Japp även hänglås och även andra typer av lås finns, inkl nyckelfria som öppnas via mobiltelefonen och NFC(även hänglås).
En annan fördel som jag ser det är att nyckeln kopplas till dej personligen och kan användas/programmeras till vilka andra lås som helst i samma system.
Under optimala förhållanden så klarar man sej med en enda nyckel oavsett hur många lås du har tillgång till, under förutsättning att de finns i samma system då.
Det gavs nåt exempel i infovideon ovan på en lärare i kommunen som också hyrde sin lägenhet av dem och tränade ett fotbollslag på kvällarna och hur man kunde skräddarsy tillgången tidsmässigt till lokalerna med en och samma nyckel, smidigt.
Ett och samma system kan innehålla upp till 1 miljon lås och 2 miljoner användare.
Information utbyts i systemet mellan nycklar och lås utan direkt uppkoppling, nycklarna ändras/läses/uppdateras när man passerar nåt lås på vägen som är uppkopplat tex i en ytterdörr.
Nytt digitalt låssystem ILOQ
Re: Nytt digitalt låssystem ILOQ
Senast redigerad av ASEA 6 juni 2024, 14:26:49, redigerad totalt 1 gång.
Edit, lägger till citat, märkte inte att tråden fortsatte på nästa sida, när jag postade.
Japp, vi har ett på dörren till det gemensamma kylrummet i källaren. Det är inte ämnat för utebruk, men vet inte om de har andra som är klassade för det.
Senast redigerad av rvl 6 juni 2024, 14:28:51, redigerad totalt 1 gång.
Scoutkåren som jag är med i skaffade det för några år sen, där är ju problemet att de har hundratals nycklar och det är inte alltid lätt att få folk att återlämna nyckeln när de slutar.
Jag har inte hört om några problem med systemet (men jag lämnade in min nyckeln för nåt år sen då jag inte är aktiv ledare längre).
En fördel är också att samma nyckel kan användas till flera lås. Innan hade kåren en nyckel till scoutstugan och en till lokalen vid sjön (sjöscoutkår). Lokalen vid sjön delas också med båtklubben så de har en massa medlemmar som har nyckel tid men inte till scoutstugan. Det behövde alltså dubbla nycklar förut, med ILOQ räcker det med en nyckel och det programmeras vilka lås nyckeln ska funka till.
Jag TROR att bommen vid båtklubben också har hänglås med ILOQ nu.
Jag har inte hört om några problem med systemet (men jag lämnade in min nyckeln för nåt år sen då jag inte är aktiv ledare längre).
En fördel är också att samma nyckel kan användas till flera lås. Innan hade kåren en nyckel till scoutstugan och en till lokalen vid sjön (sjöscoutkår). Lokalen vid sjön delas också med båtklubben så de har en massa medlemmar som har nyckel tid men inte till scoutstugan. Det behövde alltså dubbla nycklar förut, med ILOQ räcker det med en nyckel och det programmeras vilka lås nyckeln ska funka till.
Jag TROR att bommen vid båtklubben också har hänglås med ILOQ nu.