Elmotor i båt går inte att backa med ☹️🤔
Re: Elmotor i båt går inte att backa med ☹️🤔
Flertalet av lösningarna ser riktigt risiga ut så att demontera kortet och rengöra / löda om låter som en bra start. Om du när du har kortet löst tar en bra bild på ovan och undersida så skall är det enkelt att rita upp ett schema. Själva bryttaren (den bruna delen) verkar vara en standardkomponent med sex poler så det skall nog inte vara allt för komplicerat att göra reverse engineering på den där.
Brun och grön kabel ansluter till plinten "key" på styrkortet - var tar de två gula ledarna som är taffligt pålödda på reglaget sedan vägen?
Brun och grön kabel ansluter till plinten "key" på styrkortet - var tar de två gula ledarna som är taffligt pålödda på reglaget sedan vägen?
Tack för tips, fått ta tag i det under vintern. Tyvärr måste båten flyttas från varvet relativt snart.
Vad tror ni om iden om provisorisk lösning med någon form av brytare som switchar gul och grå kabel? När jag testat det "manuellt" går motorn i läge back efter platsbyte.
Vad tror ni om iden om provisorisk lösning med någon form av brytare som switchar gul och grå kabel? När jag testat det "manuellt" går motorn i läge back efter platsbyte.
Senast redigerad av tofriis 2 augusti 2024, 10:17:19, redigerad totalt 1 gång.
Det skulle fungera alldeles utmärkt, bara var varsam på vad som händer om man råkar trycka på brytaren i full fart, bromsas det in mjukt under någon sekund eller blir det tvärbroms?
Tack, omkopplaren jag nu beställt har ett 0-läge mellan fram och back så man får väl ha som vana att stanna där några sekunder. Inkoppling och provkörning på fredag...
Då är omkopplaren testad och det fungerar ungefär som jag hoppats. Det som inte var som jag förväntade mig var att motorn gick även i mellanläget mellan fram och back. Men det gick ändå bra att växla mellan fram och back. Testade inte i mer än lågfart iofs...
Nu valde jag ändå att koppla ur hela Speedshiftreglaget och ta med det hem. Så jag har demonterat det jag vågat men har fortfarande inte sett andra sidan av kretskortet. Är inte bra nog på att löda för att demontera och komma åt andra sidan. Det jag sett tycker jag ser okej ut även om en del lödningar inte är så snygga.
Någon som känner till någon firma eller person som skulle kunna fortsätta felsökningen åt mig i Göteborg eller i rimlig närhet?
Nu valde jag ändå att koppla ur hela Speedshiftreglaget och ta med det hem. Så jag har demonterat det jag vågat men har fortfarande inte sett andra sidan av kretskortet. Är inte bra nog på att löda för att demontera och komma åt andra sidan. Det jag sett tycker jag ser okej ut även om en del lödningar inte är så snygga.
Någon som känner till någon firma eller person som skulle kunna fortsätta felsökningen åt mig i Göteborg eller i rimlig närhet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du fick isär omkopplaen så mycket att du kunde konstatera själva kontaktbleckens renhet?
Kanske ingen större idé att löda loss mer, bara för att se och dokumentera den tänkta funktionen.
Smålödningarna skulle jag gå igenom med lödkolven och litet färskt lödtenn.
Kanske ingen större idé att löda loss mer, bara för att se och dokumentera den tänkta funktionen.
Smålödningarna skulle jag gå igenom med lödkolven och litet färskt lödtenn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lite bättringslödning kanske jag kan fixa 
Såg blecken men tittade inte direkt på renheten, ska kolla det.
Tack för tips!
Såg blecken men tittade inte direkt på renheten, ska kolla det.
Tack för tips!
Reglaget nu lagat av en elektronikfirma som tog fram reglaget för ett antal år sedan. Var ett avdrott på kretskortet som flera här på forumet misstänkte. Förhoppningsvis inkoppling och test ikväll