Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7130
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Teknikern »

Jo jag vet, förra året sålde jag av nästan hela lagret av metall, det blev i runda slängar 80,000:- så du kan ju gissa mängden så jag kan säga att jag är mycket väl insatt i hur skrotbranschen fungerar och hur man får ut största värdet utan att jobba ihjäl sig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, jag tvivlar seriöst inte på att du har koll på det där ner till legeringsnivå, :D men det var mer menat om Mia skulle grovsortera bildelarna sedan. :)
MiaM
Inlägg: 10230
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av MiaM »

Det är väl risk att det finns andra metaller pressade (bussningar, cylindrarna, osv) i en bilmotor av aluminium. Undrar om man kan skrota den som ren aluminium ifall man borrar ur sånt? Givetvis har jag inte grejer för att borra ur cylinderväggar ifall de är av nåt annat material, men bussningar för ventiler och annat i toppen lär ju gå att borra ur.

Volvo har dessutom ventilkåpa kombinerad med delar av toppen om jag minns rätt. Typ ventilkåpan utgör ena halvan av lagersätena för kamaxlarna eller nåt sånt. Så det finns väl viss chans att man kanske kan skrota åtminstone en ventilkåpa som ren aluminium.

Sen är ju frågan hur skrotpriserna kommer ändras över tid, d.v.s. om man bör göra detta nu eller senare. Kan kanske vara värt att kolla på grafer genom tiderna och korrelera mot hög/lågkonjunktur, ränta, geopolitiskt läge i världen osv.

Å andra sidan känns det synd att skrota fungerande motorer. Det här är säkert tvärt emot andras åsikter, men jag skulle vilja säga att ifall man behöver byta motor på någon äldre grej, oavsett om det är en maskin eller ett fordon eller vad det är, så verkar det vara en bättre idé att använda en av dessa Volvo 5-cylindriga motorer än framförallt det klassiska valet motorer från Volvo 240 och 740, men även diverse andra motorer. Anledningen är att dessa äldre motorer och också passande donatorbilar blir ju allt ovanligare medan de modernare motorerna går ju fortfarande att plocka ur halvskrotbilar för småpengar, så reservdelar är lättare att få tag på. Och min bestämda åsikt är att elektroniskt styrda motorer är bättre. Man vet att man har rätt bränsleblandning så länge motorfellampan inte lyser, och lyser den lampan eller om motorn går dåligt så kan man läsa ur diverse mätvärden direkt från förarplatsen.


Sidospår på detta sidospår: Karosserna är dock bra förråd att förvara saker i :D :D Var ska man t.ex. annars förvara sin extra telefonväxel som är i reserv ifall den man använder går sönder? :D :D :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Generellt brukar skrotpriserna vara relativt i plan med snitt på "naturlig" variation hos större valutors värde, dvs ganska fast då metaller representerar ett fast, fysiskt värde och har en ganska fast efterfrågan.
Tveksamt om det är länt att borra ur bussningar och sådant, jag vet inte hur mycket det egentlgien skiljer (relativt ren aluminium (dvs av de typer som är vanliga i gamla motortoppar och liknande) brukar ligga på runt 15-17:- kg senast jag kollade men det var ett tag sedan men man får då även betänka att det går -avsevärt- mer aluminium på ett kg jämfört med stål men det är fortfarande rejält mycket mer per volym), det är mer till exempel om man kommer med en kontainer med tex gamla rör som innehåller mycket mässing (det är rätt signifikant skillnad i pris mellan koppar och mässing, mässing var periodvis knappt ens lönt att ta rätt på, men idag brukar man får en slant för det) och annat, eller om det är stål och mycket gjutjärn (som bara är värt drygt en krona kg) blandat som drar ned värdet markant på det skrothandlaren kan sälja vidare sedan.

Men, ja, samme kille som sorterar stålskrot sade att han tjänat över 4000:- mer på att sortera gamla aluminiumfälgar, motortoppar och skit bara på ett par släpkärror, han hade också sålt för över 75K, men då var det flera lastbils lass med grovsorterad metall (all koppar var noga urkapad, men jag tror inte att ens han bryr sig om att skala kabel innan han lämnar in den, det är mer typ företag som får flera ton spill av samma dimension så att man kan köra det genom en maskin sedan om man skall räkna timpenning, men jo vist finns det folk som sitter och drar bitar genom en planka med en avbruten mora men det är inget jag skulle göra)...

Vad gäller gamla bilmotorer så är det absolut värt att kolla, vissa modeller av gamla volvomotorer är fortfarande eftertraktade bland folk som renoverar veteranbilar, eller håller på med folkracing och liknande, är det reservdelar i bra skick som går att skruva i som de är och inte har för mycket korrosion så brukar det finnas en ganska stadig efterfrågan om man hittar rätt typ av köpare.

Gamla moped/MC delar gjorda före 80 talet går nästan alltid att kränga om de är i någorlunda vettigt skick.
Skriv svar