
dessa kanske??
https://www.ebay.com/itm/234585442016?_ ... R9iynqevZA

men mät håldiametern INNAN du pajjar de gamla!!!

eller så byt till en universal bosch generator, kanske tillverka fästen?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kanske dum fråga, men är det något specifikt med denna som gör att man vill renovera den istället för att byta mot något annat? Typ t.ex. mekaniskt passar på något specifikt vis osv?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är en Dynawatt 4 kW 3-fas med samma storlek som en ordinär växelströmsgenerator till en bil. Kostar ~11.000 kr. Den styrs från ett styrskåp ¨(~30.000 kr) och genererar 230 V, inga batterier inblandade.
ds77

Inlägg av ds77 »

Om det sitter en kil i spåret, hur är tanken att man ska få bort den? Spräcka ringarna och rensa spåret innan man monterar nya?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Undrar om inte spårets syfte är att leda in kablarna från släpringarna snarare än att hysa en kil? I så fall borde det vara rätt lätt att presssa loss ringarna eftersom axeln kan komprimeras.
svanted

Inlägg av svanted »

eller så är bara axeländen lätt stukad mha spåret, för att hålla fast översta ringen?
förstår behovet att renovera…
Skriv svar