Jag ser nu att jag ska införskaffa en liten lasergravyrmaskin, och funderar på vilken programvara som är "bäst" till förmålet. Vad använder ni? Nog följer det med en CD eller liknande med software, men av erfarenhet vet jag att det kan finnas bättre grejer än "det dom fick billigast". Jag ska både gravera och skära, och kommer använda både raster- och vektorbaserade filer. Även om jag har jobbat med CNC några år är det här helt nytt för mig så all info mottages med tack!
Tackar! Har precis beställt G-kodversionen. Nu får vi se hur lång tid det tar innan maskinen dyker upp, och hur det går att montera den. Bra att man har "stora IKEA-kursen"...
Finns det verkligen ingen allmän drivrutin för alla dessa lasrar som säljs utan programvara?
Till min maskin så är lasern installerad som en skrivardrivrutin, sen kan jag använda vilket program som helst. När jag klickar på print så kan jag välja lasern och då får jag inställningarna till den precis som om man väljer vanlig bläckstråleskrivare, eller etikettskrivare.
GeekJoan skrev: ↑31 maj 2024, 17:42:05
Finns det verkligen ingen allmän drivrutin för alla dessa lasrar som säljs utan programvara?
Till min maskin så är lasern installerad som en skrivardrivrutin, sen kan jag använda vilket program som helst. När jag klickar på print så kan jag välja lasern och då får jag inställningarna till den precis som om man väljer vanlig bläckstråleskrivare, eller etikettskrivare.
Interessant! Fungerar det "på alla sätt", med både raster och vektorer, gravyr och skärning? Måste man använda olika färger för olika funktioner?