Renovering Datapoint 2200 retrodator
Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator
Aha, men kommer klockorna från samma källa, neddelade på olika sätt? (Har åter igen inte hunnit titta i originalschemorna)
-
- Kontakt:
Det ser ut som att de kommer från samma klockkälla så de har en fasrelation. Det verkar som urprungskristallen delas ned genom ett antal räknare spridda över två kort till 4800 Hz.
För övrigt hittade jag datablad för EA49xx. Den heter egentligen EA4900 men var second sourcad som MK28000.
Fast jag blir inte klok på vad man ska ha AR till. Ser ju nästan ut som att det är en transparent latch på adress-sidan. Kan det vara så att den är transparent när /AR är låg och låst när /AR är hög?
Det märkliga att med en 300 Hz signal in så kommer den vara låst i drygt 1.65 ms och transparent under 1.65 ms. Det är ju iofs ganska nära det tar att läsa ut 8192 bits or minnet med 5 MBit/s. Vet inte om jag förstår varför man gör så. Det blir liksom hårt kodat till 1024 bytes. Vad har då bygligen för betydelse?
För övrigt hittade jag datablad för EA49xx. Den heter egentligen EA4900 men var second sourcad som MK28000.
Fast jag blir inte klok på vad man ska ha AR till. Ser ju nästan ut som att det är en transparent latch på adress-sidan. Kan det vara så att den är transparent när /AR är låg och låst när /AR är hög?
Det märkliga att med en 300 Hz signal in så kommer den vara låst i drygt 1.65 ms och transparent under 1.65 ms. Det är ju iofs ganska nära det tar att läsa ut 8192 bits or minnet med 5 MBit/s. Vet inte om jag förstår varför man gör så. Det blir liksom hårt kodat till 1024 bytes. Vad har då bygligen för betydelse?
Snabb gissning om /AR: Kanske är logiken prechargead så att toggling av denna initierar logiken och därmed krävs för att accessen skall bli rätt.
om du kollar timing diagrammet AR = AddressRead
edit: stavning
edit: stavning
Jag drabbades just av den mest oväntade Firefoxbuggen: Innehållet i en flik reagerar inte på något inmatning förutom scrollhjulet. Kan varken klicka på "skicka" eller kopiera texten. Så här får ni en skärmdump av vad jag just höll på att skriva. Sorry att länkar inte är klickbara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Kontakt:
Tycker analysen verkar rimlig. Tror och att det rör sig om gammal typ av Precharge som nämndes ovan där utgångarna sätts till höga när /AR aktiveras och när minnet börjar leverera data drivs bitar låga. För eller senare ebbar innehållet ut så man måste läsa av innehållet inom en viss tid.
Dock ökar det inte förståelsen för designen av boot-kortet. Hur kan /AR signalen klockas i 300 Hz om reboot_clk har en helt annan frekvens? Jag börjar misstänka att det finns fel i schemat.
Dock ökar det inte förståelsen för designen av boot-kortet. Hur kan /AR signalen klockas i 300 Hz om reboot_clk har en helt annan frekvens? Jag börjar misstänka att det finns fel i schemat.
Ja, bra poäng. AR bör ju klockas minst lika snabbt som adresserna ändras, eller kanske än hellre varje gång "skiftregistret" stegas. Och så bör antingen seriedata ut latchas så att det inte kommer skräp medan "skiftregistret" och adresserna ändras, eller så måste läsningen ske synkront på rätt sätt med klockan.
Håller 100% med om att schemat måste vara fel på något sätt.
Om du orkar så får du gärna lägga in schemat dels på kortet som detta ska ersätta, och dels kortet som genererar klockorna, som bilder här i tråden, så att jag kan både vara latmask och inte orka följa länken och plöja igenom dokumentationen men samtidigt bli tillräckligt frestad av att se ett schema framför mig att jag gör nån slags ansats till analys

Håller 100% med om att schemat måste vara fel på något sätt.
Om du orkar så får du gärna lägga in schemat dels på kortet som detta ska ersätta, och dels kortet som genererar klockorna, som bilder här i tråden, så att jag kan både vara latmask och inte orka följa länken och plöja igenom dokumentationen men samtidigt bli tillräckligt frestad av att se ett schema framför mig att jag gör nån slags ansats till analys

-
- Kontakt:
Nu spelar det kanske inte så stor roll hur det märkliga boot-kortet fungerar om man bara kan emulera själva boot-processen genom att ersätta kort A3.
Kort A3 ser ut så här.
Timing kortet A4 är detta. Interface clock kommer från pinne M på detta kort. Delas ned från kristallklockan i en 7493.
Kortet A2 är Modulatorkortet. Det är med bara för att den så kallade interface clock som skapas av timingkortet går in på pinne U för att skapa en signal på W som i sin tur är den signal som kallas 4.8 KHZ eller bara CLOCK på kort A3. Signalerna har lite olika namn på korten och i bakplanet, tyvärr.
Det är inte alltid lätta att hitta hur signaler är kopplade så man måste ha bakplansvirning också.
Tyvärr helt oläsligt om man inte förstorar upp... Och ganska svår att läsa även inzoomat.
Kort A3 ser ut så här.
Timing kortet A4 är detta. Interface clock kommer från pinne M på detta kort. Delas ned från kristallklockan i en 7493.
Kortet A2 är Modulatorkortet. Det är med bara för att den så kallade interface clock som skapas av timingkortet går in på pinne U för att skapa en signal på W som i sin tur är den signal som kallas 4.8 KHZ eller bara CLOCK på kort A3. Signalerna har lite olika namn på korten och i bakplanet, tyvärr.
Det är inte alltid lätta att hitta hur signaler är kopplade så man måste ha bakplansvirning också.
Tyvärr helt oläsligt om man inte förstorar upp... Och ganska svår att läsa även inzoomat.
idag gjorde jag en inflykt i en område av huset som inte besökts på senaste 25 åren
i desperat behöv av en 11 polit reläsockel tog jag med livlina mobiltelefon ficklampa och förvarnade två vänner om vart jag var, ingen hadde hittat mig där om jag skulle fastna eller liknande
sockel fanns och hittade en delvis bandare som jag tror är rätt?
i desperat behöv av en 11 polit reläsockel tog jag med livlina mobiltelefon ficklampa och förvarnade två vänner om vart jag var, ingen hadde hittat mig där om jag skulle fastna eller liknande
MattisLind skrev: ↑17 juni 2024, 21:48:49 Kanske inte så dum idé det där med magnetisk koppling med via en sådan där grunka man stoppar in i gammal bilstereo. Ska fundera på det.
jag kör så på min spectravideo, först kör man ett program som komverterar tapeimages till en vawfil, sen lägger jag vawfilerna på en MP3-spelare som jag kopplar till den där kasetten som jag sätter i datorns bandare.
(Självklart kan man koppla en sladd direkt till datorn, men jag gillar att kunna välja mellan en massa olika program på Mp3-spelarens display, och pausa osv via den.)
Det enda problemet är att huvudet i min kasett sitter fjäderupphängt, så det hamnar inte på riktigt samma position varje gång, blir det dålig "överföring" får man ta ut kasetten och sätta i den igen så brukar det lösa sig.
Farligt det där, jag brukar binda ett rep runt midjan så de kan dra ut en ifall man fastnar nånstans eller går vilse!grym skrev: ↑24 juni 2024, 12:46:05 idag gjorde jag en inflykt i en område av huset som inte besökts på senaste 25 åren
i desperat behöv av en 11 polit reläsockel tog jag med livlina mobiltelefon ficklampa och förvarnade två vänner om vart jag var, ingen hadde hittat mig där om jag skulle fastna eller liknande sockel fanns och hittade en delvis bandare som jag tror är rätt?

Grymt fynd om det verkligen är till en Datapoint och/eller är rätt typ av bandare, sådana kan ju inte växa på träd!

Hoppas Mattis återkopplar på detta!
-
- Kontakt:
grym skrev: ↑24 juni 2024, 12:46:05 idag gjorde jag en inflykt i en område av huset som inte besökts på senaste 25 åren
Oj! Precis rätt. En Datapoint bandare för 2200. Den vill jag naturligtvis köpa av dig. Har hållit med olika ideer med audiobandspelare eftersom jag inte vill plocka ur bandspelardelen om jag ska skriva ett nytt band. Tyvärr har det funkat sådär. Med denna skulle jag kunna bygga up en separat enhet för att läsa och skriva band vilket vore fantastiskt!
-
- Kontakt:
Mer exakt var i "mörkaste småland" finns den här Datapoint bandaren? Jag kommer åka från Strängnäs till Höganäs den 8 juli. Det är möjligt att man kanske kör förbi "mörkaste småland" på vägen...
Elektronikforumet är fantastiskt.

-
- Kontakt:
Verkligen! När jag höll på med att få igång en Facit pappersremsläsare så hade jag problem att hitta det udda kontaktdonet som Facit hade använt. En medlem här visade sig ha en kabel med rätt sorts kontaktdon. Fantastiskt!
Vet inte om jag delat videon jag gjorde när det projektet blev klart:
Vet inte om jag delat videon jag gjorde när det projektet blev klart: