Vill skapa en SCART-RGB kabel för en gammal 8-bitars dator, Oric Atmos.
Problemet är att jag inte har datorn hos mig, utan den är på annan ort i landet, annars hade jag prövat mig fram. Därför kollar jag istället här, med folk som vet nåt.
Oric:ens signaler är:
Red
Green
Blue
Composite Sync
GND
Dessa parar jag ihop med motsvarande mottagare på SCART:en.
Jag behöver dock ytterligare en signal, 1-3V på SCART:ens pinne 16, som kallas Fast Blanking. Denna slår om mottagningen på SCART:en till RGB, istället för komposit video eller s-video.
Jag har sett lösningar för Oric till SCART-RGB kabel med olika batterier ihoptejpade med SCART-kontakten, men det ser inte så bra ut tycker jag. Det finns också en variant med en extra kabel som går till Oric:ens strömförsörjning, 9V DC. Fungerar, men omständigt.
Min idé är följande.
CS signalen från datorn ska vad jag förstår för det mesta ligga på ca 1V. Jag vill dela upp den så att den matar både CS mottagaren i SCART:en men också Fast Blanking mottagaren via en polariserad kondensator, som ska jämna ut "hacken" när CS inte är 1V. Då borde Fast Blanking SCART pin 16 få sin permanent höga (1V) signal, och CS mottagaren på SCART pin 20 sin normala synk signal.
Verkar detta vettigt eller är jag ute och cyklar?
Oric till SCART-RGB
-
Re: Oric till SCART-RGB
Det vanlige er å bruke en buffer i tillegg, feks. slik https://www.defence-force.org/computing ... are/video/
men ja, du trenger et sted å ta spenning fra. Usikker på om din ide med CS-signalet blir godt nok.
men ja, du trenger et sted å ta spenning fra. Usikker på om din ide med CS-signalet blir godt nok.
Du måste ju oftast inte använda den insignalen, och den stöds inte ens av alla TV-apparater heller (det är nåt sent tillägg till scartstandarden), kan du manuellt välja SCART-RGB i TV'n funkar ju det med.
-
Tack för länken. Jag har läst den och inte förstått tanken med den.tingo skrev: ↑3 augusti 2024, 22:01:52 Det vanlige er å bruke en buffer i tillegg, feks. slik https://www.defence-force.org/computing ... are/video/
Det verkar som att författaren menar att man ska först göra om de analoga RGB signalerna till digital RGB och sedan tillbaka till analog RGB. Verkar onödigt omständigt. Eller så har jag missat något.
Nästan alla tjock-TV kräver den signalen, och jag har nog inte stött på en platt-TV som tillåter att man tvingar RGB utan den signalen.
Det gör inget om den har "hack" under synkpulserna, så du kan mata in synksignalen även där.
Korrekta signalnivåer är minst 1V DC på denna pinne, och 0,3Vpp synksignaler på video in.
Jag tycker att en "tjuv" på matningen till datorn verkar bäst. Som bonus så kan du också mata pin 8 (som ska ha 12V för 4:3 och 6V för 16:9 för att växla till SCART från annan ingång - det är detta som inte stöds på alla TV osv).
P.S. antar att du har koll, men: Är det analoga RGB-signaler? Signalnivån ska vara 0,7Vpp om jag minns rätt.
Det gör inget om den har "hack" under synkpulserna, så du kan mata in synksignalen även där.
Korrekta signalnivåer är minst 1V DC på denna pinne, och 0,3Vpp synksignaler på video in.
Jag tycker att en "tjuv" på matningen till datorn verkar bäst. Som bonus så kan du också mata pin 8 (som ska ha 12V för 4:3 och 6V för 16:9 för att växla till SCART från annan ingång - det är detta som inte stöds på alla TV osv).
P.S. antar att du har koll, men: Är det analoga RGB-signaler? Signalnivån ska vara 0,7Vpp om jag minns rätt.
-
Signalerna är analoga.
Därför borde de funka med SCART direkt. Här ett schema:
http://zxjim.blogspot.com/2013/06/oric- ... scart.html
Det är SCART:ens pin 16 som min fråga handlar om. I schemat ovan matas pin 16 med en yttre källa på +5V, via ett motstånd som antagligen sänker spänningen till 3V.
Jag hade tänkt skippa den yttre källan som istället för +5V enligt ovan skulle kunna vara exvis ett 1,5V batteri.
Jag får nog se till att få hem Oric:en istället för att treva i blindo...
Därför borde de funka med SCART direkt. Här ett schema:
http://zxjim.blogspot.com/2013/06/oric- ... scart.html
Det är SCART:ens pin 16 som min fråga handlar om. I schemat ovan matas pin 16 med en yttre källa på +5V, via ett motstånd som antagligen sänker spänningen till 3V.
Jag hade tänkt skippa den yttre källan som istället för +5V enligt ovan skulle kunna vara exvis ett 1,5V batteri.
Jag får nog se till att få hem Oric:en istället för att treva i blindo...
Mja mja, min enda kvarvarande tjock-tv fungerar det att manuellt välja RGB på SCART (man kan välja composite eller S-video också), rätt säker på att
det var samma på LG'n jag hade innan den med.
Min äldsta platt.TV (samsung "hdready") kan man också göra det på, men min vanliga nyare TV verkar det faktiskt inte gå på, finns inga specifika inställningar alls för scart.