CPLDer, någon?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

CPLDer, någon?

Inlägg av AndersG »

Bara en tanke... Funderar på ett möjligt projekt. FPGA vore antagligen perfekt, men eftersom det skall tala 5V blir utbudet begränsat. PAL och GAL antagligen för enkelt, men CPLD? Typ en ATF2500 eller så? Finns ett designverktyg som är gratis (WinCPL), åsså behöver man en programmerare. Funderar på att offloada en del av GPIB hanteringen till en CPLD. Så det är frågan om att dels ersätta den kombinatoriska logiken i SN75ALS160/161 och även en finite-state-maskin för sändning och mottagning.
guckrum

Re: CPLDer, någon?

Inlägg av guckrum »

Den ser ju trevlig ut. Några räknare och en tillståndsmaskin lär ju inte vara några problem. För kanske 25 år sedan använde jag Lattice ispLSI1032 etc, som är ungefär motsvarande, fast de görs nog inte länge. Fördelen var att man programmerade med seriesnöre. Nackdelen att man behövde ett ROM + seriellt interface när man väl så att säga gick i produktion.
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Jag har programerat lite Altera Max V CPLD. Den programmerades med JTAG programmerare typ USB-Blaster och med Quartus gratis IDE.
Iof för hobbybruk men jag tyckte att det fungerade smidigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag startade för många år sedan nån tråd om att ersätta 74xx med CPLD, och fick rätt mycket hjälp i den.. om man kunde hitta den är det nog en del matnyttigt i den.

Jag fick även en donation av någon på 5V-kompatibla kretsar, som jag gjorde ett labb-PCB till men aldrig riktigt avslutade projektet :/
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hittade den..

viewtopic.php?t=71290

Vet inte om den innehöll så mycket som är relevant för dej dock.
agehall

Inlägg av agehall »

Jag har använt Xilinx CoolRunner CPLDs till att göra lite interfacekretsar. Byggde en CD-växlar-emulator till min gamla bil så jag kunde köra en MP3-spelare den vägen på så sätt. De är ju i princip FPGA:er med inbyggt minne för programmet, så du kan göra nästa allt du kan med en FPGA. Den enda restriktionen är väl egentligen att de inte har lika mycket plats som en FPGA, men det är sällan ett problem för interface-kretsar om du frågar mig.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Kollade på CoolRunner, men de är 3.3V max eller hur?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår:

Är 5V-tålighet en viktig faktor? Tänker att det bör väl gå rätt lätt att skifta ner spänningsnivån för att 5V-insignaler ska tålas av en nyare krets?

Om en krets med 3,3V-matning har CMOS-utgång så lär väl den i sin tur kunna driva 5V-logik som förväntar sig TTL-nivåer (med minst 2,4V för en korrekt etta/hög signal).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Är 5V-tålighet en viktig faktor?
Ja, eftersom grejen är att ersätta bland annat 75ALS160/161 som är end of life.
agehall

Inlägg av agehall »

Sant, CoolRunner var nog 3.3V och jag körde med nivåskiftare. Du får mycket mer flexibilitet om du gör så för utbudet av 3.3V CPLDer är mycket större än 5V.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, jag vet, men det skulle förta en del av iden med det hela, dvs att ha färre chipp
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du kan väl inte ersätta IEEE-488-drivkretsarna med en CPLD? :o Eller är drivförmågan stark nog?

Om du tycker att en programmerbar krets med riktigt många ben är okej så kan du kanske använda nåt liknande ULN2803/2003 och motsvarande PNP som IEEE-488-bussdrivare, och nivåskiftare för att ta emot IEEE-signalerna.

Om du beställer kretskort med färdigmonterade standardkomponenter från Kina så överväg kanske att använda diskreta transistorer (eller de där komponenterna som är en "enbits ULN2003" och motsvarande PNP) som IEEE-488-drivare. Det blir garanterat en konstruktion som går att fortsätta producera i "all framtid", vilket vore rätt skönt.

Sidospår: Minns inte vilken mikrokontroller du använde. Minns att jag dragit upp emulering av PET-diskdrive förr och vi kom fram till att det blir för mycket jobb att göra i din dåvarande konstruktion.
Värt att kanske åtminstone snegla på är dels den PET-diskdriveemulator som Nils Eilers gjorde för ett bra tag sen, men också att Steve Gray (SJGray) (om jag inte minns fel på namnet, helt omöjligt att veta om det ska vara Gray eller Grey...) har fiskat upp konstruktionen och moderniserat osv.

Det känns lite som att HP-communitiet och Commodore/PET-communitiet borde vara närmare varandra än de är.

Sidospår på detta sidospår: Halvnyligen (senaste åren) dök det upp scannat material som HP verkar ha haft internt bland sina säljare med info om hur de kan sälja deras printers/plotters till PET-användare, med programexempel osv.

Annat sidospår:
Också kanske värt att snegla på är The Onebus (minns inte riktigt var/om det ska vara mellanslag), som är ett kort med nån processor kapabel att bl.a. prata wifi med moderna datorer, och som också har interface för alla Commodore 8-bit-maskiner och periferienheter, inklusive IEEE-488 för PET. D.v.s. den kan dels användas för att emulera diskdrives, skrivare osv, men kan också användas för att ansluta diskdrive till modern dator, eller för den delen ansluta diskdrive till gammeldator där dator och diskdrive har olika interface.

Tänker att det borde vara enkelt att lägga till emulering av HP-diskdrive i en sådan. Vet inte hur fullständig den är när den ihop med modern dator emulerar en Commodore-diskdrive. Om den emulerar disketter osv och inte enbart serverar filer så finns ju redan kommandon för att läsa/skriva specifika sektorer snarare än filer, så det bör väl vara lätt att bara använda den koden för att emulera HP-diskdrives.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Du kan väl inte ersätta IEEE-488-drivkretsarna med en CPLD? :o Eller är drivförmågan stark nog?
Har inte testat, vissa signaler är open-drain, men där man man ha en separat buffer för det, men nu är detta ingen volymprodukt. Säljer typ 10st/år, antingen som bare board eller som färdigbyggda.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Man kan väl komma undan med en marginalkonstruktion som bara orkar samarbeta med 1-2 andra enheter. Men ska man klara max 30 enheter eller vad specen nu säger så är det väl tveksamt om nåt klenare orkar? Misstänker att de som är HP-datorentusiaster vill nog i vissa fall köra många andra enheter samtidigt, medan de som t.ex. vill använda den mot ett HP/Agilent mätinstrument vill säkert inte köra nåt annat än denna enhet.

De där byggena för PET finns i utförande utan 75160/75161 och de kan bara bo ensamma utan annan diskdrive/skrivare, och så finns de med rätt drivkretsar och då funkar de givetvis med många enheter.

Hur gott/ont om kretskortsplats finns det? Om det finns plats så tror jag ändå diskreta transistorer kan vara bra. Sorry att jag tjatar men det är väl enda garanterat framtidssäkra.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Mja, min variant utan 75ALS160/161 fungerar faktiskt riktigt bra även med andra diskar på samma buss, dock kanske inte 30. Däremot så har den variant jag har för HP1000 dessa kretsat eftersom GPIB-korten till HP1000 har mycket lägre impedans. Kortet kan iofs göras hur stort man vill, men vi pratar om en konstruktion som skall vara hyfsat billig och gå att bygga ihop av hobbyister. Att minimera antalet komponenter, liksom att undvika esoteriska och svårlödda kapslar är därför bra.
Skriv svar