Hur felsöka dht11 temperatursensor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tallrot

Hur felsöka dht11 temperatursensor?

Inlägg av tallrot »

Jag har en dht11 sensor som jag har kopplat till en raspberry pi pico. Helt plötsligt så är det som bara har stendött och jag får bara värdet 0 på både temperatur och fukt. Någon som har något förslag hur man kan felsöka den? Vilka värden ska den ha om jag motståndsmäter på den?

Funderar på att köpa någon temperatursensor som är något dyrare istället, har förstått att det ofta är problem med dht11.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur felsöka dht11 temperatursensor?

Inlägg av tecno »

Har den fungerat innan som den är inkopplad nu?
tallrot

Inlägg av tallrot »

Ja den fungerade helt utan problem när jag använde den sist.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

digital, så går i nte att mäta, utan man får kolla med skop på signalerna in och ut

dht22 kansske ? har dock problem med den med då något hänger sig ibland
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Uppkoppling, program, givare. Allt det kan väl vara fel på. Vad har du gjort som utesluter uppkoppling och program. Uppkopplingen har fungerat en gång, men det hindrar inte att det blir fel på uppkopplingen i ett senare skede. Glappkontakter kan uppstå. En för hög matningsspänning kan få givaren att fungera en stund men sedan ge upp.
Programmet lär väl ha rutiner för felhantering, vilka sådana finns? För hög matningsspänning kan även ta död på Picon.

Finns massor att göra. Mäta är att veta. Det är du som sitter på objektet, du måste dela med dig mera, annars är det svårt att hjälpa dig.

Edit! Vill tillägga att jag använt flertalet DHT 11 och DHT 22, utan problem. Skulle vilja påstå att fuktgivare i gemen inte bara är att installera och glöm. Eftersom de mäter innehållet i luften är de mera öppna för påverkan utifrån. Naturligtvis finns det bättre och sämre konstruktioner.
Skriv svar