Fråga om portage/emerge (Gentoo Linux)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
arvidb

Fråga om portage/emerge (Gentoo Linux)

Inlägg av arvidb »

Jag installerar xorg-x11 på en Gentoo Linux-burk. Kompileringen avbröts med diverse felmeddelanden. Efter lite googling så hittade jag lösningen på problemet, vilket involverade ändringar i en källkodsfil tillhörande en drivrutin för mitt grafikkort. Jag har hittat filen och gjort ändringarna, men hur får jag portage/emerge att kompilera om det hela? Kommandot "emerge xorg-x11" gör bara att emerge fortsätter med de paket som inte blev påbörjade vid första försöket (verkar det som).

(Den felaktiga koden hör till drivrutinen för mitt Radeon X800, "fglrx". Filen som jag ändrade är /var/tmp/portage/ati-drivers-8.27.10-r1/work/common/lib/modules/fglrx/build_mod/firegl_public.c.)

Arvid
farskost

Inlägg av farskost »

prova att skiriva make i mappen med källkodsfilen. eller nån man precis över i filträdet.

//Robin St
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det finns ingen makefil, så make funkar inte.

Jag har testat emerge --resume, men det gör om hela den senaste operationen, inklusive uppackning av koden, dvs ändringarna skrivs över.

Det finns ett "lågnivåinterface" till portage kallat ebuild, men jag har inte fått det att funka. Det klagar på att /var (där källkoden finns) inte har korrekt "PORTDIR"-utseende, eller något liknande. Ska kolla när jag har tillgång till datorn och ange mer precist felmeddelande.

Arvid
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

är inte xorg-x11 den monolitiska ebuilden? Det är väl uppdelade ebuilds sedan xorg-7 tror jag. Hursomhelst så kan det bli samma problem med andra byggen. Jag tror man kan använda ebuild-kommandot för att manuellt köra en emerge av ett paket. Annars kan du ju gå den långa vägen och uppdatera ebuilden med din patch och lägga den i PORTDIR_OVERLAY.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det fanns nyare drivrutiner, som fungerar med min kärna, men som var "maskade" (vet inte riktigt va det betyder - är de otestade eller något sådant?). Jag fick stoppa in "x11-drivers/ati-drivers" i /etc/portage/package.keywords och göra en ny emerge.

Arvid
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Maskningen betyder väl att de är unstable, som inte nödvändigtvis betyder ostabilt, bara otestat. Jag vet inte riktigt hur en ebuild går från maskad till omaskad, men jag tror bla att den måste funnits i portage en månad.
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

ebuilds som en gång i tiden varit omaskade kan även maskas exempelvis för att någon hittar säkerhetshål eller liknande i dem...
Kronberg

Portage Overlay

Inlägg av Kronberg »

Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Tack för råden! Jag börjar fatta det här nu tror jag. Jag fick göra en portage-overlay för att få 64-bitarsversionen av mplayer att hitta codecs:arna för diverse windowsformat, så det har jag ett hum om hur man gör nu. :roll:

Den bästa grejen jag har gjort med mitt linuxsystem hittills är att byta fonter till bättre varianter. Läs mer här: http://alkalay.net/linux/docs/font-howto/Font.html . Även om det tar emot så kan jag verkligen rekommendera Webcore-fonterna från Microsoft, särskilt Verdana som Document font.

Arvid
Skriv svar