Men jag har en liten dröm om att pyssla med lite enklare Overlanding.
Bilen skall ha ett bodelsbatteri som jag vill skydda från underspänning.
Första tanken var att köra en komparator tex LM358 (Ja det är en OP-AMP) men det är vad jag har liggandes...
Fast referensspänningen blir ju samma som batterispänningen, då kommer ju spänningsdelaren att följa med ner, kommer en sådan krets att ens fungera?
Tänkte sedan på transor i någon koppling men problemet är ju att jag har inte en konstant referens, visst jag skulle kunna ta referensspänning från startbatteriet och vipps är det löst? Kanske... för det varierar inte i samma takt som det andra, ena stunden 12,5 sedan 14,4 elelr liknande på en modern generator som jobbar mer som en smart laddare . Annars har vi 650F kondingar på jobbet, de skall väll hålla referensspänningen en stund på OP-AMP innan den laddat ur.

Eller så får ja helt enkelt kalibrera brytspänningen utefter aktuell Ustart i viloläge.
Kedjan aär som så här.
KOMP -> HÅLLKRETS -> IRF1404 MOSFET alt. HÅLL -> KOMP -> MOS-
Håll vill jag ha för att när den har släppt skall inte MOS slåtill igen så att belastninen ligger och slår till och från hela tiden vid gränsregionen.
Jag skall själv återaktivera spänningen genom MOS.
Håll borde kunna styra från KOMP att när den går låg så släpper hållkretsen som bryter spääningen till KOMP och sedan kan den bara aktiveras via en knapp igen när laddningen slår till.