Märkning på brotch.
-
Märkning på brotch.
Hej Alla.
Har några brotchar som har n märkning jag inte riktigt förstår. Normanlt som jag kan förstå så brukar brotchar vara märkt med en nominell diameter och sedan en Toleransklass., ex.vis 8 H7 denna brotch är då 8mm men kan variera + och - några hundradelar enligt tabell. Har några Dormer brotchar som är märkt med diameter 8,02+5 och 10,02+5. Hur skall detta tolkas, viken diameter blir det på brotcharna.
Har några brotchar som har n märkning jag inte riktigt förstår. Normanlt som jag kan förstå så brukar brotchar vara märkt med en nominell diameter och sedan en Toleransklass., ex.vis 8 H7 denna brotch är då 8mm men kan variera + och - några hundradelar enligt tabell. Har några Dormer brotchar som är märkt med diameter 8,02+5 och 10,02+5. Hur skall detta tolkas, viken diameter blir det på brotcharna.
Re: Märkning på brotch.
H är alltid 0 till +X
10,02+5 är samma som 10.02 H4
8,02+5 ligger mellan H4(+0.4) och H5(+0.6)
https://www.machiningdoctor.com/calcula ... ances/tol/
10,02+5 är samma som 10.02 H4
8,02+5 ligger mellan H4(+0.4) och H5(+0.6)
https://www.machiningdoctor.com/calcula ... ances/tol/
Notera att detta inte är måttet på brotchen, utan måttet på det förväntade hålet.John Eriksson skrev: ↑19 juni 2024, 19:57:10 Normanlt som jag kan förstå så brukar brotchar vara märkt med en nominell diameter och sedan en Toleransklass., ex.vis 8 H7
Det bästa brukar vara att göra ett test.
Man borrar ett fint runt hål på 9.7-9.8 mm, brotchar med 10 mm brotchen och sen mäter hålet.
Det är mycket som spelar in när man brotchar, ganska vanligt att dom skär över lite när dom är nya.
Det är viktigt att hålet har bra rakhet och ytjämnhet innan brotchning, då brotchen följer hålet.
Man borrar ett fint runt hål på 9.7-9.8 mm, brotchar med 10 mm brotchen och sen mäter hålet.
Det är mycket som spelar in när man brotchar, ganska vanligt att dom skär över lite när dom är nya.
Det är viktigt att hålet har bra rakhet och ytjämnhet innan brotchning, då brotchen följer hålet.
Jag lånar tråden med en relaterad fråga
Kom över ett gäng sådana här brotshar som ser lite udda ut
Är dom till för genomgående hål?
Provade att brotscha ett ett hål men det packades fullt med spånor i botten
Kom över ett gäng sådana här brotshar som ser lite udda ut
Är dom till för genomgående hål?
Provade att brotscha ett ett hål men det packades fullt med spånor i botten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
De kallas Toolworks och fungerar bara på genomgående hål.
Jag tycker att det är lättare att hålla måttet med dessa än med vanliga.
Jag tycker att det är lättare att hålla måttet med dessa än med vanliga.
Festligt, jag köpte också ett parti brotchar förut, och fick med några sådana där och har också funderat på dom 
Flera av brotcharna m verkar f.ö inte ha nån märkning ? ..hur ska man evta dimension då ? blir väl fel att bara mäta rakt över eggarna ? ..ska man provbrotcha och mäta eller vad ?

Flera av brotcharna m verkar f.ö inte ha nån märkning ? ..hur ska man evta dimension då ? blir väl fel att bara mäta rakt över eggarna ? ..ska man provbrotcha och mäta eller vad ?
Konstigt att det saknas märkning.
Är de treskäriga är det dessutom svårt att mäta.
Är de treskäriga är det dessutom svårt att mäta.
Mökligen var det så att jag inte förstod märkningen, ska leta rätt på dom och fota så kanske nån kan förklara.
Jag fick f.ö känslan av att flera av dom var omslipade.
Jag fick f.ö känslan av att flera av dom var omslipade.
Köpte några brotschar för en tid sedan som verkade ha en tolerans inom 1 tusendel för måttet på dom stod med 3 nollor efter men kunde inte verifiera det. Kom dock senare på att jag en gång hade köpt en lite äldre variant av en handhållen mätapparat för snabb mätning av tex just sådana här delar och som hade en noggrannhet på 1 µm. Visade sig att alla låg inom 0 - 2 µm, där majoriteten låg på 0, imponerande slipning. En hade jag råkat hålla i handen en 30 sekunder och efter det var den flera µm utanför.
Det är en sak att slipa en brotch till snäva toleranser.
En annan sak att brotcha ett hål med snäva toleranser.
Av den anledningen undviker jag brotchning så långt det går.
En annan sak att brotcha ett hål med snäva toleranser.
Av den anledningen undviker jag brotchning så långt det går.
Ja, i teorin, men inte i praktiken.
Speciellt vid nya eller nyslipade brotchar vill hålet gärna bli för stort.
Speciellt vid nya eller nyslipade brotchar vill hålet gärna bli för stort.