Sätt att medvetet dra mer ström?
Sätt att medvetet dra mer ström?
Detta kanske låter som en väldigt dum fråga, men här kommer den.
Jag har skapat ett litet kretskort som i princip omvandlar USB MIDI till gammaldags DIN MIDI, för att kunna ansluta MIDI-kontroller som bara har USB MIDI till syntar med DIN MIDI utan att behöva en dator eller annan enhet däremellan. Kretsen är gjord med en Raspberry Pico som agerar USB-värd och sedan mycket enkla kopplingar för DIN MIDI-utgång och en micro USB breakout-board för +5V strömförsörjning.
Jag vill använda den här lilla enheten med min powerbank. Efter att ha testat den visar dock powerbanken att anslutningen drar 0W. Jag gissar att den drar en mycket liten mängd ström och att powerbanken rundar ner det till 0W. Problemet med detta är att powerbanken automatiskt stängs av efter en minut eller två, eftersom den tror att inget använder ström.
Så, för mitt mycket specifika användningsfall med denna krets, finns det några bra metoder för att införa någon form av "dummy power draw", något i kretsen som potentiellt skulle kunna dra 0,1W, eftersom det verkar vara den lägsta tröskeln för powerbanken när den avgör om något behöver ström?
Jag har skapat ett litet kretskort som i princip omvandlar USB MIDI till gammaldags DIN MIDI, för att kunna ansluta MIDI-kontroller som bara har USB MIDI till syntar med DIN MIDI utan att behöva en dator eller annan enhet däremellan. Kretsen är gjord med en Raspberry Pico som agerar USB-värd och sedan mycket enkla kopplingar för DIN MIDI-utgång och en micro USB breakout-board för +5V strömförsörjning.
Jag vill använda den här lilla enheten med min powerbank. Efter att ha testat den visar dock powerbanken att anslutningen drar 0W. Jag gissar att den drar en mycket liten mängd ström och att powerbanken rundar ner det till 0W. Problemet med detta är att powerbanken automatiskt stängs av efter en minut eller två, eftersom den tror att inget använder ström.
Så, för mitt mycket specifika användningsfall med denna krets, finns det några bra metoder för att införa någon form av "dummy power draw", något i kretsen som potentiellt skulle kunna dra 0,1W, eftersom det verkar vara den lägsta tröskeln för powerbanken när den avgör om något behöver ström?
Re: Sätt att medvetet dra mer ström?
Jag har haft samma problem och lagt ett motstånd mellan 0 och 5V på usb kontakten...
Prova 270 ohm som last, det borde ge ungefär 0,1 W last (tillsammans med lasten som pipcon drar). Räcker det inte får man kanske gå ner till 220.
Går det inte att driva enheten med USB midi? Då behövs bara syntar, ingen powerbank.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Lite OT, men dela gärna med dig av din konstruktion. Nu har jag en modul för USB-MIDI och en för DIN-MIDI samt en ”klump” som jag tror heter Mode Machine som omvandlar mellan de två olika snitten, nen ändå.
Säkert, men i mitt fall så använder jag en MIDI-kontroller som bara har en USB-anslutning och ingen separat ström. Så någonting behöver agera strömkälla till den via USB. Av min erfarenhet så känns det som att kontroller som har strömförsörjning separat, dvs som inte är beroende av bus power från en host, ändå i sådana fall har DIN MIDI redan, vilket skulle göra att man inte behöver min krets. Men jag kan ha fel!
Alright, ska prova!
Absolut! Det är helt och hållet baserat på detta projekt (https://github.com/rppicomidi/midi2usbhost). Finns kod också som jag använde rakt av. Enda skillnaden är att jag fimpade MIDI in eftersom jag inte behöver det och sen använde jag en DIN 5-pin med motstånd på 33 respektive 10 ohm enligt denna artikel (https://diyelectromusic.com/2021/01/23/ ... y-pi-pico/) och skippade att använda breakout för DIN MIDI.HUGGBÄVERN skrev: ↑17 augusti 2024, 22:40:48 Lite OT, men dela gärna med dig av din konstruktion. Nu har jag en modul för USB-MIDI och en för DIN-MIDI samt en ”klump” som jag tror heter Mode Machine som omvandlar mellan de två olika snitten, nen ändå.
Färdiga moduler som i princip gör samma sak finns att köpa för närmare 1000 kr, men kom undan med runt 300 kr när jag byggde det själv. Det som kostar är adaptrarna för att få vanlig USB A-kontakt (för anslutning av kontroller) samt USB B-kontakt (för ström) istället för micro-USB. Går säkert att göra ännu billigare men lite omständigare med mer skräddarsydda lösningar just för anslutningarna. Eller så lever man med att både ström och anslutning för kontroller är micro-USB, men lite skönt att hålla sig till konventionerna.
Har din powerbank stöd för usb power delivery?
Sånt fall kan du behöva ha en usb pd decoy board som triggar usb porten att lämna rätt spänning.
Sånt fall kan du behöva ha en usb pd decoy board som triggar usb porten att lämna rätt spänning.
Hmm. Ja, den har stöd för PD. Men jag trodde att den faller tillbaka på default vid användning av ”gammal USB”, dvs 5V 2A eller vad det nu är. Jag kan ansluta andra ”dumma” enheter som bara har ström via micro-USB exempelvis och då visas åtminstone 0.1W på powerbankens display.
Raspberry Pico borde dra 0,4W iaf, så om powerbanken visar 0W undrar jag om du inte redan får delar av matningen från syntens USB. Eller är det samma med bara Pico ansluten till powerbanken?
Äldre powerbanks behövde en last på 100mA, dvs 0,5W, för att vara igång.
Äldre powerbanks behövde en last på 100mA, dvs 0,5W, för att vara igång.
Hmm. Ja, jag har också tänkt att det borde dra lite mer, så något är ju skumt.
Kontrollern får som sagt ingen ström innan den ansluts utan den är bus powered, så den får ström via USB:n på Picon.
Kan det vara något med att jag har två USB-anslutningar, att det blir någon slags loop? Eller att någonting tar ut varandra? Jag använder inbyggda micro-USB:n i Picon för att ansluta kontrollern. Sen har jag ett breakout-board som går från VBUS (5V) till Picons VBUS och GND till Picons GND.
3.3V går därefter från Picon till DIN MIDI, tillsammans med TX samt GND som också går till Picons GND. Är alltså samma GND för alltihop.
Och som nämnt ovan så använder jag en micro-USB till USB A-hona adapter samt en USB A-hane till panelmonterad USB A-hona för Picons USB, samt micro-USB till panelmonterad USB B-hona för breakout-boardet.
Kontrollern får som sagt ingen ström innan den ansluts utan den är bus powered, så den får ström via USB:n på Picon.
Kan det vara något med att jag har två USB-anslutningar, att det blir någon slags loop? Eller att någonting tar ut varandra? Jag använder inbyggda micro-USB:n i Picon för att ansluta kontrollern. Sen har jag ett breakout-board som går från VBUS (5V) till Picons VBUS och GND till Picons GND.
3.3V går därefter från Picon till DIN MIDI, tillsammans med TX samt GND som också går till Picons GND. Är alltså samma GND för alltihop.
Och som nämnt ovan så använder jag en micro-USB till USB A-hona adapter samt en USB A-hane till panelmonterad USB A-hona för Picons USB, samt micro-USB till panelmonterad USB B-hona för breakout-boardet.