Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme
Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme
Ska plocka fram multimetern. Har ingen innegivare utan bara utegivare.
Re: Tjänst: Löda eller byta kondensatorer på kretskort i reglerbox till fjärrvärme
Inte helt säker att jag mäter rätt men får resistansen från utegivaren till oändlig. Har vi felet där trots allt? Har klättrat upp och mätt i själva givaren också men blir 1 även där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den givaren ska hålla ca 10KΩ vid 20°C
Tack! Mätt igen (inte helt van att ställa in multimetern) och nu mäter jag 10kohm både i givaren och i sladden från givaren som ska in i svarta dosan. Verkar schysst alltså.
Japp, låter helt korrekt.
Ja vi får se om den mår bättre iom kondensatorbytet.
Du ska ju iaf märka att pump startar en kort stund, men kanske är svårt att höra/känna det?
Ja vi får se om den mår bättre iom kondensatorbytet.
Du ska ju iaf märka att pump startar en kort stund, men kanske är svårt att höra/känna det?
Nejdå, det brukar gå att känna att pumpen vibrerar.
Här kommer en rapport om hur det gått. Tyvärr var det samma problem när vi kopplade in dosan igen. Ställdonet stod och surrade fram och tillbaka och manöverpanelen var helt död. Jag har nu köpt en likadan fjärrvärmeväxlare på Blocket och bytt ut hela styrningsutrustningen och det tycks fungera (men jag vågar inte ropa hej riktigt än då det är svårt att testa alla funktioner när det är så varmt ute). Stort tack för alla goda råd här. Det finns många vänliga personer som vill hjälpa till!
Hej,
Tack för uppdateringen, alltid intressant att höra resultatet. Synd bara att det inte hjälpte.
Vad är manöverpanelen för något? Kan felet ligga där? Spänning ut verkade ju finnas. Sensorn verkade ju dessutom korrekt enligt dina mätningar.
Tack för uppdateringen, alltid intressant att höra resultatet. Synd bara att det inte hjälpte.
Vad är manöverpanelen för något? Kan felet ligga där? Spänning ut verkade ju finnas. Sensorn verkade ju dessutom korrekt enligt dina mätningar.
Det är den här jag menar. Jag använder fortfarande min gamla, så verkar inte vara där felet satt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.