Detta ämne kanske redan behandlats i någon annan tråd men jag hittar ingen så jag startar en ny. Hänvisa mig i så fall gärna rätt så plockar jag bort den här tråden.
Min fundering är kring hur man använder säkringar i en apparat ansluten direkt till 230v här i Sverige.
I många länder är alla vägguttag polariserade och om installerat korrekt är alltid fas och nolla på specifik pol. I dessa fall kan man ju enkelt sätta en säkring på fasledaren som första del av kretsen i en apparat även om den ansluts med random stickpropp. I dessa fall kan exempelvis en sådan här kontakt tryggt användas https://www.electrokit.com/natbrunn-c14 ... lare-skruv .
Nu till själva frågan: Hur skulle man kunna implementera liknande på ett säkert sätt här i Svea Rike? Även om C13-kontakten i sig är polariserad kan jag ju vända stickproppen i andra ändan hur som helst. Om säkringen hamnar över neutralledaren är väl apparaten fortfarande spänningsmatad även om säkringen skulle lösa ut? I mitt huvud är svaret någon form av tvåpolig säkring typ som man har i normcentral alternativt att ha separata säkringar på vardera ledare. Men jag har inte hittat något smidigt sätt att lösa det i litet format.
Kan någon förklara om och varför jag är helt ute och cyklar? Och allra helst bidra med en bra lösning som jag inte är smart nog att hitta på själv!

Tack på förhand för svar!