VersaTerm - bra att ha om man har äldre datorer
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
VersaTerm - bra att ha om man har äldre datorer
Fick se detta repository på GitHub idag: https://github.com/dhansel/VersaTerm
En terminalemulator som har dessa features:
Highlights
Instant-on/Instant-off - no waiting for OS to boot, no need to shut down safely
Native HDMI and VGA video output (no conversion)
Supports PS/2 and USB keyboards (including keyboards with integrated USB hubs)
RS232 and TTL level serial input/output (TTL switchable between 3.3V and 5V)
Wide range of baud rates: 50-921600 baud (presets and custom)
Supports hardware (RTS/CTS) and software (XOn/XOff) flow control
Can be powered via USB or 7-28V DC
Highly configurable, including user-uploadable fonts (bitmaps)
Supports all VT100 attributes: bold/underline/blink/inverse/double width/double height
Supports 16 ANSI colors
Decent VT100 control sequence support - passes VTTest tests for 80-column VT52/VT100/VT102
PETSCII mode supports PETSCII character set and control characters, PETSCII (C64) font included
Easy to DIY - vast majority of soldering is through-hole, firmware can be uploaded via USB (no special equipment required)
En terminalemulator som har dessa features:
Highlights
Instant-on/Instant-off - no waiting for OS to boot, no need to shut down safely
Native HDMI and VGA video output (no conversion)
Supports PS/2 and USB keyboards (including keyboards with integrated USB hubs)
RS232 and TTL level serial input/output (TTL switchable between 3.3V and 5V)
Wide range of baud rates: 50-921600 baud (presets and custom)
Supports hardware (RTS/CTS) and software (XOn/XOff) flow control
Can be powered via USB or 7-28V DC
Highly configurable, including user-uploadable fonts (bitmaps)
Supports all VT100 attributes: bold/underline/blink/inverse/double width/double height
Supports 16 ANSI colors
Decent VT100 control sequence support - passes VTTest tests for 80-column VT52/VT100/VT102
PETSCII mode supports PETSCII character set and control characters, PETSCII (C64) font included
Easy to DIY - vast majority of soldering is through-hole, firmware can be uploaded via USB (no special equipment required)
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: VersaTerm - bra att ha om man har äldre datorer
Versaterm (samma namn) var det terminalprogram för klassiska MacOS pappa körde för att prata med institutionens VAX11/730. Gyllene tider.
Fint tips, kände till VT2040 ( https://github.com/ncrawforth/VT2040 ) sedan tidigare, men detta ser ju ut att ha sina fördelar det med
-
Kunde ha valt ett bättre namn.
Versaterm var, som redan nämnts, ett terminalprogram på Mac platformen.
Det är dessutom namnet på ett kanadensiskt företag plus en del annat.
Kul projekt, men lite onödigt för en hobbyist?
Redan en C64 kan användas som serieterminal, liksom Atari ST, Amiga, gamla PC burkar mm. Det dräller väl av gamla datorer i källare och på vindar lite överallt.
Dessa kräver dessutom bara en RS232 noll-modem kabel och ett terminalprogram.
Har inte kollat men känner på mig att någon antagligen redan skapat en app för iPhone eller Android som täcker detta behov?
Versaterm var, som redan nämnts, ett terminalprogram på Mac platformen.
Det är dessutom namnet på ett kanadensiskt företag plus en del annat.
Kul projekt, men lite onödigt för en hobbyist?
Redan en C64 kan användas som serieterminal, liksom Atari ST, Amiga, gamla PC burkar mm. Det dräller väl av gamla datorer i källare och på vindar lite överallt.
Dessa kräver dessutom bara en RS232 noll-modem kabel och ett terminalprogram.
Har inte kollat men känner på mig att någon antagligen redan skapat en app för iPhone eller Android som täcker detta behov?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du har missat poängen. Du kan ansluta HDMI eller VGA-skärm direkt på kortet och ett tangentbord, och givetvis seriesnöret.
Sen är du klar. Inget annat behövs.
Att jaga fatt på en gammal C64/Atari som du sen ska ansluta en monitor eller TV till, fixa fram en seriekabel som passar. Sen jaga fatt på en VT100 emulator till det. Örk säger jag. Hur ansluter du en app på en IOS till en serieport?
Jag ska beställa 5 kort i alla fall, passar perfekt till min PiDP-8.
Att jaga fatt på en gammal C64/Atari som du sen ska ansluta en monitor eller TV till, fixa fram en seriekabel som passar. Sen jaga fatt på en VT100 emulator till det. Örk säger jag. Hur ansluter du en app på en IOS till en serieport?
Fattar jag det rätt att man kan skicka data rakt igenom den från en PC via usb? Smidigt isåfall att ladda program.
Kan ju inte kosta så många kronor att bygga när den är PICO-baserad.
Kan ju inte kosta så många kronor att bygga när den är PICO-baserad.
-
Jag förstår att även detta fenomen kan beaktas från olika perspektiv.Mickecarlsson skrev: ↑12 augusti 2024, 21:37:55 Du har missat poängen. Du kan ansluta HDMI eller VGA-skärm direkt på kortet och ett tangentbord, och givetvis seriesnöret.
Det är väl det vi vädrar här på forumet?
Tanken med att använda de där gamla hemdatorerna är bra om man redan har dem liggande. Mjukvara finns på nätet. Har själv kört en Atari 1040 STE som serieterminal mot en gammal Sun burk. Funkade utmärkt.
Det finns redan adapter-kablar mellan USB och RS232 för PC med Windows, så det är nog inget problem.
Trots all mina argument kanske jag köper en, men då en färdigtillverkad.
Ser fram emot din beskrivning av upplevelsen med de 5 enheterna!
Jag ser väl nån slags poäng i alla dessa terminal-med-modern-hårdvara, men tycker att alla missar den stora poängen med att använda en modern dator som terminal, nämligen möjligheten att kopiera saker från terminalfönstret och klistra in saker i terminalfönstret, samt möjligheten att skicka filer (som rådata eller enligt något protokoll som kermit, zmodem, omvandling till motorola/intel S-records osv) fram och tillbaka.
Stora poängen med just en terminal (modern eller ej) är instant on. Om man bara snabbt ska kolla nåt, så är man kanske redan klar långt innan en dator med fullt operativsystem ens har hunnit boota färdigt, för att inte tala om att söka fram och starta terminalemulatorn där. Men ja, köper fullständigt Mias poäng i scenarion där litet mer data behöver skyfflas mellan olika enheter.
Är inte helt säker på om jag ännu har en "ren terminal" med monokrom skärm, för jag har gjort mig av med en hel del bildrörsgrejer. Sen finns det ju pappersterminaler, men finns säkert bättre trådar för det sidospåret...
Är inte helt säker på om jag ännu har en "ren terminal" med monokrom skärm, för jag har gjort mig av med en hel del bildrörsgrejer. Sen finns det ju pappersterminaler, men finns säkert bättre trådar för det sidospåret...

Ja, ser en viss poäng med det. Men å andra sidan så tar det försumbar tid att t.ex. väcka en Eee PC ur sömnläge. Typ jämförbar tid med uppvärmningen av glödtråden i ett bildrör.
Jag ser en stor användning av denna , t.ex. fastbuntad på baksidan av en liten vga skärm. Något att kunna
enkelt flytta runt i en datahall i stället för rs232 switchar, bakvända terminalservers och liknande. Eller
kanske inom industrin där service av utrustning behöver rs232 kommunikation.
Kan man dessutom addera möjlighet till loggning i mjukvaran så har man ett bra diagnosverktyg.
Är det någon som planerar att producera kretskorten ?
enkelt flytta runt i en datahall i stället för rs232 switchar, bakvända terminalservers och liknande. Eller
kanske inom industrin där service av utrustning behöver rs232 kommunikation.
Kan man dessutom addera möjlighet till loggning i mjukvaran så har man ett bra diagnosverktyg.
Är det någon som planerar att producera kretskorten ?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hittade en enklare version, stöder VT100 och VT52, en krets: https://geoffg.net/terminal.html
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Och en utökad version, med RS232: https://hackaday.io/project/173216-ascii-video-terminal