"Elbug", elektronisk telegrafnyckel.

Berätta om dina pågående projekt.
opampen

Re: "Elbug", elektronisk telegrafnyckel.

Inlägg av opampen »

Förstår att det är mycket jobb för dig! Men även jag som tvåhänt tycker att hålmonterat är lättare.

Men även i andra sammanhang och då talar jag mest om audio så har hålmonterat fördelar rent teknisk.

Om ni vet vem Douglas Self är så gjorde han en utredning om detta för några år.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Beträffande ljudvolym skulle jag föreslå du sätter piezon i mitten i ett kort rör, tex 3dprintat i lådan. För den behöver en akustiskt spärr mellan fram och baksida. Annars är den i princip akustiskt kortsluten då luften fritt smiter in på baksidan. Röret kan antingen vara stängt i ena endan, tänkt tryckkammarhögtalare, eller öppet åt båda håll som basreflex eller horn. Det kommer göra stor skillnad på volymen mot det du upplever idag.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jo, precis så är det. Jag trodde att piezobrickan ändrade tjocklek när spänning lades på, men det rätta är att den bågnar. Blev totalt fel att försöka spara yta med en löst hängande bricka. Efter ett antal test med olika printade höljen och brickor är svaret att en fabrikskapslad bricka är det bästa. Så nytt kort, hur förargligt det än är. :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Marta, du är ju duktig på att göra kort. Tänk nu på längden som var fel på förra serien
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Efter lite experimenterande blev det till slut en låda som fungerar drägligt. Använder en fabrikskapslad piezo till medhörningen. En vid "tunnel" och flera hål genom tunnt material blev det som fungerar bäst.

Missade nersänkningen till ratt på pot'en när de senaste ändringarna gjordes. Det är en klar nackdel med FreeCad att inte kunna ta bort något utan att resten blir knas. Kom för sent på att det som skall bort istället kan ersättas med något av infinitesimala dimensioner och därmed försvinna utan att tas bort.

Hur som, den köpta ratt jag testat med får dåligt grepp på axeln. En printad ratt vore nog det bästa, om det är görbart. Är här någon som printat en ratt för splinsad 6mm axel och har erfarenheter och mått att dela med sig av?

Såhär ser den ut nu. Även en detaljbild på hålet för piezo'n.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Kolla på Thingiverse, jag printade en låda till en M328 komponent-tester, ratten där sitter helt perfekt på en splinsad axel.
Ska kolla om jag har filerna kvar på den andra datorn.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Hittade den på Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:2070417/files
ladda hem ratten och printa den, den bör passa.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tack för länken.
Laddade hem och gjorde två försök. Ett som den var och ett där den står rättvänd på plattan. Båda misslyckades, antagligen p.g.a. min enkla skrivare med alldeles för grov nozzle (0.6mm) för denna uppgift. Utan ändring blev det en oformlig plastklump. Vänd så försvann mönstret i hålet, som blev för litet.

Skall försöka cadda något med runt hål och skriva ut i TPU. Det borde kunna fungera.
Skriv svar