Kylning av radioskåp.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Kylning av radioskåp.

Inlägg av orvar-e »

Jag har varit lite otydlig kanske. Men jag jobbar i verket.. Och maskinen det rör sig om är en travers, och värmen som ställer till problem är ämnen som av någon anledning inte kan valsas utan lyfts bort för att gå ett varv till genom ugnen. Hettan från ämnena är kan uppgå till 8 -900 grader. Så man kan nästan steka ägg på metallytorna ovanför där våran maskin befinner sig. Det är en oerhört ogästvänlig arbetsplats. Därför blir jag och mina kolleger riktigt upprörda när anläggningsägaren inte tycker att det är så viktigt att ordna problemet trots år av problem. Enligt anläggningsägaren händer det inte så ofta så varför bry sig. Men fungerar inte traversen kan det stoppa hela produktionen vid otur, jag fattar inte hur folk tänker ärligt talat.
Det är upprörande ....

Enklast är ju att bara byta ut det trasiga kylaggregatet som sitter i dörren, men tydligen är det för dyrt eller nått, förstår inte hur det inte kan vara prioriterat?

Så jag undersöker alternativ tills jag ska höra med anläggningsägaren. Med lite flyt kanske ett byte är planerat till sommarstoppet, men det är inget jag känner till just nu. Vore bra att göra det då produktionen är avstängd ett längre tag.

Det hade ju också varit bra med ett så underhållsfritt kylsystem som möjligt efter som det också är dammigt i form av glödskal, det sätter igen filter på några veckor.
Joe

Inlägg av Joe »

När jag jobbade på gjuteri så hade vi åkerströms radio och mottagaren satt utanpå elskåpet (om jag inte minns helt fel) på traversen . (Ovanför smältugnarna och skänkarna)
Gamla Datek styrningen funkade också i värmen.
Det fanns ingen kyla på de elskåpen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Åkerströms fixar inte värmen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Portabel AC?
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag jobbade med traverser i stålverksmiljö. Om det inte var mycket skåp för kylning blev det Rittal AC för varje skåp som gällde. De aggregaten klarar stålverk, men filterbyte är nödvändigt p.g.a dammet. Var det typ 10-15 meter skåp blev det stort kylaggregat i kortändan med kanaler till varje skåp.
Men det man även måste tänka på i dessa miljöer är att kylaggregaten och dess val av kylmedia är konstruerat för omgivningstemperaturer typ 60C som du beskriver. En vanlig AC är ju byggd för klara av värmen utomhus i ett varmt land. Här är det betydligt varmare, jag har för mig att de bästa tysk aggregaten klarade 60-80C i omgivningstemperatur. Därför blir priset därefter.
Själv skulle jag aldrig leverera en travers utan kyla till en sådan anläggning. Den har ju säkerligen även överlastskydd och annan elektronik. Av en väldigt klar anledning har tillverkaren av utrustningen satt kylaggregat i dörren. Det är för att elektroniken skall överleva, och detta på ett säkert sätt.

Jag hade kontaktat arbetsskyddet. Man kan inte anse att traversen är säker om dess styrutrustning inte håller sig inom tillåten temperatur. Ansvaret ifall den skulle skena är tungt ifall man skulle påpeka detta i förväg. Elektronikfel kan få traverser att skena, jag vet!
Annars måste man beundra radiostyrningar från Datek och Åkerströms för att de verkligen tål ganska varm miljö.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kranen är en kontaktor travers med rotormotstånd. Det enda moderna i den är just radiostyrningen.
Från kanske 70 -80 talet.....
Joe

Inlägg av Joe »

Moderna grejer, den äldsta fjärrstyrda jag jobbade med var från 40-talet. Bland de äldsta traverserna var en från 1905.
Ett alternativ är att flytta radiostyrningen till ena åkvagnen längst bort från värmen och köra hängkabel till trallan.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

orvar-e skrev: 29 juli 2024, 22:47:49 Enklast är ju att bara byta ut det trasiga kylaggregatet som sitter i dörren
Det finns alltså ett befintligt kylaggregat?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Japp, men den har dött sedan säkert ett decennier sedan. På andra maskiner som är mer produktionskritiska så sitter fina kylare i nya rittalskåp. Men inte på den här junkt traversen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Joe skrev: 30 juli 2024, 22:45:49 Ett alternativ är att flytta radiostyrningen till ena åkvagnen längst bort från värmen och köra hängkabel till trallan.
Det är så det är byggt. Det skulle ju nog kunna fungera om det fanns en fläkt och rör som kunde transportera luft från den lite svalare delen av traversen, få den luften att agera som en sköld mot hettan rakt under.
Men det kostar väl det också att installera, fast det är ju billigare drift och underhåll. För det behövs inte så många graders skillnad för att radiodosan ska trivas.
Jag ska höra nästa vecka om det finns någon plan för underhåll på traversen i år.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det är så gammalt så har säkret köldmedlet läckt ut. Kapa rören till kallsidans luft-köldmedel-värmeväxlare och anslut trädgårdsslangar till den, och spola kallvatten. Laga fläkten eller tejpa fast en bordsfläkt från Lidl invid.

Om ägaren inte är sugen på att betala vettigt så kan den gott få en svettig vattenräkning. Bättre är väl iofs om det är egen brunn eller finns nåt hyggligt rent dike att doppa en dränkpump i så man slipper slösa på kommunens vatten. Seriekoppla ett kolfilter och minsta mikron-nånting-partikelfiltret från t.ex. Jula i serie med pumpen, och klä pumpen i t.ex. en extrastor tvättpåse som grovfilter :)

Ja, det är en oseriös lösning men det känns väl som att det är det som efterfrågas :)
Joe

Inlägg av Joe »

Du inser att en travers är något som åker omkring högt upp under taket?
Vattenslang är inte ett alternativ..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns ju sånadär mojänger som t.ex. används för kablar i XY-bord, men de blir kanske svindyra om de ska kunna täcka 1-2 vattenslangar längs en hel travers?

Annars kan man ju ha typ en hängränna på ett par meter på traversen, och sprinkler utspridda med några meters avstånd, magnetventiler och givare så att vatten spolas via sprinkler ner i hängrännan från den sprinkler som är närmast.

Hängränna under traversen tar hand om allt vatten, eller så får det bara spridas ut som dimma som kan förångas och ventileras ut av processen under? :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 31 juli 2024, 00:56:14 anslut trädgårdsslangar till den, och spola kallvatten.
Hur ska du få upp vatten till en travers?
Mig veterligen är det enda som går att få upp är ström via strömavtagare.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

orvar-e skrev: 30 juli 2024, 23:35:31 Japp, men den har dött sedan säkert ett decennier sedan. På andra maskiner som är mer produktionskritiska så sitter fina kylare i nya rittalskåp. Men inte på den här junkt traversen.
Man kan säga att de här smidiga specialanpassade kylaggregaten från Rittal har endast funnits på marknaden i ca 20 år. Alternativet innan var endast mastodontaggregat specialbyggda för traverser, just p.g.a. värme och miljö. Så jag går även på linjen att skaffa ett nytt aggregat.
Men jag trycker hårt på att traversen verkar ej vara tillförlitlig och att inga risker kan uppstå p.g.a. att radion ej alltid fungerar! Klarar den därmed verkligen daglig tillsyn? Där är din makt. Dessutom så ligger ansvaret enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter för kranar på arbetsgivaren, ej anläggningsägaren om detta skulle vara ett annat företag som snålar. Underkänns den i daglig tillsyn skall detta skriftligen rapporteras.

Egentligen finns inga alternativa tekniska lösningar till luftkonditionering som använts någonstans i världen. Slangar och dyl. fungerar ej eftersom det både är varmt och kanske 300 meter kranbana. I dessa miljöer gäller strömavtagare, eftersom kablar i kabelvagnar ej överlever i den miljön.

Enda fattigmanslösningen jag skulle kunna tänka mig som har använts några gånger är att nära ändvagnen sätta en lufttub vertikalt till en lägre nivå under traversen, och där hämta betydligt svalare luft. Men då kommer dammet med. Faktum är att alla som varit uppe på en travers vet att temperaturen stiger radikalt ca 2 meter under taket. Därför lönar det sig mycket med "skorsten" nedåt. Men detta är ju ej heller gratis att designa. En Rittal AC är ju på plats på 2-3 timmar!
Skriv svar