Skaffa oscilloskop.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem

Skaffa oscilloskop.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Hejsan.
Jag har insett att jag kommer behöva skaffa mig ett enkelt oscilloskop.
Men vad skall man ha?

Jag skall i närmsta tiden felsöka / få ihop en hastighetsmätare där jag behöver undersöka lite givare signaler.

Jag pysslar främst med elektronik som rör bilar.
Dvs mäta givare spridare och eventuellt någon CAN bus.

Jag har sett att det finns en del enklare handhållna enheter för under tusenlappen.
Skulle en sådan funka för de behov jag har?
Eller är det pengar i sjön. Det bör vara hyfsat mobil lösning för min del.

Tillexempel någon av dessa
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... ngQAvD_BwE

Eller
https://fyndiq.se/produkt/digitalt-osci ... lwQAvD_BwE
Haralt

Re: Skaffa oscilloskop.

Inlägg av Haralt »

ASEA

Inlägg av ASEA »

Jag köpte en Fnirsi 2C23T. Sett till priset, inget att klaga på. Perfekt format och en bra mutimeter inbyggd!
Klarar 10MHz, duger utmärkt i bilsammanhang, 500kHz är för dåligt.
Gav ca 750-800kr på banggood. Spec: https://eleshop.eu/fnirsi-2c23t-oscilloscope.html

Hantek har haft nån specialmodell inriktad till just bil där det finns mycket förberett i mjukvaran för just mätning av givare och dyl i bil, för ett par tusenlappar tror jag.
Edit; Hantek 2D82

Bussdekoding typ av CAN och dyl är väl en begränsning fortfarande när det kommer till dessa billiga handhållna oscilloskop, men det kommer säkert snart!
En del av de nya digitala bänkoscilloskopen är rätt portabla och vissa kan matas med en powerbank eller dyl. En del av dessa har bussdekodning inbyggt!
Senast redigerad av ASEA 19 juni 2024, 12:27:00, redigerad totalt 1 gång.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag tror de fungerar bra för vad du skriver du ska göra. Jag tittade på en del reviewer på tuben av denna typen av oscilloskop för ett tag sedan.
De fungerade bra i det stora hela. Men typiskt var att om man kom nära gränsen på specen för frekvens så var återgivning av signalen inte så exakt.
Säg från 400 kHz och upp för ett 500 kHz.
Det är annars ett tips: sök efter reviewer av de modeller du tänker dej på youtube.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ska du analysera en CAN-buss är det ju inte ett oscilloscope du vill ha, det är en logikanalysator med protokollavkodning.

Sen att vissa oscilloscopes har en sådan inbyggd är ju en annan sak.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är viktigt att det pallar miljö och hantering. Kan bli mycket törnar i bilmiljö. Manövrering med täckta knappar, är de öppna kan allt möjligt tränga in. Samma sak med kylluftsöppningar o.dyl. Mätkablarna måste ha fungerande brytskydd och dragavlastningar.

Stirra inte på angiven maxfrekvens, risken finns att den anges som samplingsfrekvens / 2. Se på samplingshastigheten direkt istället. Interpolerade punkter tillför noll information.

Logikanalysator har femtioelva kanaler, men registrerar näppeligen kurvformer. Skall det testas analoga sensorer, testas kvalitet på drivspänning eller vad som för analoga signaler måste det vara ett scope.

Räcker den verkliga aktiva drifttiden på batteriet? Räkna med att den är överdriven samt kommer att minska så saktelige. Eller förfärande fort ibland.

Du får vad Du betalar för. Aldrig mer, men ofta mindre. Bättre köpa något som räcker till med en gång, än att först kasta in en näve pengar i ett av nätets svarta hål.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Ett riktigt skåp kan du hitta på tradera m.fl. ställen
ett exempel är ett 4-kanaligt : https://www.tradera.com/item/1711/63577 ... ol-ds1074z

Glöm pc baserade , köp ett riktigt. Digitala skåp visar nästan alltid vad som händer före en triggning och är
svårslagna när man skall fånga enskilda händelser.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

rigolen är helt ok, har en sådan , smidig nog att ha med sig

på canbusen så delar man upp det i två delar
elektriska spänningsnivåer med ex störningar, skop
innehåll, en canbus explorer av lämpligt slag
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har ett batteridrivet oscilloscop. Gammalt och med NiCd-batterier. Men digitalt och med färgskärm. Har bytt batterierna och ett gäng (men inte alla) elektrolyter i det.
Nu vill det inte riktigt klara självtestet längre. Har tänkt göra mig av med det. Tror jag har service-manualen till det.

Jag kan ta med det till Makersföreningen i Huskvarna nån tisdag och se om det är lagningsbart.

Googlade nu och hittade en tråd där jag postat :) Men här är servicemanualen iaf.

https://xdevs.com/doc/Hitachi/Hitachi_V ... Manual.pdf

Bildgooglar du: Hitachi VC-5430 så ser du hur det ser ut.

MVH: Mikael
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Jag vill tacka alla för era förslag och synpunkter.
Jag beställde ett billigare från Kina.
Ja jag vet att det kanske inte kommer funka 100.
Men för min kunskapsnivå så kommer det funka bättre än en multimeter.
Det skall komma om någon vecka eller två så får vi se om jag reder ut min hastighetsmätare
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bumpar denna tråd, missade när den dök upp, och fyller på lite:

PC-anslutna oscilloskop KAN vara bra, men då kostar de en del pengar. Mjukvaran till Pico Automobile har funktioner som gör att man t.ex. markerar början och slut på ett varv på vevaxeln, och kan sen flytta markörer och se läge i grader istället för att behöva räkna på millisekunder. Det finns en del andra finesser.

En fördel med PC-anslutet oscilloskop är att det är datorn och inte oscilloskopet som tar stryk om man t.ex. råkar spilla något eller liknande, och det är bara en USB-kontakt och några BNC-kontakter som behöver väderskyddas på oscilloskopet.

För mer avancerad felsökning är oscilloskop med flera kanaler bra.

En ytterligare fördel med PC-anslutet oscilloskop är att oscilloskopet strömmatas från datorn, och med en laptop så blir oscilloskopet batteridrivet. Väldigt praktiskt för mätningar som måste göras medan man kör, t.ex. saker som endast uppstår vid högre belastning på motorn eller liknande.
O Bumble

Inlägg av O Bumble »

Jag har ett gammalt stort oscilloskop som jag inte vet om eller hur det fungerar.
Är det någon som är intresserad av det?
20241118_112322[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan vara intresserad. Fabrikat, typ, pris?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det står Hitachi V1100A 100 MHz i fotot. :)
Skriv svar