Biltema båtmotor funkar inte
Biltema båtmotor funkar inte
Hej,
Jag har en sånhär motor som har ett antal år på nacken. Har nog bara gått 10 minuter men nu har jag annan användning för den så skulle testa.
https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/s ... 2000023155
Kopplade in på batteri och batteri-indikatorn visar fullt batteri.
När jag vrider påhandtaget händer ingenting och vad jag minns finns ingen "strömbrytare" man ska slå på eller annat, då gissar jag att batteri-indikatorn inte hade fungert heller.
Sedan hittade jag en sådan här reservdel i manualen:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000023158Kan det vara rimligt att tro att det är den som är sönder?
Jag frågar för jag behöver köra 15 mil till närmaste butik med brytaren i lager, den ska sedan utgå och tror inte biltema skickar mellam butiker..
Vad skulle ni gissa?
Jag har en sånhär motor som har ett antal år på nacken. Har nog bara gått 10 minuter men nu har jag annan användning för den så skulle testa.
https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/s ... 2000023155
Kopplade in på batteri och batteri-indikatorn visar fullt batteri.
När jag vrider påhandtaget händer ingenting och vad jag minns finns ingen "strömbrytare" man ska slå på eller annat, då gissar jag att batteri-indikatorn inte hade fungert heller.
Sedan hittade jag en sådan här reservdel i manualen:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000023158Kan det vara rimligt att tro att det är den som är sönder?
Jag frågar för jag behöver köra 15 mil till närmaste butik med brytaren i lager, den ska sedan utgå och tror inte biltema skickar mellam butiker..
Vad skulle ni gissa?
Senast redigerad av steffo100 9 juni 2024, 20:14:39, redigerad totalt 1 gång.
Re: Biltema båtmotor funkar inte
är det dc eller ac motor?
två eller tre kablar ner till motorn?
om dc motot , två kablar kan man provköra den direkt på batteri
två eller tre kablar ner till motorn?
om dc motot , två kablar kan man provköra den direkt på batteri
Varför lägga länkarna som kod block? De verkar inte gå att klicka på då!
För jag klickade fel och kollade inte efter jag postat - jag är lite trög tyvärr
Ja, jag får skruva isär och köra motorn direkt. Kanske blir bättre att ta bort hela huvudet och styra hastighet på annat sätt, kanoten har roder.
Skulle se snyggare ut oxå - tack för tips
Ja, jag får skruva isär och köra motorn direkt. Kanske blir bättre att ta bort hela huvudet och styra hastighet på annat sätt, kanoten har roder.
Skulle se snyggare ut oxå - tack för tips
Jag tror det är en DC-motor men det går flera kablar till den som troligtvis är kopplad till lindningarna på ett sätt som gör att det blir olika effekter beroende på vilken kabel som får ström. Jag har en sån motor som jag driver med ett DC-fartreglage för radiobilar.
Du bör kunna koppla kablarna från motorn direkt till batteriet(koppla förbi strömställaren) för att se om motorn fungerar.
Du bör kunna koppla kablarna från motorn direkt till batteriet(koppla förbi strömställaren) för att se om motorn fungerar.
på någon gammal elmotor var det koppartråd lindat runt motorn som ett motstånd som blev vattenkylt för lägre farten
men som sagt kolla hur det är kopplat
är det en dc motor och man ska ha den på en kanot är det kanske trevligt att korta röret och skippa handtaget
men som sagt kolla hur det är kopplat
är det en dc motor och man ska ha den på en kanot är det kanske trevligt att korta röret och skippa handtaget
Ja,
det blir att korta ner röret och montera det på något vis så jag styr med rodret.
Inte så snyggt med motor på en gammal kanot.
Hor ser man om det är en DC-motor?
det blir att korta ner röret och montera det på något vis så jag styr med rodret.
Inte så snyggt med motor på en gammal kanot.
Hor ser man om det är en DC-motor?
enklast är det om det bara går ner två kablar till motorn
då är det dc
är det fler kan det finas många allternativ, hur gammal är den?
kan vara borstlös med styrelektroniken nere i motorn (dyrare)
då två grövre kablar och några mindre för styrning
kan vara dc motor med motstånd som är vattenkylda
kolla första allternativet först
då är det dc
är det fler kan det finas många allternativ, hur gammal är den?
kan vara borstlös med styrelektroniken nere i motorn (dyrare)
då två grövre kablar och några mindre för styrning
kan vara dc motor med motstånd som är vattenkylda
kolla första allternativet först
Det är exakt en sån motor jag har och det är en DC-motor, jag har haft den på min kajak(som var direktiven av solceller) samt på min autonoma mät-båt(då med avsågat rör, servo för styrningen och DC-fartreglage för Crawler RC-bil).
Felsökt exakt en sån idag , tre kablar ner till motorn
Hittade ej felet men det gick inte att köra med direktmatning heller.
Dom tre färgade sladdarna
Hittade ej felet men det gick inte att köra med direktmatning heller.
Dom tre färgade sladdarna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Men propellern går att snurra för hand?
Vad har du för resistans mellan de tre kablarna?
Du och trådstartaren skulle ju kunna jämföra värden med varandra.
Kan du mäta någon spänning om du snurrar för hand?
Vad har du för resistans mellan de tre kablarna?
Du och trådstartaren skulle ju kunna jämföra värden med varandra.
Kan du mäta någon spänning om du snurrar för hand?
Motorn gick bara att köra bakåt sa ägaren men nör jag skulle felsöka så gick inte ens det.
Däremot funka det igen när man bryggade svart/röd med den svarta närmaste kameran.
Mätte inget annat o är inte nära motorn idag , ts kan ju testa o byta delen som gick atg tjacka lös iaf.
Jag bad båtmotirägaren inte kasta motorn iaf än
Häftig slump att två efare felsöker samma fel ,same tajm
Däremot funka det igen när man bryggade svart/röd med den svarta närmaste kameran.
Mätte inget annat o är inte nära motorn idag , ts kan ju testa o byta delen som gick atg tjacka lös iaf.
Jag bad båtmotirägaren inte kasta motorn iaf än
Häftig slump att två efare felsöker samma fel ,same tajm
Obducerade strömställaren och hittade felet
Slitbanan förvar utsliten för frammåt mode
Slitbanan förvar utsliten för frammåt mode
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej,
Vilket sammanträffande!
Jag ska ta tag i motorn imorgon och jag gläds åt att det går att skriva isär brytar-reglaget, jag antar att det går att skriva ihop igen
Hur var det med DC-styrningen?
Är det en DC-motor och i så fall varför går det tre kablar ner till motorn?
Hur som helst så gjorde jag en bildsökning - verkar vara en standardprodukt..
https://www.amazon.se/-/en/Fityle-Elect ... B08M48YXVR
https://www.direktimporter.se/sv/sm%C3% ... are/40904/
Skulle vara bra om jag kan tjyvkoppla den och se att motorn inte är trasig innan jag köper ny brytare om jag nu inte kan fixa den gamla..
Tips på hur detta kan gå till?
Biker - lyckades du köra motorn utan brytaren?
Vilket sammanträffande!
Jag ska ta tag i motorn imorgon och jag gläds åt att det går att skriva isär brytar-reglaget, jag antar att det går att skriva ihop igen

Hur var det med DC-styrningen?
Är det en DC-motor och i så fall varför går det tre kablar ner till motorn?
Hur som helst så gjorde jag en bildsökning - verkar vara en standardprodukt..
https://www.amazon.se/-/en/Fityle-Elect ... B08M48YXVR
https://www.direktimporter.se/sv/sm%C3% ... are/40904/
Skulle vara bra om jag kan tjyvkoppla den och se att motorn inte är trasig innan jag köper ny brytare om jag nu inte kan fixa den gamla..
Tips på hur detta kan gå till?
Biker - lyckades du köra motorn utan brytaren?
Jag har en gammal Johnson elmotor, 200W om jag minns rätt, motorn är nere i vattnet och det har varit någon styrning med några resistanstrådar som man växlade mellan, förra ägaren skulle bygga dykmotor av den så han kapade bort all styrning.
Det är två sladdar som går från batteriet till motorn nu, kan vara 4mm2, tror ni att den styrningen i länken skulle gå att koppla in på min motor.
Det är två sladdar som går från batteriet till motorn nu, kan vara 4mm2, tror ni att den styrningen i länken skulle gå att koppla in på min motor.