En så precis klockstyrning som möjligt.
Re: En så precis klockstyrning som möjligt.
Jag köpte några GPS-moduler som fungerar bra. Det finns en ledning ut som ger 1 sek puls och till mina "stora" klockor har jag utvecklat en mjukvara PLL som gör att jag kan ta tid i ms skala om jag vill, synkat med GPS-signalen.
Modulerna kör med GPS, GLONASS och någon mer har jag för mig.
3,3 - 5V.
De var billiga på AliX - men det är utgångna moduler som ändå fungerar bra för det.
Modulerna kör med GPS, GLONASS och någon mer har jag för mig.
3,3 - 5V.
De var billiga på AliX - men det är utgångna moduler som ändå fungerar bra för det.
Med flera parallella GNSS system så är urvalet av satelliter numera rätt stort. Har man en mottagare specifikt ämnad för tidsändamål så räcker det med en synlig satellit för att hålla klockan i synk.
Att mobiltelefoner kan fånga satelliter innomhus beror mycket på stöd från mobilnätet.
Mobilnätet är ännu en alternativ källa att tanka ner tiden från med lämpliga mellanrum, om man lyckas hitta nån anslutning utan oförskämt höga fasta kostnader.
Att mobiltelefoner kan fånga satelliter innomhus beror mycket på stöd från mobilnätet.
Mobilnätet är ännu en alternativ källa att tanka ner tiden från med lämpliga mellanrum, om man lyckas hitta nån anslutning utan oförskämt höga fasta kostnader.
Jag läste på lite om Assisted GPS. Då förstår jag bättre varför mobilen alltid vet var jag är. Även inne.Att mobiltelefoner kan fånga satelliter innomhus beror mycket på stöd från mobilnätet.
https://internetstiftelsen.se/nyheter/s ... spara-dig/
Det påminner om en till möjlighet att plocka upp tid. Mobiler gör det via mobilnätet. Men, då behövs väl ett sim-kort? Eller går det att plocka tiden utan sim-kort? Ungefär som det går att ringa 112?
/π
Man kanske kan fortsätta använda ds3231 som tid och då och då justera driften med tid från GNSS.
Speciellt om det gick att justera frekvensen på ds3231. Med tiden borde den gå rätt rätt.
Speciellt om det gick att justera frekvensen på ds3231. Med tiden borde den gå rätt rätt.
Man kan ha igång GPS på ifall en Samsung mobil med flightmode på som i princip är det samma som utan SIM-kort.
GPS signal med 1 Hz signal kan sedan ligga inom en 10 ns men sedan kan bearbetning och dylikt i GPS:n lägga på allt ifrån inget (säkert svindyr) till någon µs.
Vill man undvika allt detta så är det som nämnts en rubidium standard. Dessa kostade bara ett antal 100-lappar för en knappa 10 år sedan men gått upp en 10-dubbelt sedan dess.
En bra OCXO hade ev annars kunnat funka. Runt 1000-lappen och ev lägre så brukar de ligga inom en 20ppb som borde räcka och bli över med 1 sek fel på 1.5 år med 20 ppb och lite drygt 3 år med 10 ppb men 10 ppb bruka kosta en hel del mer.
Edit: lite ord fel.
GPS signal med 1 Hz signal kan sedan ligga inom en 10 ns men sedan kan bearbetning och dylikt i GPS:n lägga på allt ifrån inget (säkert svindyr) till någon µs.
Vill man undvika allt detta så är det som nämnts en rubidium standard. Dessa kostade bara ett antal 100-lappar för en knappa 10 år sedan men gått upp en 10-dubbelt sedan dess.
En bra OCXO hade ev annars kunnat funka. Runt 1000-lappen och ev lägre så brukar de ligga inom en 20ppb som borde räcka och bli över med 1 sek fel på 1.5 år med 20 ppb och lite drygt 3 år med 10 ppb men 10 ppb bruka kosta en hel del mer.
Edit: lite ord fel.
Senast redigerad av Henry 28 juli 2024, 23:14:29, redigerad totalt 1 gång.
Grejen med GPS-signalen är att den är långtidsstabil, och det är väl precis det som är målet i denna applikationen? Några tiotals ns fram och tillbaka över ett dygn har ingen betydelse här.
Skruva lite på offset parametern, 1LSB är ungefär 0,1ppm enligt databladet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av nifelheim 30 juli 2024, 01:10:57, redigerad totalt 1 gång.
Jag har för mig att de var länge sedan jag såg en mobil som inte visade tiden exakt.Min mobiltelefon drar sig lite hela tiden.
I en del mobiler kan det finnas klockinställningar, som dessa.
Om automatiska inställningar inte är aktiverade så kan klockan gå fel.– Aktivera automatiska inställningar.
Jag hittade detta om tidsinfo som skickas till mobiler. Jag vet inte hur länge det varit så, men skulle gissa sedan ungefär 1991. Det var då GSM lanserades.
Jag tittade just på inställningarna i min telefon. Där har jag dessa val.
24-timmarsklocka (av/på). På min är det på.
Ställ in automatiskt (av/på). På min är det på.
Jag funderade över om det finns något skäl att ha automatiken avstängd. Sedan kom jag på att jag hört om dom som rört sig i t.ex. Tornedalen på ena sidan gränsen och kopplats mot mobilnätet på andra sidan gränsen. Då kan automatiken tänkas ställa klockan fel (till östeuropeisk tid, EET, även om man är på svenska sidan om gränsen). Roamingavgifter nära gränser har varit ett problem. Jag vet inte om det fortfarande är ett problem.
Så här ser tidsinställningarna ut i min telefon.
/π
En gång för en evighet byggde jag ihop något liknande på jobbet, jag använde först ett relä som fick klockan att pulsa fram ett steg i taget. Men jag märkte efter några veckor att den missade ett steg ibland när reläet växlade. Det löstes genom att jag använde en motordrivkrets istället. L6205 har jag för mig att det var jag använde.
Märkligt, jag ser nästan ingen skillnad på telefon och dator nu förtiden.säter skrev: Min mobiltelefon drar sig lite hela tiden.
Datorn däremot, som är ansluten till internet, går exakt.
Hur då?? Det blir ett långtid projekt att ställa in rätt. Men jag har sett att det specifika chip jag tänker på går lite långsammare än den borde.
Så här är det, det räcker ju om jag bara behöver ställa in den två gånger per år, och då ska man ändå ställa in sommar/vintertid.
Bästa jag kan göra är kanske att addera 1 sekund varje 43200 minut eller var 30:dag. Hitta avvikelsen på just detta chip.
För spänningen är konstant, temperaturen avviker inte mycket, relä spolen är galvanisk skild från MCU:n, den lever ett gott liv.

Ett par bilder
Klockan vill ha 24 Vdc, kortet med potten och spolen är en DC/DC, 5 volt in på en usb C kontakt , 24vdc ut från kortet. Så jäkla smidigt.
Det är det tredje klockstyrning i ordningen. Nästa styrning ska jag använda en utgång för att bara koppla in DC/DC:n och 24 volt strax innan relät ska växla polaritet. Ecomode ska det vara....
Klockan vill ha 24 Vdc, kortet med potten och spolen är en DC/DC, 5 volt in på en usb C kontakt , 24vdc ut från kortet. Så jäkla smidigt.

Det är det tredje klockstyrning i ordningen. Nästa styrning ska jag använda en utgång för att bara koppla in DC/DC:n och 24 volt strax innan relät ska växla polaritet. Ecomode ska det vara....

Varför inte göra det automatiskt? Spara i ett register antal timmar sedan senaste ändring.
Om tiden ökas med mellan 1-29 minuter, dividera antalet sekunder den ökades med antalet timmar sedan förra justeringen.
Ta 25% av denna ändring och lägg till eller minska i "justeringsminnet" (man vill inte göra drastiska ändringar)
Om tiden "ökas" med 23:30-23:59 så är det ju i realiteten en minskning och behandlas som det.
Om tiden ökas med mellan 1-29 minuter, dividera antalet sekunder den ökades med antalet timmar sedan förra justeringen.
Ta 25% av denna ändring och lägg till eller minska i "justeringsminnet" (man vill inte göra drastiska ändringar)
Om tiden "ökas" med 23:30-23:59 så är det ju i realiteten en minskning och behandlas som det.
en raspberry pi mot internet med inställd NTP server går aldrig fel,
och en motorshield som pulsar ut det till klockorna borde bli bra.
och en motorshield som pulsar ut det till klockorna borde bli bra.