Snabb genomgång a "Small Signal Audio Design"

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Snabb genomgång a "Small Signal Audio Design"

Inlägg av TomasL »

Fick mitt ex av boken "Small Signal Audio Design" av Douglas Self.
SSAD.jpg
Har bläddrat igenom den, och den verkar vara synnerligen djupgående och komplett.
Ca 800 sidor om hur man designar utrustning för Audio.
Det enda som saknas är effektförstärkaren, å andra sidan är väl en effektförstärkare inte "Small Signal".
Nåväl, 27 kapitel, allt från grundläggande kunskap om komponenter, hur de beter sig, för och nackdelar.
Det finns mycket plottar och spice-emuleringar över olika egenskaper i samtliga kapitel.

Kap 1. The basics, handlar om signaler, återkoppling, brus, signalnivåer mm (ca 50 sidor)
Kap 2. Handlar om passiva komponenter, grundlig genomgång av de olika komponenternas egenskaper, för och nackdelar. (ca 40 sidor)
Kap 3. Handlar om diskreta halvledare, egenskaper, för och nackdelar, olika typer av transistorkopplingar mm. (ca 45 sidor)
Kap 4. Handlar om OP-stärkare, typer mm, genomgång av de vanligaste op-stärkarna som används inom audio och dess för och nackdelar. (ca 50 sidor)
Kap 5. Handlar om OP-stärkare för lågspänning, typ 3V och 5V matning. (ca 10 sidor)
Kap 6. handlar om filter, både aktiva och passiva. (ca 20 sidor)
Kap 7. Förförstärkar arkitektur (ca 5 sidor)
Kap 8. Steg med variabel förstärkning. (ca 10 sidor)
Kap 9. Ingångssteg för MM-pickuper. (ca 60 sidor)
Kap 10. Ingångssteg för MC-pickuper (ca 30 sidor)
Kap 11. Bandspelaringångar. (ca 15 sidor)
Kap 12. Ingångssteg för gitarr. (ca 10 sidor)
Kap 13. Volymkontroller. (ca 50 sidor)
Kap 14. Balanskontroller. (ca 10 sidor)
kap 15. Tonkontroller och Equalizers. (ca 50 sidor)
Kap 16. Mixers. (ca 15 sidor)
Kap 17. Mikrofonförstärkare. (ca 25 sidor)
Kap 18. Linjeingångar. (ca 50 sidor)
Kap 19. Linjeutgångar. (ca 30 sidor)
Kap 20. Hörlursförstärkare. (ca 10 sidor)
kap 21. Switchar (mekaniska och elektroniska), ingångs/utgångsväljare etc. (ca 35 sidor)
Kap 22. Undersystem för mixers, bussar, faders, förstärkare mm. (ca 55 sidor)
Kap 23. Nivåindikering och instrument. (Ca 25 sidor)
Kap 24. Komponhenter för att kontrollera förstärkningen. (ca 30 sidor)
Kap 25. Nätdelar. (ca 15 sidor)
Kap 26. Digitala interface. (ca 10 sidor)
Kap 27. Design och lab. (ca 10 sidor)

PUH.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Snabb genomgång a "Small Signal Audio Design"

Inlägg av psynoise »

Jag har läst första upplagan en gång, men det är säkert upp mot 15 år sedan nu.

Vad jag minns fanns det många bra tips och kopplingar. Dock får man se upp med Self då det är mycket tumregler och åsikter. Men samtidigt kanske boken riktar sig mer till amatörer än analogkonstruktörer som kan sin kretsanalys.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja det är många förslag på olika kopplingar, kombinerat med dess för och nackdelar.
Och som allt inom Audio, allt handlar om åsikter, det är ingen exakt vetenskap, utan kompromisser mellan ont och gott.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, innehållsförteckningen säger väl rätt mycket att det lär vara en bok med tumregler och liknande.

Problemet är att det går bara att lära ut konstruktion till en viss gräns till folk som inte har högskolenivå på mattekunskaper. Det går att komma halvlångt med gymnasiematte eller rent av grundskolematte, men till slut når man en punkt där man tyvärr måste ha högskole/universitetsmatte för att komma vidare.

(Jag nådde väl min gräns när man pratar om poler på fasvridning i motkopplingar osv - typ jag förstår hur beräkningen fungerar men mattekunskaperna ligger precis under att faktiskt kunna räkna ordentligt på det själv).
Skriv svar