Biltema båtmotor funkar inte
Re: Biltema båtmotor funkar inte
Inte så att det sitter nån flottör med brytare som känner av att den är i vatten så att man inte torrkör den?
Vet inte hur det funkar med en elektrisk båtmotor, men om jag fattat rätt så bygger t.ex. vissa delar i tvätt/diskmaskiner på att de snurrar nedsänkta i vatten och vattnet fungerar som en (inte särskilt bra men samtidigt inte helt usel) smörjvätska.
Vet inte hur det funkar med en elektrisk båtmotor, men om jag fattat rätt så bygger t.ex. vissa delar i tvätt/diskmaskiner på att de snurrar nedsänkta i vatten och vattnet fungerar som en (inte särskilt bra men samtidigt inte helt usel) smörjvätska.
Du tjöper ny del från feltema , förutom stjmejsel sitter en liten inkant skruvf som låser potten från vridostyr pinnen
Biltema har inte den delen (brytaren) hemma så jag måste köra en bra bit.
Jag ser nu att det går ner fyra kablar till motorn.
En svart och en blå som är lite tjockare och en gul samt en röd något klenare.
Jag lyckas inte mäta någon resistans och kag lyckas heller inte köra motorn direkt.
Varför 4 kablar ner? - kanske för att polvända för backen och eftersom back bara har 2 effektlägen så kan man unna sig klenare kablar?
Sedan undrar jag hur effekten regleras, sitter det resistorer i brytaren som biker demonterat eller är det något nere i motorn, så man skivkar ner såänning i alla 4 och så händer något där nere?
Jag skulle gärna vilja tvångsköra motorn innan jag kör 15 mil och köper ny brytare, jag börjar misstänka motorn är kass - någon som kan gissa hur man kan göra detta?
Biker, var det två tjocka kablar du bryggade, den röd/svarta och den svarta?
Jag lyckas inte mäta någon resistans och kag lyckas heller inte köra motorn direkt.
Varför 4 kablar ner? - kanske för att polvända för backen och eftersom back bara har 2 effektlägen så kan man unna sig klenare kablar?
Sedan undrar jag hur effekten regleras, sitter det resistorer i brytaren som biker demonterat eller är det något nere i motorn, så man skivkar ner såänning i alla 4 och så händer något där nere?
Jag skulle gärna vilja tvångsköra motorn innan jag kör 15 mil och köper ny brytare, jag börjar misstänka motorn är kass - någon som kan gissa hur man kan göra detta?
på någon enkel modell har jag sett ett effektmotstånd som varit emaljerad tråd lindad utanpå motorn men inne i motorgondolen, som ett vattenkylt effektmotstånd
så min gissning är att motorn är dom två grova, mendans halvfart kopplar man in motståndet i serie
dom provat här vet mera
så min gissning är att motorn är dom två grova, mendans halvfart kopplar man in motståndet i serie
dom provat här vet mera
Ta bort propellern och snurra motorn med en skruvdragare. Motorn fungerar då som en generator. Mät vilka kablar du får spänning mellan. Det är motorn. Det bör vara de grova kablarna.
Du kan Spraya lite wd40 eller liknande på tätningen för propelleraxeln innan du kör skruvdragaren, så att tätningen inte snurrar torr och blir dålig.
Ja visst den kl 06 och klockan 03.steffo100 skrev: ↑18 juni 2024, 18:24:12 Biltema har inte den delen (brytaren) hemma så jag måste köra en bra bit.
Det är garanterat den som det är fel på så de e bara o köra eller så får din local feltema ta hem
Jag skulle fettfylla den nya och desutom tjacka två.
Börja inte o mät o dona o riskera bränna lindingar o så
Fick bita i det sura äpplet och köra 15 mil till närmaste biltema med reservdelen.
Jag fick dock efter ett tag (av okänd anledning) motorn att gå igång ibland framåt men aldrig bakot.
Jag brovade koppla ur vissa av de 4 sladdarna som går från kontakten ner till motorn och då fick jag en massa olika beteende, med röd borta blev det samma fart på 2:an och 3:an, med någon annan ute fungerade inte 4:an alls men de andra gick osv.. sp med olika såöääningar ner till de de 4 olika kablarna så växlar man och ändrar riktning.
Fattar inte men hoppas den nya brytare ska lösa problemet.
Jag fick dock efter ett tag (av okänd anledning) motorn att gå igång ibland framåt men aldrig bakot.
Jag brovade koppla ur vissa av de 4 sladdarna som går från kontakten ner till motorn och då fick jag en massa olika beteende, med röd borta blev det samma fart på 2:an och 3:an, med någon annan ute fungerade inte 4:an alls men de andra gick osv.. sp med olika såöääningar ner till de de 4 olika kablarna så växlar man och ändrar riktning.
Fattar inte men hoppas den nya brytare ska lösa problemet.
Fyll skiten med fett så det inte blir korrision som på mina bilder.
Plocka isär den försiktigt så det inte blir ett mekano
Plocka isär den försiktigt så det inte blir ett mekano