Socklar för 72-pin SIMM
Socklar för 72-pin SIMM
Funderar litet på dessa. Förutom alla varianter med 90 eller 22 grader finns det även stående. Dels TE 5822021-4 och sedan samma variant med "left polarization", 5822030-3. Förstår inte riktigt poängen? Är det inte samma sockel, roterad 180 grader?
Re: Socklar för 72-pin SIMM
Om det är med vanligt "vik-snäpplås" så handla det väl helt enkelt om vilket håll den vikes ner så att säga ?
Ja, det är det. Kan ju göra layoutandet enklare om man kan välja åt vilket håll man viker och slipper rotera sockeln.
Ja, ganska mycket i många fall skulle jag tro, tex om man vill placera dom "rygg mot rygg", de flesta signaler är ju bara ihopkopplade rakt av och det skulle ju bli en hemsk routning om man inte hade socklar som är "felvända".
Tips: Försök välja socklar med metall istället för plast i detaljen som låser fast SIMM:en i sockeln.
Om du ändå köper av plast så kräv intyg från säljaren att de är tillverkade nyligen och inte NOS.
Anledningen är att det är extremt vanligt att plasten blir spröd och dessa lås spricker på gammeldatorer.
Sidospår: Kanske värt att fundera på är väl att använda modernare SDRAM/DDR-RAM fast enbart använda en liten del av dem? Om jag minns/förstått rätt så är väl dessa nyare kretsar konstruerade så att man läser/skriver block i ett svep, och det går inte att individuellt adressera enskilda ord. Tänker att om man bara läser/skriver första ordet så bör man kunna använda dem som vanliga DRAM ungefär, fast med en kapacitet som är lika många gånger mindre som antalet ord man egentligen måste/ska läsa/skriva i ett svep.
Om du ändå köper av plast så kräv intyg från säljaren att de är tillverkade nyligen och inte NOS.
Anledningen är att det är extremt vanligt att plasten blir spröd och dessa lås spricker på gammeldatorer.
Sidospår: Kanske värt att fundera på är väl att använda modernare SDRAM/DDR-RAM fast enbart använda en liten del av dem? Om jag minns/förstått rätt så är väl dessa nyare kretsar konstruerade så att man läser/skriver block i ett svep, och det går inte att individuellt adressera enskilda ord. Tänker att om man bara läser/skriver första ordet så bör man kunna använda dem som vanliga DRAM ungefär, fast med en kapacitet som är lika många gånger mindre som antalet ord man egentligen måste/ska läsa/skriva i ett svep.
Jo, du har en poäng. Socklarna jag köper är nya. Detta är ännu på protoypstadiet. Igen så är 5V ett krav, åtminstonde som det är nu. Så modernare DIMM skulle kräva nivåskiftare, men vi får se.
Jag lagrar nu 17 bitar, 16+paritet i ett 32 bit SIMM så jag slösar en del.
Jag lagrar nu 17 bitar, 16+paritet i ett 32 bit SIMM så jag slösar en del.
Minns inte 100% hur dessa funkar, men visst har de separat enable/write-signal för varje byte? I så fall bör det väl gå bra att parallellkoppla de två halvorna av databussen och använda en SIMM som om den vore två separata.
Eller minns jag fel?
Eller minns jag fel?
Det finns ju 4 RAS och 4 CAS så man kan köra som 2x16, men jag behöver ju paritetsbiten eftersom HP1000 har paritetsminne.inns inte 100% hur dessa funkar, men visst har de separat enable/write-signal för varje byte? I så fall bör det väl gå bra att parallellkoppla de två halvorna av databussen och använda en SIMM som om den vore två separata.
Om det är "PC-SIMM:ar" så har de paritet, 9/18/36 bitar, väl?
Däremot har SIMM:ar för andra burkar (oftast Mac men även t.ex. Amiga) normalt inte paritet.
Däremot har SIMM:ar för andra burkar (oftast Mac men även t.ex. Amiga) normalt inte paritet.
Nej, paritets-SIMM'ar är mycket ovanliga, vissa IBM PS/2 hade paritetsminne men ytterst få andra x86-burkar hade det.
Däremot är det krav i tex SGI-maskiner att ha SIMM'ar med paritet, vilket gör att jag sitter och plöjer igenom hundratals 72p SIMM'ar i jakt på paritetsminne.
Däremot är det krav i tex SGI-maskiner att ha SIMM'ar med paritet, vilket gör att jag sitter och plöjer igenom hundratals 72p SIMM'ar i jakt på paritetsminne.
Intressant, var 30-pin-SIMM:ar de sista som PC brukade ha paritet på?