Boxer drar sig ur marknätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av swesysmgr »

KingBongo skrev: 19 augusti 2024, 17:56:06 Det är otäckt att en stor andel av svenskarna inte verkar bry sig om såna "löjliga" saker som anonymitet och frihet, men det är väl bara att gilla läget antar jag. Det egentligt rätta vore faktiskt att sluta betala för alla former av sådana loggande betaltjänster men det verkar vara för mycket begärt :(
Eller att deras TV- och mediavanor inte är så känsliga? Du har samma "problem" om du prenumererar på DN och läser den på nätet. Trots det är det väldigt många som gör det eftersom fördelarna överväger nackdelarna.

Den som är orolig kan använda VPN, det är inte särskilt dyrt eller svårt idag.
KingBongo skrev: 19 augusti 2024, 17:56:06 För att återgå till ämnet. Av ovanstående skäl anser jag att det är en KATASTROF att marksänd Boxer försvinner och hoppas att någon annan operatör tar över.
229 000 kunder där en andel (min gissning säkert hälften) bara vill ha TV så enkelt och billigt som möjligt räcker inte för att finansiera distributionen via Teracom.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Om ingen tar över sändningarna, hur länge kommer det finnas mottagare hemma hos folk för att ta emot 1 2 4 i en framtida krissituation?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

DVB-T används även i resten av Europa och skall apparaten stödja DVB-C för kabel-TV borde det inte kosta så mycket extra att även kunna ansluta en antenn med DVB-T för de fria sändningarna.

Min gissning är att det kommer att dröja länge (decennier) innan en majoritet av länderna tar bort TV-sändingar helt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Behövs TV i en krissituation? FM-radio räcker utmärkt till att kommunicera viktig information tills dess tele och internetkommunikation återställs.
KingBongo

Inlägg av KingBongo »

swesysmgr:
Jag VISSTE att VPN argumentet skulle komma! Det enda av problemen som räknats upp man faktiskt löser med VPN är att operatören inte längre vet VAR man befinner sig, resten av dem kvarstår. VPN uppkopplingar tenderar dessutom att blockeras, om ni inte tror mig så prova kolla på exempelvis TV4 Play eller rent av en del sändningar på SVT Play via en VPN tunnel. Berätta sedan hur det gick :(

Fördelarna med digitala prenumerationer överväger endast nackdelarna ifall man är totalt likgiltig till övervakningen som följer av detta. Jag håller med om att eftersom folk i allmänhet verkar ge blanka fan i ifall de blir övervakade eller ej, "jag har inget att dölja" ni vet, så är den enda chansen för marknätet att staten griper in. Låt mig vara skeptisk till det.
BJ

Inlägg av BJ »

Jag håller med dig om övervakningen.
Jag tänkte först på att hur ska man få det att fungera över huvud taget,
om man t.ex. måste börja köra med en hdmi-grej och inte har något
ledigt hdmi-uttag.
Jag hade en lång diskussion om det med en från Allente (?) som ville sälja
ip-TV till mig. Efter att jag hade förklarat allt väldigt ingående, och talat om
att dom lediga uttagen använder jag till Rasperry pi-datorer, så sa han ungefär:
Jaha. Ja, då finns det nog inget som jag kan hjälpa dig med. Ha en trevlig kväll.

Göra reklamen mer "anpassad"...
Jag hatar verkligen TV-reklam. Nu för tiden så räcker det med att höra
en sekund - Dom börjar prata i falsett och i 200 km i timmen, så att man
verkligen ska avsky det som dom gör reklam för, och aldrig mer vilja
titta på en sådan sak om man ser den i affären.
Och dom här konstiga video-effekterna. Det zoomar ut och in och rycker och snurrar.
Det händer oftare och oftare att jag inte tittar färdigt på en serie eller film
på grund av den hemska reklamen, utan stänger av TV:n eller byter kanal.

Jag har köpt många serier som dvd-skivor eller bluray-skivor,
men allt finns tyvärr inte textat på svenska.

Om jag hade haft en normal TV så hade det varit trevligt att titta på skivorna också.
Det fanns inte så många att välja på när jag ville ha inbyggd mottagare för
digital kabel-TV, så jag chansade lite, och då blev det som det blev...
Senast redigerad av BJ 20 augusti 2024, 08:33:50, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag får nog av den lilla reklam som SVT gör för sina egna program.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Denna reklam. Igår spelade jag in Gränsbevakarna, ett entimmes program. Tittade efteråt och skippade reklamen, tid 35 minuter. Det var alltså 25 minuter reklam i programmet.
Sedan delar jag Säter's uppfattning, det retar mig otroligt att SVT skall göra långa reklaminslag, för de i mitt tycke mest smaklösa "lekprogrammen".
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har aldrig förstått varför jag ska betala får att se på reklam... antingen betalar man och får det reklamfritt eller så finansieras det genom reklam.... därav betalar jag inte fått något tv paket....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Eller via skattsedeln.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du förstår inte varför tv betalas via skattsedeln? Det är väl en effektivisering från att det skulle anmälas självmant och sen övervakas att alla betalde?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kommer andra leverantörer så som Sappa av TV via TV-modul att påverkas av att Boxer slutar med marknätet?
https://sappa.se/tv-paket/tv-utrustning
ghu

Inlägg av ghu »

Nej. Sappa har inget med marknätet att göra.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Okej, tack.
Nerre

Inlägg av Nerre »

swesysmgr skrev: 19 augusti 2024, 20:56:13 Den som är orolig kan använda VPN, det är inte särskilt dyrt eller svårt idag.
Det hjälper ju inte eftersom du måste logga in för att kunna kolla på Boxers innehåll. Då skiter de i vilken IP-adress du har, du har ju identifierat dig med inloggningen.
Skriv svar