Hej, konstigt nog ny på denna site. Förvånad att jag som alltid ska sätta fingrarna på fel ställen aldrig hittat detta.
Hur som helst. Jag har en skärm som blivit helt svart. Misstänker att panelen är kass. Så jag skruvade isär skärmen för att titta lite närmare.
Fick för mig att ta en titt på kretskortet när jag ändå hade isär skärmen för att kunna utesluta det. Hittade inget självklart fel så på rak arm utan att mäta.
När jag skulle sätta tillbaka kortet på plats kom jag åt nån lödning och dra åt h*lvete va det kändes. Misstänker att jag kom åt någon kondensator?
I vilket fall är frågan ifall detta kan ha kortslutit något på kretskortet? Kan något gått sönder?
Fick en stöt av ett kretskort, farligt för kortet?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Fick en stöt av ett kretskort, farligt för kortet?
Om du inte hade stickproppen i ett vägguttag när du pillade på kretskortet så var det säkert en elektrolytkondensator du la fingrarna på, och då kan det bli en otrevlig upplevelse 

Skärmen var inte kopplat till eluttaget. Tror faktiskt med det var en sån kondensator.
Men kan det ha skadat kretskortet när jag fick en stöt?
Men kan det ha skadat kretskortet när jag fick en stöt?
Om du hade någon metallmojäng från det uppladdade punkten till resten av kretskortet kan det ge besvär.
Om du gjorde samma sak som långt de flesta här har gjort, är det bara dig som är skadat.
Kanske mest på stoltheten...
Om du gjorde samma sak som långt de flesta här har gjort, är det bara dig som är skadat.
Kanske mest på stoltheten...