Tips på Högtalarbygge till PC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Tips på Högtalarbygge till PC

Inlägg av 4kTRB »

Hittade de här ritningarna http://www.sandcastle.dk/artikler/MJJ%20TLS.pdf
men just den diskanten som ska vara där hittar jag inte.
Monacor DT-252 8 ohm
Monacor SPH-100C 8 ohm
Eluxon har Black Friday på det stora elementet
https://www.eluxson.se/produktkategorie ... -100c.html
https://www.eluxson.se/135-diskanter
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Tips på Högtalarbygge till PC

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vilken snarlik diskant som helst kan ju passa, du har ju en L-pad att ställa dämpningen av densamma med.

Jag är ju helt inne på småhögtalare med bredbandselement. Det här är ett helt suveränt element: https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... alare.html. Dessutom slipper jag delningsfilter.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vilken effekt är det på Monacor DT-252 ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blir den effekt du matar in. Matar du in 2W blir det 2W i ljudeffekt och värme i talspolen. :wink:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

SPH-100C är på 30W så om diskanten är i samma effektregion så kanske det blir bra ?
Knepigt att det verkar så svårt att hitta datablad på den där DT-252
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Effektangivelser på högtalarelement säger lika mycket/lite hur fort en bil, avgörande av bensintankens volym.
Den enda siffra som spelar roll i det sammanhanget är känsligheten - dB/W/m - alltså hur högt spelar högtalaren med 1W inmatad effekt på 1 meters avstånd. Tanken då är ju att kanske försöka pricka på bas- och diskantelement med ungefär samma känslighet. Men igen, låter diskanten för högt har du ju en dämpsats.

Effektangivelser på högtalare är ju en jädra dumhet. Det såldes ju bautahögtalare på SIBA och andra ställen där stora lådor i 16mm spånskiva var specade typ 500W, som om en stor siffra där indikerade att man kunde blåsa ut ett hus, när det i själva verket var tvärtom.

Däremot kan ju en effektangivelse indikera när högtalaren brinner upp. Men har du en 30W - (diskant)högtalare kan du elda upp den med en 20W förstärkare när denna går i klippning och vräker in massa övertoner i högtalarelementet.

Kort - jag skulle plocka ett diskantelement med en lägsta delningsfrekvens som låg 2 eller fler oktaver basens översta gräns. Och med rimlig känslighet.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Och då går det bra att designa filtret som i byggbeskrivningen?

Ja nu ser jag att databladet för DT-252 finns med i bygget,
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle själv köra på det.
Mina stora tvåvägare har två element, bas och diskant, som inte går så bra ihop utan där har delningsfiltret speciellt anpassats efter det bekymmersamma läget; elementen överlappar varandra nätt och jämt varför diskanten delas med 24dB/oktav.
I andra högtalarkonstruktioner jag stått för har jag kört enklaste enkla - måttat var delningsfrekvensen ska ligga (enligt mig) och lite beroende på delat med 6 eller 12dB. Kan man dela basen med 6dB och diskanten med 12dB minskar man pucklen vid delningsfrekvensen, men kör enligt schemat.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Håller du med om att "The crossover must be inaudible" ?

https://www.linkwitzlab.com/crossovers.htm
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Självklart. Du har en förklaring och beskrivning i länken du delade. Oavsett vilken teknologi man väljer ska delningsfiltret inte tillföra något till det man lyssnar på eller ta bort något heller. Det innebär i det här fallet att dina två högtalarelement ska tillsammans agera som om de bara vore ett.
I vanliga fall är det aldrig något problem med detta utom när man har nån mismatch och får toppar eller dalar runt delningsfrekvensen eller fasfel.

(Därför är tanken med bredbandshögtalare så god ... :wink: ).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En variant av högtalare är så kallade line array, dvs en rad högtalare på höjden. Jag hade funderingar att bygga med 2-2.5" bredbandare. Eluxons tvåtummare kostar en bra slant medan de har ett 3" element för 219:-.
Roade mig med att leta upp lite tvåtummare på AliX och om man beställde 16 stycken (2x8 per kanal) skulle man få pröjsa 6-700:-.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men jag skulle allmänt avråda alla självbyggare från att använda passiva filter för högtalare förutom i särskilt motiverade fall.

Om man ändå bygger själv så kan man gott också ordna aktiva filter.
Speciellt för högtalare till PC så har man ändå inte slutsteg inbyggt i signalkällan och behöver då slutsteg, och då är det lika bra att fördela budgeten för slutsteg på två små och två stora och ett aktivt filter. Inbesparingen på att slippa spolar i passiva filter kan betala mellanskillnaden i pris på resten. (Redan för 35 år sen så var det billigare att bygga ett tvåkanals aktivt delningsfilter än i stort sett en enda spole till passivt filter för låga frekvenser, om man bortser från sånt som inbyggnadslåda och nätagg (det gick att köra ett OP-baserat aktivit filter på 9V-batterier rätt länge t.ex.)).

Sidospår: För den som vill pyssla-dona med att prispressat ordna ett bra hifisystem och vill bygga eller bygga om högtalare och är en smula händig med elektronik så rekommenderar jag att köpa en begagnad hemmabioreceiver av nån typ som kan köra ljudet helt analogt i tvåkanalläge, och bygga om den så att ett aktivt filter använder huvudkanalerna för bas och t.ex. bakkanalernas slutsteg används för diskant för tvåkanal. Eller rent av för en ännu mindre peng köpa en hemmabioreceiver som endast kan processa ljudet digitalt i försteget, och bara använda dess slutsteg ihop med egenbyggt aktivt filter.
Skriv svar