Bygga bak belyst tangentbord

Berätta om dina pågående projekt.
Lärlingen

Bygga bak belyst tangentbord

Inlägg av Lärlingen »

Denna sommar tänkte jag pyssla lite och tänkte bygga en bak belyst tangentbord . Jag har en ASUS W5000 Wireless Keyboard and Mouse Set. Jag tänkte installera led slingor eller dylikt i tangentbordet och undrar nu om det finns någon annan som gjort något liknande .

Vad ska jag tänka på och vart hittar jag delar ? Behöver jag löda fast något eller räcker det med självhäftande tejp. Hur blir det med strömförsörjningen, behöver jag installera någon USB källa till att använda den funktionen? Eller är det enklare att bara installera den på samma strömkälla som resten av tangentbordet?

Går det att göra så att belysningen drivs av ett separat källa ? Tänker ifall tangentbordet laddas ur på batterier eller drar LED slingorna så pass lite att det inte behövs?

Länkar och tips är alla av intresse!
Gimbal

Re: Bygga bak belyst tangentbord

Inlägg av Gimbal »

Det är ju ett väldigt tunt tangentbord, det blir nog inte helt enkelt att eftermontera LED i det.
Lärlingen

Inlägg av Lärlingen »

Gimbal skrev: 25 juni 2024, 16:00:24 Det är ju ett väldigt tunt tangentbord, det blir nog inte helt enkelt att eftermontera LED i det.
Går det inte att lägga någon tunn slinga runtom inuti? Annars vilket tangentbord rekommenderar du ? Vilken tjocklek osv ska den minst ha ?
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Lärlingen skrev: 25 juni 2024, 14:26:57Går det att göra så att belysningen drivs av ett separat källa ? Tänker ifall tangentbordet laddas ur på batterier eller drar LED slingorna så pass lite att det inte behövs?
Jag skulle nog köra på den linjen. En led-slinga lär dra 100ggr mer än tangentbordet i sig.
Siffror helt tagna ur luften men det lär vara ganska väldigt många gånger mer då ett tangentbord är optimerat för att drivas på ett batteri så länge som möjligt.
Lärlingen

Inlägg av Lärlingen »

Vilka LED slingor rekommenderar ni ? Det finns såna random LED slingor som många använder som kommer med fjärrkontroll . Ska man köra med de eller finns det någon som kommer med ett reglage så att man kan vrida upp ljusstyrkan med den?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ska det bara lysa i springorna mellan tangenterna?
Eller ska bokstäverna lysa?
Om bokstäverna ska lysa måste knapparna och switcharna vara gjorda för det. dvs släppa upp ljus under knappen och bokstäverna ska vara hyfsat genomskinliga och inte bara tryckta ovanpå.
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

Tangentbord med transparenta bokstäver på tangenterna har redan belysning.
Lärlingen

Inlägg av Lärlingen »

Gimbal skrev: 26 juni 2024, 10:31:34 Ska det bara lysa i springorna mellan tangenterna?
Eller ska bokstäverna lysa?
Om bokstäverna ska lysa måste knapparna och switcharna vara gjorda för det. dvs släppa upp ljus under knappen och bokstäverna ska vara hyfsat genomskinliga och inte bara tryckta ovanpå.
Jag ska bara ha belysning i springorna . Inget mer . Tänket att projektet ska vara roligt och intressant . Det är för enkelt att köpa ett tangentbord som har alla funktioner redan :lol:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Du har rätt inställning, nyfiken och vilja att göra själv. :)

Jag ser dock din önskan här mer som ett problem med mekanik och strömförsörjning än ett elektroniskt problem.
För köper du en färdig slinga så handlar det bara om att montera den i tangentbordet, och det hade jag gjort med lim/tejp/tuggummi eller vad som känts lämpligt. Det är bara det får plats och inte blockerar nån tangent.
Sen får du räkna med en separat batterilåda eller adapter till det, för batteriet/erna till själva tangentbordet kommer ta slut fort och bli irriterande att byta "stup i kvarten".
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Håller med om att det är kul att du är entusiastisk och vill lära dig!

Fortran skrev: 25 juni 2024, 16:22:26
Lärlingen skrev: 25 juni 2024, 14:26:57Går det att göra så att belysningen drivs av ett separat källa ? Tänker ifall tangentbordet laddas ur på batterier eller drar LED slingorna så pass lite att det inte behövs?
Jag skulle nog köra på den linjen. En led-slinga lär dra 100ggr mer än tangentbordet i sig.
Siffror helt tagna ur luften men det lär vara ganska väldigt många gånger mer då ett tangentbord är optimerat för att drivas på ett batteri så länge som möjligt.
Gravt sidospår: Det var inte bättre förr ur alla perspektiv. Mitt Cherry G80-3000 (black MX) som är gammalt nog att vara "Made in West Germany" är specat att dra 300mA på 5V DC :D

Annat gravt sidospår: Lenovo har gjort laptops som löser belysta tangenter på ett nästan genialt budget-enkelt sätt, i form av en vit LED ovanför skärmen som är riktad mot tangentbordet. Slås av/på genom att trycka på fn längst ner till vänster och vilken knapp som nu sitter längst upp till höger, d.v.s. diagonalt och går därför att hitta utan att just kunna se tangenterna. Det är lite som (den felaktiga) storyn att USA konstruerade en trycksatt kulspetspenna för rymdfärderna, medan Sovjetunionen använde blyertspenna. (I praktiken så skräpar en blyertspenna ner såpass att man inte vill ha den i en rymdfarkost, så så enkelt är det inte, men det är ju en kul story :) )
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 26 juni 2024, 13:00:54 Annat gravt sidospår: Lenovo har gjort laptops som löser belysta tangenter på ett nästan genialt budget-enkelt sätt, i form av en vit LED ovanför skärmen som är riktad mot tangentbordet. Slås av/på genom att trycka på fn längst ner till vänster och vilken knapp som nu sitter längst upp till höger, d.v.s. diagonalt och går därför att hitta utan att just kunna se tangenterna.
Thinklight<tm>, det ärvde lenovo av IBM som hade det på thinkpads sen typ 90-talet. (i början med gul LED för vit var för dyrt)

Sorgligt nog verkar dom ha slutat med det, och gått över till världelösa chiclet-tangentbord med bakgrundsbelysning som alla andra.

Ironiskt nog har jag sett att HP verkar ha kvar det på deras thinkpadkopior elietebook.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag undrar hur bra det är om det bara lyser i springorna, blir det inte så att det ljuset riskerar att blända så man inte ser tangenterna ordentligt? I alla fall om det är mörkt.

Jag har ett tangentbord med belysning och där är det bara tangenterna som lyser (tre nivåer och tre olika färger).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nya Lenovo har halvtransparenta bokstäver på tangenterna, det är alltså själva den vita texten på tangenterna som lyser. Det fungerar alldeles utmärkt. (Gäller åtminstone T-serien)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nerre: jo, om det bara lyser runt om tangenterna så ser man betydligt sämre vad som står på dem om det är mörkt i rummet. Men behöver man inte se tangenterna för att skriva så spelar det ju ingen roll. De flesta tangentbord har pluppar på F och J som man känner och kan placera fingrarna rätt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Apple löste detta på de första iBook som inte såg ut som "my first computer", alltså de som var en helt vit rektangel, genom att ha vita halvgenomskinliga tangenter med svart text. Anar att texten antagligen var lättare att läsa utan belysning.
Skriv svar