Radiostyrd gräsklippare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Radiostyrd gräsklippare

Inlägg av Anderst »

Detta är min första tråd hoppas att jag förstått rätt.

Jo planen vara att frammåt våren bygga en radiostyrdgräsklippare av en gammal motorgräsklippare, 2 billiga elborrmaskiner och en RC-utrustning från en gammal sandbuggy. Vad jag undrar är om någon har en tråd eller sida där det finns lite ledning, förslag osv hur man ska gå tillväga. Har lite ideer själv men kul att liknande.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du har kommit till rätt forum. Lägg gärna fram de idéer du har.
Är det inte bättre att bygga på en självgående klippare?
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

en självgående gräsklipare kan ju inte svänga själv.. den har såkallad odiffad drivning..

men det är klart ta en sådan, kapa axeln till drivningen, montera på borrmaskinerna på varsin axel, och sen koppla in lite elektronik lull lull..

och välkommen till forumet :D
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Eller ta bort framaxeln, montera ett styrsystem, lägga fast en servo, klart...
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Låter som att du kommer att behöva en mikrokontroller(uC) som mixar signalen för fram/back med signalen för vänster/höger, och omvandlar till lämpliga signaler för dina 2 elmotorer. Sker lämpligen med AVR/PIC. Sedan behöver du bygga/köpa 2 motorstyrningar/fartreglage till motorerna. Ska du köra med dom inbyggda batterierna, eller ett externt batteri?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Frågan är om han vill svänga som:
1. en bil
2. en bandvagn
3. som en tvåhjulig släpkärra

Bilen är ju bra på att köra rakt men kan inte göra för tvära svängar. Jämför med hur is-maskinen kör på en hockyrink...

Bandvagnen slirar när den svänger och det kan ju finnas estetiska krav på gräset.

Tvåhjulig kärra med sporre då. Har lite svårt att köra rakt men kan svänga på 0mm. Sporre hjulet får inte vara ivägen när man svänger ... kanske kan man låsa det för att få den att köra absolut rakt?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Han kan ju köra modell bandvagn med motorerna, blir inga skador på gräset förutsatt att dom två ickedrivande hjulen är av typen länkhjul(ni vet så'na som sitter på t.ex. kundvagnar).
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Tack för de snabba svaren. Jag har tänkt såhär: ska svänga som en bandvagn. Två borrmaskiner behövs, sen tänkte jag bygga det mekanikskt från RC- servo motorerna så att de trycker på det det som var borrmaskinens knapp, men nån finurlig lösning. man ska alltså köra maskinen med 2 spakar. Jag tänkte ta externa batterier för att få lite körtid på det hela. Det som kostar på en borrmaskin är väl batteriet??

Sen ha ett hjul i fram som kan svänga och snurra fritt.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

det är lättare att styra motorerna direkt ist för att gå via ett servo som trycker på knappen.. tycker jag iaf..
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det här låter ju spännande!

Välkommen till forumet och lycka till!!

Varför inte göra den fyrhjulsdriven, det vore ju riktigt tufft i alla fall! 8)

Är inne på samma linje som Jim_the_one då slipper man en felkälla i alla fall (den mekaniska delen som trycker på borrmaskinsknappen). Det bör bli enklare att backa om man styr motorerna direkt. :humm:
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jo, och du får troligtvis mycket snyggare 'steglös' hastighetsreglering.

Men fyrhjulsdriven, då måste ju alla varvtalsstyras individuellt och 2 av dom måste gå att vrida. Annars bråkar du ju med gräsmattan.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett alternativ skulle ju vara att sätta en generator på klipparen. Så kan du slippa batterier. Eller iafa inte ha så stora. Jag skulle ochså bygga riktiga motorstyrningar. Du kan ju återvinna trisan i borrmaskinen.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

finns det billiga generatorer och (laddaautomatik?) i min storleksordning? sen var inte planen just att ha kvar borrmaskinen hel utan skruva sönder och se om det inte går att använda elektroniken från knappen på nåt smidigt sätt via RC-servo
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

enklaste skulle nog vara att hitta en generator från en liten bil. Men det är onödigt stort.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Eller en borstlös elmotor som agerar generator.
Skriv svar