Använda antennkabel till 4G?
Använda antennkabel till 4G?
Hej!
Har en sommarstuga där det är dålig täckning på 4G.
På taket finns en parabol med maströr som jag tänk ta kort och montera dit en riktantenn för 4G/5G till 4G-routerns antennuttag.
Kan jag använda den befintliga antennkabeln från parabolen (gissar att det är 75 Ohm) med övergång till SMA kontakt?
Har en sommarstuga där det är dålig täckning på 4G.
På taket finns en parabol med maströr som jag tänk ta kort och montera dit en riktantenn för 4G/5G till 4G-routerns antennuttag.
Kan jag använda den befintliga antennkabeln från parabolen (gissar att det är 75 Ohm) med övergång till SMA kontakt?
Re: Använda antennkabel till 4G?
Befintliga antennkabeln har alldeles för hög dämpning på de frekvenser som används, det hade inte fungerat alls.
Det bästa är att placera routern utomhus och antennerna direkt monterade. Näst bäst är 2 meter kabel och placera den på vinden.
Nästa är 6 meter dyr kabel med låg dämpning så du kan placera den på övervåningen inne i huset.
Det bästa är att placera routern utomhus och antennerna direkt monterade. Näst bäst är 2 meter kabel och placera den på vinden.
Nästa är 6 meter dyr kabel med låg dämpning så du kan placera den på övervåningen inne i huset.
Kolla med tex Limmared o såna firmor för feta kablar , du måste ha kabel tillverkad av trollkarlar under fullmåne.
Eller så flyttar du upp rotern i masten i tät lådda
Eller så flyttar du upp rotern i masten i tät lådda
Tack för info!mrfrenzy skrev: ↑22 juni 2024, 13:03:56 Befintliga antennkabeln har alldeles för hög dämpning på de frekvenser som används, det hade inte fungerat alls.
Du menar att montera routern utomhus med original-antennerna på, eller riktantenn intill routern?
Gå upp på taket med din mobiltelefon och kör bredbandskollen. Får du bra hastighet upp och ned behövs ej riktantenn.
Vädertät låda behövs såklart. Apparatlåda i plast är mycket lämpligt men finns ju folk som använt matlådor och liknande med. Tänk på att den ska vara stor nog för att avge värmen.
Jag har flera QuSpot ute som suttit i många år och de fungerar klockrent. Det har en rundstrålande antenn som ger lite bättre signal än de medföljande.
Vädertät låda behövs såklart. Apparatlåda i plast är mycket lämpligt men finns ju folk som använt matlådor och liknande med. Tänk på att den ska vara stor nog för att avge värmen.
Jag har flera QuSpot ute som suttit i många år och de fungerar klockrent. Det har en rundstrålande antenn som ger lite bättre signal än de medföljande.
Glöm inte bara borra ett 4 mm hål i botten så ev.kondens rinner
ut ur kapslingen. annars kan det bli aquarium
ut ur kapslingen. annars kan det bli aquarium
Ett större problem är kanske att jag gissar att det är 50 ohm på mobildatagrejerna. Det är 75 ohm på antennkablar för konsumentelektronik där endast mottagning sker (d.v.s. paraboler, TV-antenner, FM-radioantenner osv). (Specialfall kan vara för band som vissa har rätt att sända på, men många inte har rätt, där får man kolla från fall till fall).
Även om en lång "parabolkabel" dämpar en del, så är de ändå avsedda för åtminstone upp till 2,5GHz och fritt ur minnet så är det bara om man har typ 100+ meter som man gärna sätter en tilt-equalizer (sak som sänker signalen på lägre frekvenserna för att få rakare frekvensgång, för att inte signaler långt ner i frekvens ska mätta ingångssteg före filter osv i mottagaren när man tar emot signaler högt upp i frekvens). Fritt ur minnet från en installation som gjordes för ca 35 år sen med parabolen nästan 200 meter från huset ("K-märkt" område men myndigheterna tog inte med brygga ut i angränsande sjö i "K-märkningen", så parabolen monterades på bryggan

Tänker att om man har en riktantenn för mobildata med några dB antennvinst och några meter "parabolkabel" så blir det nog likvärdigt resultat jämfört med att ha standardantennerna direkt på routern monterad på taket. Men som sagt, 75 v.s. 50 ohm är nog problemet här och jag har väldigt dålig koll på vad det finns för prisvärda 50ohm-kablar. Tror inte det är värt att ordna baluner 50-75-ohm. Sändarslutstegen är väl antagligen skyddade mot missanpassning, så i teorin kan man kanske köra parabolkabeln, men det verkar dumt att chansa.