Högtalarkabel.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sodjan
EF Sponsor

Högtalarkabel.

Inlägg av sodjan »

Hur stor skillnad gör egentligen 0.75 resp 2.5 mm kabel för lite mindre högtalare?
Ett Canton set med en bas med inbyggd delningsfilter och två mindre sidohögtalare.
Ca 2 m kabel från förstärkaren till baslådan.
Användarvisningsbild
rvl

Re: Högtalarkabel.

Inlägg av rvl »

Utan att räkna på det låter det som om man ska var lagd åt ormoljehållet för att "höra" någon skillnad, när det är bara 2 (effektivt 4) meter.
Akai

Inlägg av Akai »

Erfarenhet säger att det har väldigt lite betydelse om kablarna är kortare och det inte är stora effekter.

Det blir ju lite ström i pulserna, men det är ju just pulser, och visst blir det lite förluster men har inte tyckt att det går att höra någon skillnad.

Ingen lyssnar på sinus :)

Det har väl gjorts blindtester på dyrare anläggningar och tränade öron och det ska inte ha gått att höra någon skillnad på "lampsladd" och betydligt dyrare högtalarkabel.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ok. :-)
Då blir det 0.75 "lampsladd" istället för dyrare specialkabel. 2.5-orna går ändå inte in i klämmor på lådorna...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rvl skrev: 23 juni 2024, 14:53:40 Utan att räkna på det låter det som om man ska var lagd åt ormoljehållet för att "höra" någon skillnad, när det är bara 2 (effektivt 4) meter.
Jag tror man har använt ringledningskabel utan att höra ljudförsämring visavi grövre kabel.

(Fast ska du vara säker på att det ska "låta" bra ska du ha monokristallin 4mm² med vätskeskärm där man skärmar med urin från den chilenska dvärgpungälgen)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja jag har för mig det gjorts flera "roliga" blindtester med audiofiler.

Har för mig jag läste om ett test där de olika kablarna fick vitt skilda omdömen, men sen visade det sig att man lurat testdeltagarna och använt samma kabel hela tiden.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Just det testet har jag en svag känsla av, för länge sedan
Dessutom så tyckte deltagarna om att dom kunde höra skillnad om det var
guldkontakter eller vanliga standard, men dom torskade på det också :rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Audiofiler HATAR blindtester eftersom de ju MÅSTE veta vilken kabel de lyssnar på.
Men mer än de hatar blindtester, så hatar de DUBBLA BLINDTESTER.
BJ

Inlägg av BJ »

:)

Inte högtalar-kabel, men när jag skulle köpa min grammofon-förstärkare
så satt jag och läste först vad folk tyckte om den.
Då hamnade jag på en sida där en person hade provat den, och han tyckte
på fullt allvar att det var synd att den hade en fast monterad nätsladd,
för annars hade man kunnat prova med olika nätsladdar !
Nerre

Inlägg av Nerre »

Folk i gemen förstår nog inte hur lätt man påverkas av vad man vet och inte. Minns ett "läsarbrev" som fanns hos Randi Foundation förut. En kille som beskrev hur deras lärare "lurade" dem att tro på slagruta, för att sen "lura" dem att själva klura ut att det behövde dubbelblinda tester för att de skulle få slumpmässiga resultat. De kände sig ett tag som jedi-riddare med magiska krafter, men sen började läraren ställa lite ledande frågor kring hur de trodde de fungerar och de började testa mer seriöst. När de sen kom och berättade för läraren att de insett att det inte fungerade så erkände han att den där vattenledningen under gräsplanen framför skolan som han inledningsvis hade visat dem hur han kunde hitta in ens fanns.

Slog mig precis att jag sett ett klipp på Youtube där de låter folk blindprova olika viner. Folk lämnar väldigt skilda kommentarer om de olika vinerna, baserat på priset som anges. Men det är samma vin i alla glasen :)
BJ

Inlägg av BJ »

En annan variant av slagruta är att gå med kopparpinnar i händerna,
och så ska dom byta riktning när man går förbi vattenkällor och så.
Det har jag aldrig fått att fungera. Där emot om man går i närheten
av ett elektromagnetiskt fält, då kan jag lova att det känns.
Men pinnarna ändrar inte riktning ens för det.
Det var lite som att få en stöt av en antennkabel, det pirrade i halva armen ungefär.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns en gnutta sanning i kabelval

ju sämre högtalare , men med bra förstärkare kan lång dålig högtalarkabel ge märkbara resultat

en dålig högtalare i detta fallet är basreflex, med tung kona, mycket magneter
vid saligt musik, läs slayer eller liknande med snabba rappa dubbla baskaggar i frenetiskt tempo så skall basarna inte vibrera sinusaktigt utan göra e snabb puls ut och sedan in utan efterslängar
en bra förstärkare har låg , mycket låg utgångsimpendans som skall förutom att få konan att röra sig även få den att stanna

med en resistans mellan förstärkare och högtalare så får man betydligt sämre respons av både start och stopp i konrörelsen

dom dubbla brutala baskaggarna låter då betydligt mer odefinerat

dubbeltestat detta irl :twisted: :mrgreen:

lösning, bashögtalare med än brutalare baselement, lätta membran , skippa basreflex och gå på hornhögtalare som har bättre akustik impendansanpassning, korta grova högtalarkablar och brutala effektsteg

så vill du inte köra salig musik i hög nivå så kan du gott ta klenare kabel :rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

brutalt effektsteg till en hornhögtalare???!!! Det är ju som att sätta en 500hk V8 på en lådbil ....
BJ

Inlägg av BJ »

Ursäkta, men jag måste rätta mig själv lite. :)
Det var inte antennkabeln som var strömförande den gången.
Det var mottagaren. När jag drog med oscilloskopets jordklämma
på baksidan på mottagaren så gnistrade det... I och för sig lite, men ändå,
och jag råkade jorda den genom min hand till antennkabeln. Inte skönt.
toolbox

Inlägg av toolbox »

Visst är det så att man luras av det man vet och inte vet. Men det är helhetsupplevelsen som är grejen. Ett gott vin som man vet håller högre kvalitet och som är dyrare borde smaka bättre och därför är det lättare att tycka om det än ett billigt vin (och även svårare att avfärda som dåligt). Omgivningen påverkar också. Dom flesta har nog upplevt mer än en gång att ett vin som man smakat på en restaurang eller på en tillställning smakat bättre där än när man senare testat samma vin hemma.

Min gissning är att det är samma sak med audiofiler. Vet man att det är en högkvalitativ anläggning med dyra komponenter och "bra" högtalarkabel så blir det lättare att tycka om ljudet. Ser man att det är en enkel lampsladd som används så tar det ner helhetsintrycket och det blir en större uppförsbacke och det krävs mer för att acceptera att det kanske låter lika bra som högtalarkabeln fylld med snake oil.

Men det är ju oftast helhetsupplevelsen man är ute efter, så blir man gladare av en sådan kabel och med ett dyrt vin i handen så kanske det är värt det?! Ett blindtest förstör ju en del av upplevelsen.
Skriv svar