Elmotor i båt går inte att backa med ☹️🤔

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tofriis

Re: Elmotor i båt går inte att backa med ☹️🤔

Inlägg av tofriis »

pi314 skrev: 17 juli 2024, 12:26:44 Genom att mäta t.ex. motorns polspänningar och samtidigt titta på signalen på gate, på var och en av "back-FETarna" så kan man se om en av eller båda transistorerna för back är defekt/defekta. Eller om dom är hela.
Stort tack för ytterligare tips, mer att mäta 😅
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Gissar modulen är ingjuten, så att mäta direkt på transistorerna kan vara utmanande, men med mätningar enligt övriga tips kommer vi långt på väg.

"Stift 2&3" är antagligen mer lättåtkomliga i andra ändan på lednigshärvan till gröna kortet, ifall du inte råkar ha ett kontaktdon som passar den 16-poliga kontakten.
tofriis

Inlägg av tofriis »

Bollar en tanke med er elektronikkunniga.

Vill minnas att jag mätte olika resistanser mellan vit och gul respektive grå på Speedshiftreglaget i sittbrunnen (ena bilden). Tänkte att den ena är för fram och den andra för back, men det kan bara helt fel 😬 Om det stämmer; vad händer isf om jag byter plats på gul och grå på inkommande till gröna kretskortet? (andra bilden). Min tanke är då att motorn ev kommer gå för back när jag vrider reglaget för fram. Om motorn fortfarande inte går alls när jag vrider reglaget för back, är det konstaterat att felet ligger i Speedshiftreglagets lägen för back.

Ursäkta rörig beskrivning av en tanke som kanske i grunden är helt fel 🤔🤪
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tofriis

Inlägg av tofriis »

rvl skrev: 17 juli 2024, 13:01:39 "Stift 2&3" är antagligen mer lättåtkomliga i andra ändan på lednigshärvan till gröna kortet, ifall du inte råkar ha ett kontaktdon som passar den 16-poliga kontakten.
Stämmer nog, don till kontakten har jag inte. Ska se hur det ser ut i andra ändan.
tofriis

Inlägg av tofriis »

Lite otydligt på mina bilder men det ser ut som att de är lödade direkt på kretskortet i andra änden. Enklast blir kanske att klippa dem och ta med några småkopplingar för tele/signalkablar.
Kronberg

Inlägg av Kronberg »

tofriis skrev: 17 juli 2024, 13:16:55 Vill minnas att jag mätte olika resistanser mellan vit och gul respektive grå på Speedshiftreglaget i sittbrunnen (ena bilden). Tänkte att den ena är för fram och den andra för back, men det kan bara helt fel 😬 Om det stämmer; vad händer isf om jag byter plats på gul och grå på inkommande till gröna kretskortet? l 🤔🤪
Sannolikt så är de yttre anslutningarna plus och minus, styrsignal i mitten. Så mät resistans mellan någon av de yttre och mitten och se så att du har ett jämnt utslag över hela reglagerörelsen.

Du kan byta plats på trådarna, det är det som beskrivs under styrbordsmontage i manualen.

Edit: Med tanke på hur reglaget ser ut så är det nog ingen potentiometer, utan fasta steg.
tofriis

Inlägg av tofriis »

Du har säkert rätt om montage styrbord babord, tack! Testar att skifta vid nästa besök 🙂

Japp, fasta steg är det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mrfrenzy skrev: 17 juli 2024, 12:02:59 Visst, i teorin *går* det polvända motorn med kraftiga relän, men man måste vara väldigt försiktig för det är lätt att elda upp blåa modulen om något går fel.

Med största sannolikhet är det aktuella felet i inkopplingen, speedshiftreglaget eller i det gröna kretskortet.

Det finns ett väldigt enkelt sätt att verifiera detta:
Byt plats på kablarna som går till stift 2 och 3 på blåa modulen. Om nu motorn går bakåt istället för framåt så är det bekräftat att felet ligger utanför den blå modulen och vi kan i lugn och ro felsöka vidare.

Tillfälligt om du vill ut och köra under sommaren kan du bara sätta en strömbrytare som växlar dessa trådar, och vänta med att reda ut grundproblemet tills i vinter när båten ligger på land.

detta är väldigt rimligt att prova först
tofriis

Inlägg av tofriis »

Hej igen!
Just provkört efter att ha bytt plats på gul och grå kabel, dvs kopplat om till babord montage. Motorn går nu åt andra hållet, dvs i läge back när jag vrider Speedshiftreglaget framåt. Jag drar därmed slutsatsen att felet bör ligga i själva Speedshiftreglaget, håller ni med?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

utan tvekan,den blåboxen fungerar och det lilla utanför ser lättlagad ut
tofriis

Inlägg av tofriis »

Känns lovande, ska kika närmare på reglaget vid nästa besök i båten. Idag var det regn hela dagen...
tofriis

Inlägg av tofriis »

Hej igen

Hur ska jag tänka kring funktionen/felet på Speedshiftreglaget? Det går tre kablar från reglaget till motorn gul, vit och grå (se bilder).
Vid drift fammåt, vilket är det som fungerar, mäter jag stigande spänning mellan vit och grå (se nedan).
Vid drift bakåt, vilket inte fungerar, ligger spänningen konstant.
Hur tror ni det ska fungera? Borde jag få stigande spänning mellan vit och gul vid drift bakåt?
Tips eller ideer om felsökning mottages tacksamt!

Uppmätt spänning:
Frammåt
Vit+ Grå-
F1: 3.38v
F2: 3.86
F3: 4.13
F4: 4.43
F5: 4.97

Bakåt
Vit+ Gul-
B1-5: -2.54v
Vit+ Grå-
B1-5: 2.42v
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kronberg

Inlägg av Kronberg »

Försökt rita ett kopplingsschema över reglaget för att få en idé om hur det ska fungera.
Eventuellt så har det bara 6 lägen, eftersom det har 6 resistorer. (+ 1 för lysdioden) Inte helt orimligt att man begränsar effekten vid back.
Men jag tycker signalnivåerna Vit/Grå ser rimliga ut:
”Neutral” i mitten på 2.5V
Fram över 2.5V
Back under 2.5V
Eventuellt är 2.42V för nära 2.5 för att starta bakåt.

Lödningarna på dioderna och resistorerna ser väl lite risiga ut.
tofriis

Inlägg av tofriis »

Tack för svar!
Då reglaget ska kunna placeras på båda sidor av båten så blir fram back vid byte av sida, man byter då plats på gul och grå ledning. Tänker därmed att det ska finnas samma olika effektlägen framåt och bakåt, tänker jag rätt?
tofriis

Inlägg av tofriis »

Har tyvärr inte kompetens att rita ett schema över kretskortet ☹️
Får demontera det helt och se om jag kan se om något ser felaktigt/trasigt ut.

Är det lämpligt att som en provisorisk lösning koppla in någon sorts omkopplare som "byter plats" på grå och gul kabel mellan reglage och styrenhet vid motorn?
Skriv svar