Somfy rts?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hawkan

Somfy rts?

Inlägg av hawkan »

Har installerat garageportar och fått med Somfy MOTO 600 RTS motoröppnare.
Den funkar med fjärrkontrollen, inga problem.
Skulle vilja kunna styra den med en android app eller koppla till ett hemautomatisering som jag inte har.
Sjukt jobbigt att försöka läsa in sej på hur detta är tänkt att fungera. Tahoma t ex.
Kan någon beskriva hur man bäst gör?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Somfy rts?

Inlägg av mrfrenzy »

Öppna locket på motorn så brukar det sitta en ingång för tryckknapp, bara koppla in valfri pryl där som kan styra ett relä, Plejd, Sonoff, KNX etc spelar ingen roll.
jas39

Inlägg av jas39 »

Jag har använt en, två och treknapparsbrytare från https://ewelink.cc/ till just olika garagedörrar. Finns också nån dedikerad garagevariant.

Fördelen är att det är en enkel app och att man individuellt kan dela knappar med andra (och ta bort behörighet). Nackdelen kanske är att allt ligger i ett kinesiskt moln.

Garagedörrarna brukar ha funktionen att varje gång "knappen" trycks så cyklas funktionen upp-stopp-ned-stopp vilket gör det fördelaktigt att vara i närheten eller att ha en kamera för att se åt vilket håll man skjutsar dörren.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tyckte jag letade efter en knapp-anslutning men hittade inte så jag trodde allt var trådlöst. Ska ladda upp nån manual imorgon så vi kan se.

Den verkar cykla upp-stopp-ner-stopp-upp-stopp utan att berätta hur porten står. Jag är nog i närheten när jag öppnar/stänger porten tror jag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Danalock Universal Module kan rekommenderas om man vill ha en styrning med app avsedd för portar och som inte har kinesiskt moln. Den har ingång för magnetkontakt så man kan hålla koll på status också.
Givetvis finns funktioner för att dela behörigheter tillfälligt och permanent, tvåfaktorsautentisering, loggning, grupper etc.
jas39

Inlägg av jas39 »

En sonoff knapp kostar under 200:- ....
hawkan

Inlägg av hawkan »

Här är inkopplingsalternativen. Kan det vara nyckellåset som är "knapp-tryckning". Dvs momentant kortsluta 1 och 3?
Skärmbild 2024-06-12 081225.png
Hela manualen https://www.mellbyhome.com/wp-content/u ... 750-SV.pdf

Tittade efter Danalock Universal Module. Tvivlar inte på att den är bra. Jag har totalt fyra portar som jag sätter in nu,
varje DUM har två reläer så två DUM behövs och de kostar kanske 2000? Och är strikt för professionals om jag läste rätt men det kanske inte är sant för den säljs lite här och där.

Somfys lösning verkar vara deras Connectivity kit, klarar 20 enheter, kring 800 kr. Appen är Somfy Tahoma som inte fått speciellt högt betyg på google play. Den är bara för enkel manuell manövrering och jag tror inte den har port-state öppen/stängd. Lite mer avancerat med schemaläggning osv så finns Tahoma switch för 2000 kr men jag tycker inte jag behöver det extra som den ger.

En annan hobby-lösning är ESPSomfy-RTS https://github.com/rstrouse/ESPSomfy-RTS som verkar göra vad jag vill, inga kina-moln och krånglande appar, bara lokalt wifi och web-browser till ESP2an. Hade hellre sett en färdig produkt men kan vara något jag gör när tiden tillåter. ESP32 har jag liggande, behöver en CC01101 radiomodul som kostar några tior.

Det jag har som första lösning är extra fjärrkontroller som har fyra knappar, en för varje port. Då har vi som behöver öppna stänga varsin så det täcker en del av behovet.
Skärmbild 2024-06-12 083732.png
Och där slank in ett inlägg medan jag skrev.
jas39, berätta mer om Sonoff switchen och hur den kan kopplas in och användas. Jag vet inget om sonoff, jo jag har några sonoff vägguttag som jag lagt in annan programvara på men glöm det. Hur får man ihop det till något enkelt att använda?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jas39

Inlägg av jas39 »

Man registrerar sonoffen I ewelinks programvara. Sedan kan man göra funktionen momentan, dvs att när du trycker i appen så sluts brytare bara i en sekund.

För att koppla in den var jag först tvungen att se till att reläets sekundärsida inte längre var kopplat till nätspänning. Här är det bra att veta vad man gör...

Tror det finns fyr-knappars version om man har många dörrar. Fast tvåknappars kanske är enklast att koppla in.

Kan satte knappen längst bak på skenan så är det enkelt att öppna stänga när man ska ut.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Den mest sålda wifi switchen på aliexpress är denna
Skärmbild 2024-06-12 125710.png
som kostar typ under 40 kr. Står att den går bra ihop med ewelink.

Jag vet inte vad jag vill nu (nånsin?) så låter det sjunka in ett tag.
Låter som en billig lösning, för att skapa mej en klarare bild av vad jag vill, är vad jag ska gå på.
jas39

Inlägg av jas39 »

Jag skulle ta en varisnt med knappar. Jag tror du kommer vilja kontrollera dörren fysisk från insidan också
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag kommer att dra fram brytare vid utgångarna. Hade inte insett att det enkelt gick att ha en brytande kontakt.
Testade att kortsluta 1-3 och visst öppnade porten. Så en enkel brytare kan jag ha.

Sedan kommer jag att testa med https://github.com/rstrouse/ESPSomfy-RTS har beställt en cc1101 tranceiver modul.
Den är för solskydd/markiser men det finns också stöd för 1-trycks garagedörrar som mina är. Hoppas jag.
Är man inne på mitt wifi kan man öppna portarna med mobilen.
Bild
Finns även integration med Home Assistant men det är överkurs.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Blir väl mest en blog av detta.

Jag har lagt in ESPSomfy-RTS på en esp32. Jaaa... Detta verkar vara en av de där pärlorna som finns på internet.
Mycket bra, mycket bra. Lång, relevant beskrivning (för lång?) och även någotsånär komplexa saker fungerar direkt
som att ladda upp firmware via esphome.io, ansluta till ny accesspunkt och komma åt enheten, och att få upp den på mitt Wifi.
433 MHz radiomodulen kommer på måndag, dags för test då.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Fick Cc1101 radio tranceiver.
Skärmbild 2024-06-17 182922.png
Baksidan ut, kopplat med 8 trådar. SPI och Rx+Tx.

Ja, fungerar. Fjärrkontrollen som kommer med är en toggle, upp-stopp-ned-stopp osv, medan motorn faktiskt är
en 3-läges, också. Man kan säga till den att gå upp, stopp och ned och den gör det.

Får fixa till detta så det blir bättre än prototypläget.
jas39

Inlägg av jas39 »

Kopplar man in den på antenningången och emulerar radioprotokollet, eller finns det någon annan igång?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Esp32+cc1101 är nu en fjärrkontroll.
"Fjärrkontrollen" är inkopplad på wifi som många esp32 är och har ett web-interface och kan kopplas/paras till flera motorer, jag har fyra.
Så jag har mina fyra portar där och jag tryckte nyss "ner" på alla fyra så det stängde för kvällen.
Det är bra räckvidd på "fjärrkontrollen" så jag har den inne vid datorn 15 m från garaget.
Mobilen som man styr med måste vara inne på wifi såklart.

cc1101 433 MHz till motorerna
esp32 till wifi och mobiler

Somfy RTS är väl inte världens bäst och funktionella sak här i världen.
Men det blev användbart med ESPSomfy-RTS

CC1101 styrs med SPI och Rx+Tx serie, totalt 8 sladdar inkl plus och minus.

Fick förresten precis in portarna i HomeAssistant.
Skriv svar