Vinkyl kyler inte men låter som vanligt (typ)
Vinkyl kyler inte men låter som vanligt (typ)
Avintage AV79XDZI/1
Hej! Denna vinkyl har slutat kyla. Har låtit en del den senaste tiden… den låter väl ungefär som vanligt men den kyler inte längre.
Någon med tips? Den är säkert 10 år gammal.
Har haft den avstängd i en dag och sen dragit igång igen utan resultat.
Hej! Denna vinkyl har slutat kyla. Har låtit en del den senaste tiden… den låter väl ungefär som vanligt men den kyler inte längre.
Någon med tips? Den är säkert 10 år gammal.
Har haft den avstängd i en dag och sen dragit igång igen utan resultat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vinkyl kyler inte men låter som vanligt (typ)
Gissning: Om kompressorn låter ungefär som den brukar (och det är kompressor och inte typ fläkt + peltier osv?) så är väl risken stor att köldmedlet läckt ut av någon anledning.
Googlade lite och det verkar som att manualen skrevs för 20 år sen, men produkten kan ju ha funnits på marknaden i många år. Hittade inget om köldmedel osv i manualen, men jag läste inte jättebra för jag fick upp sidor på språk jag inte riktigt förstår
Googlade lite och det verkar som att manualen skrevs för 20 år sen, men produkten kan ju ha funnits på marknaden i många år. Hittade inget om köldmedel osv i manualen, men jag läste inte jättebra för jag fick upp sidor på språk jag inte riktigt förstår

Tack!! Hehe ja den är nog 10+… flyttade in för över 3 år sen och då stod den där och vet att förra ägarna som bara bodde ett par år inte var de som köpte den…. Så ren gissnings
Låter som att jag får försöka få ut den och se om köldmedlet är kvar. Hur kollar man det??
Låter som att jag får försöka få ut den och se om köldmedlet är kvar. Hur kollar man det??
Gissar att det är ett slutet system. Sannolikt så är det dessutom köldmedel som man som icke auktoriserad inte får pyssla med, men om köldmedlet läckt ut så är det ju ändå inget kvar så att säga.
Det du kan göra är att titta hur alla delar som ingår ser ut. Om det finns minsta spår av olja, typ snarlikt som om man sprayat 5-56/WD40, så har det nog läckt där.
Man kan i nån mån mäta temperaturer på olika ställen och se hur temperaturen ökar/minskar när köldmedlet, eller vad som nu är kvar, passerar olika delar. Det kan säga en del om ifall köldmedlet läckt ut.
Ingen aning om hur vanligt/ovanligt det är att kompressorn låter normalt fast den är trasig.
Vet inte om det är lönsamt att laga en kyl i förhållande till att byta ut. (Såklart är det lönsamt att laga vid elfel som t.ex. fel på termostat osv, men kanske mer tveksamt om det är fel relaterat till köldmediet).
På större system finns normalt en eller två portar för att ansluta mätare för att se tryck, men det förekommer nog aldrig på en vanlig kyl (eller frys).
Det du kan göra är att titta hur alla delar som ingår ser ut. Om det finns minsta spår av olja, typ snarlikt som om man sprayat 5-56/WD40, så har det nog läckt där.
Man kan i nån mån mäta temperaturer på olika ställen och se hur temperaturen ökar/minskar när köldmedlet, eller vad som nu är kvar, passerar olika delar. Det kan säga en del om ifall köldmedlet läckt ut.
Ingen aning om hur vanligt/ovanligt det är att kompressorn låter normalt fast den är trasig.
Vet inte om det är lönsamt att laga en kyl i förhållande till att byta ut. (Såklart är det lönsamt att laga vid elfel som t.ex. fel på termostat osv, men kanske mer tveksamt om det är fel relaterat till köldmediet).
På större system finns normalt en eller två portar för att ansluta mätare för att se tryck, men det förekommer nog aldrig på en vanlig kyl (eller frys).
Här verkar reservdelar till din vinkyl finnas.
https://fixpart.be/fr/pieces-detachees- ... av79xdzi-1
ca 200 Euro för en kompressor.
siffran i beteckningen verkar vara antal buteljer den rymmer.
Här en spansk firma (Alcobendas, Madrid) som säljer nästan samma.
Ingen billig pjäs, efter köp har man inga slantar för buteljer att kyla.
https://www.vinoteca.es/vinoteca-79-bot ... 1xdza.html
Här verkar vara manual till den, på franska, engelska och fler språk.
https://www.manua.ls/avintage/av79xdzi-1/manual
Tack!!MiaM skrev: ↑5 juli 2024, 09:44:34 Gissar att det är ett slutet system. Sannolikt så är det dessutom köldmedel som man som icke auktoriserad inte får pyssla med, men om köldmedlet läckt ut så är det ju ändå inget kvar så att säga.
Tack snälla! Ska kolla upp. Får börja med att lyfta ut den ifrån väggen och inspektera där bak… återkommer när så är gjortHaralt skrev: ↑5 juli 2024, 09:54:48 Här verkar reservdelar till din vinkyl finnas.
-
Jag hade en ganska ny luftavfuktare som lät som vanligt, kompressorn lät som vanligt, men den slutade att avfukta. På dessa brukar man se frost på den kylyta där lyften skall kondenseras, det upphörde. Gasen hade läckt ut. Sådana luftavfuktare består av liten kompressor typ 200W i ett slutet system, i likhet med din vinkylare.
Den hade fortfarande garanti, tilllverkaren tog tillbaks den och jag fick en ny så snart de fått in en ny sändning på lager. Med detta vill jag säga att inte ens tillverkaren reparerar en sådan på garanti.
Den hade fortfarande garanti, tilllverkaren tog tillbaks den och jag fick en ny så snart de fått in en ny sändning på lager. Med detta vill jag säga att inte ens tillverkaren reparerar en sådan på garanti.
Haralt:
Bra googlat!
Den verkar såpass dyr att det lönar sig att laga.
Prins Valiant:
Värt att ha koll på är att luftavfuktare verkar använda R290, vilket dels innebär att köldmedlet är brandfarligt (det är i princip gasol) men anses väl okej att ha inomhus i så små mängder, men det innebär också att kravet på att vara certifierad kyltekniker finns inte, och därmed är det fullt lagligt att reparera själv. Med andra ord finns det ett litet restvärde i en sån även om nypriset är så lågt. Det känns som att en sån är väl perfekta övningsobjektet för den som vill börja ge sig på kylteknik och att hårdlöda rör med acytelengassvets osv. Sen är det kanske inte rekommenderat att använda ens första projekt hur som helst ifall man återfyller med R290 eller motsvarande, men som övningsobjekt eller för användning i utrymmen där det inte gör nåt om brännbar gas läcker ut så är den nog utmärkt.
Vad som dock kräver behörighet är att arbeta på system med höga tryck osv. Tror det är ångpanneföreningen som hanterar det. Eftersom det inte är en miljöfråga och generellt stor skyll-dig-själv-faktor på det så har det typ aldrig förekommit att nån kontrollerar efterlevnaden av den regeln hos privatpersoner. Det är väl enbart om nåt tryckkärl exploderar som det verkligen blir utredning. (Och man kan ju också fundera på hur många privatpersoner som har koll på tryckkärlen i deras tryckluftkompressorer som är gamla och kan ha (haft) fukt stående i tanken som kan leda till rost och tanksprängning...).
Bra googlat!
Den verkar såpass dyr att det lönar sig att laga.
Prins Valiant:
Värt att ha koll på är att luftavfuktare verkar använda R290, vilket dels innebär att köldmedlet är brandfarligt (det är i princip gasol) men anses väl okej att ha inomhus i så små mängder, men det innebär också att kravet på att vara certifierad kyltekniker finns inte, och därmed är det fullt lagligt att reparera själv. Med andra ord finns det ett litet restvärde i en sån även om nypriset är så lågt. Det känns som att en sån är väl perfekta övningsobjektet för den som vill börja ge sig på kylteknik och att hårdlöda rör med acytelengassvets osv. Sen är det kanske inte rekommenderat att använda ens första projekt hur som helst ifall man återfyller med R290 eller motsvarande, men som övningsobjekt eller för användning i utrymmen där det inte gör nåt om brännbar gas läcker ut så är den nog utmärkt.
Vad som dock kräver behörighet är att arbeta på system med höga tryck osv. Tror det är ångpanneföreningen som hanterar det. Eftersom det inte är en miljöfråga och generellt stor skyll-dig-själv-faktor på det så har det typ aldrig förekommit att nån kontrollerar efterlevnaden av den regeln hos privatpersoner. Det är väl enbart om nåt tryckkärl exploderar som det verkligen blir utredning. (Och man kan ju också fundera på hur många privatpersoner som har koll på tryckkärlen i deras tryckluftkompressorer som är gamla och kan ha (haft) fukt stående i tanken som kan leda till rost och tanksprängning...).
R600a i det skåpet. Så det får man göra själv. Bra att veta vad man gör så man inte spränger sig i bitar, eller eldar upp huset 

Jaha, några månader senare och kylen är tömd på flaskor och lyft ur väggen. Kan inte se hur jag ska kontrollera om något har läckt ut här.
Innan jag kontaktar en reparatör med risk att det går på tusenlappar i onödan tänkte jag kolla om någon ser något udda?
Kommer inte våga pilla själv utan vill att det ska bli fackmannamässigt utfört… vill ju inte riskera att bränna ner huset.
Innan jag kontaktar en reparatör med risk att det går på tusenlappar i onödan tänkte jag kolla om någon ser något udda?
Kommer inte våga pilla själv utan vill att det ska bli fackmannamässigt utfört… vill ju inte riskera att bränna ner huset.
En till bild
En sista bild på behållaren
Såhär låter det när man drar igång den
Det där låter lite udda ja som tex att en ventil fladdrar lite tex för det skall inte komma något lätt svagt metalliskt ljud från dom på det viset vilket kan betyda att den är slut på gas, alternativt att den inte hunnit/kan bygga upp tillräckligt med tryck men tvivlar. Det kan också vara en osynlig läcka inne i skåpet som jag har varit med om på vissa förr i tiden då rören där var gjorda av järns som rostade sönder och det var ett smått h-vete att fixa så den delen kopplades sonika bara bort istället men denna verkar inte vara uppbyggd på det viset såvida inte kondensslingorna ligger i väggarna vilket är svårt att se på bilderna.