Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 10229
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av MiaM »

Vissa släpbromsar är ju tyvärr av typen "går att besiktiga men kommer inte funka bra på riktigt". T.ex. de som sitter på Polar från andra halvan av 70-talet kan man få beröm för jämn bromsverkan på besiktningen om man gör justeringen enligt instruktionsboken ett par kilometer från besiktningsplatsen. Sen när man kört ett par mil så tar de bara på ena hjulet igen. Går givetvis att åtgärda, men ändå.

Angående vikt så är det väl viktigt att komma ihåg att det finns halvmånga bilar som inte får dra ett 750-släp, och det finns också bilar som får dra dessa men endast i 40 och inte de 80 man förväntar sig.

Angående blandade fordon överallt på gården så är det väl också en fråga om värde vid avyttring v.s. sparad kostnad på att slippa köpa reservdelar som man istället kan plocka från dessa blandade fordon.

D.v.s. står det "en av varje" av alla bilar som kostat 5000:- med ett halvår kvar på besiktningen, alla inte bara av olika modell utan även olika märken (och inte ens olika märken som har samma ägare, typ Saab, Opel och andra GM-bilar har ju t.ex. vissa gemensamma delar), så gör de inte mycket nytta. Men är alla snarlika eller det finns grupper om säg två eller tre snarlika/likadana varianter så är det mer motiverat.

Gräsklippare som inte fungerar får man väl inget för alls? Eller får man pengar om man tar dem till nån metallskrot snarare än återvinningen, och så fall hur mycket/lite? Även här gäller väl delvis detta med att ha en slags röd tråd. De flesta gamla klippare har ju Briggs&Stratton-motor, och då passar ju delar mellan dem. Å andra sidan är väl risken stor att ifall man inte fått igång en trasig klippare får man inte igång de andra heller. Trasiga klippare som står hos nån som inte är särskilt händig med maskiner men ändå inte helt okunnig står väl säkert t.ex. pga att svänghjulet roterat i förhållande till vevaxeln pga kört på något, och därmed sker tändningen inte vid rätt punkt, och därför "verkar allt rätt" (gnista, bränsle, kompression osv) men den startar inte, och då blir den stående. Kanske.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

De jag byggt om var hela paketet totalt slut på av vägsalt, från wirebanan till hela mekanismen på trummorna, men jag sparar alltid de delar som går att rädda fall någon vill bygga dem tillbaka, av någon obskyr anledning måste man även spärra fjädermekanismen på dragstången om de skall gå att typa om, ingen som helst aning om vad det skall vara bra för, men så säger reglerna. Trummorna får dock sitta kvar tomma, det godkänner man.
MiaM
Inlägg: 10229
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av MiaM »

Aha... Antar att det är svårt att få tag på delar till dessa?

Det är väl rätt stor skillnad på hur släp används. Om det är ett rent släp som är liksom lite mer "företagsmässigt" så är det väl stor sannolikhet att det använts på vintern, medan t.ex. husvagnar och privatpersoners obromsade släp används nog rätt sällan på vintern.

(Sidospår: Jag äger faktiskt dubbdäck till mitt obromsade släp, men har bara gjort en långfärd t.o.r. med det, för att slutföra det sista av en flytt på vintern. En uppsättning begagnade däck till Nissan Micro, varav två hade acceptabelt mönster, ihop med nya fälgar kostade inte mycket mer än att hyra släp, och då har jag dels i framtiden möjlighet att köra på vintern, vinterhjulen fungerar också som reservhjul (vet inte varför det inte ingår reservhjul till såna släp - det gjorde det väl iaf förr alltid till husvagnar?) och dessutom så var väl största fördelen att slippa packa upp direkt vid ankomst. Ingen höjdare att behöva hålla på med det efter att ha ägnat dagen åt att lasta släpet och köra flera timmar. Dock apropå samlande osv så funderar jag seriöst på att bygga nån enkel rigg som kan ventilera släpet så att det inte samlas för mycket fukt när det står parkerat med kapellet på. Typ mekanisk dygnstimer som kör t.ex. en datorfläkt en kvart per dygn eller så mitt på dagen :) ).
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7130
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Teknikern »

MiaM skrev: 26 maj 2024, 18:22:39 Vissa släpbromsar är ju tyvärr av typen "går att besiktiga men kommer inte funka bra på riktigt". T.ex. de som sitter på Polar från andra halvan av 70-talet kan man få beröm för jämn bromsverkan på besiktningen om man gör justeringen enligt instruktionsboken ett par kilometer från besiktningsplatsen. Sen när man kört ett par mil så tar de bara på ena hjulet igen. Går givetvis att åtgärda, men ändå.

Angående vikt så är det väl viktigt att komma ihåg att det finns halvmånga bilar som inte får dra ett 750-släp, och det finns också bilar som får dra dessa men endast i 40 och inte de 80 man förväntar sig.

Angående blandade fordon överallt på gården så är det väl också en fråga om värde vid avyttring v.s. sparad kostnad på att slippa köpa reservdelar som man istället kan plocka från dessa blandade fordon.

D.v.s. står det "en av varje" av alla bilar som kostat 5000:- med ett halvår kvar på besiktningen, alla inte bara av olika modell utan även olika märken (och inte ens olika märken som har samma ägare, typ Saab, Opel och andra GM-bilar har ju t.ex. vissa gemensamma delar), så gör de inte mycket nytta. Men är alla snarlika eller det finns grupper om säg två eller tre snarlika/likadana varianter så är det mer motiverat.

Gräsklippare som inte fungerar får man väl inget för alls? Eller får man pengar om man tar dem till nån metallskrot snarare än återvinningen, och så fall hur mycket/lite? Även här gäller väl delvis detta med att ha en slags röd tråd. De flesta gamla klippare har ju Briggs&Stratton-motor, och då passar ju delar mellan dem. Å andra sidan är väl risken stor att ifall man inte fått igång en trasig klippare får man inte igång de andra heller. Trasiga klippare som står hos nån som inte är särskilt händig med maskiner men ändå inte helt okunnig står väl säkert t.ex. pga att svänghjulet roterat i förhållande till vevaxeln pga kört på något, och därmed sker tändningen inte vid rätt punkt, och därför "verkar allt rätt" (gnista, bränsle, kompression osv) men den startar inte, och då blir den stående. Kanske.
Gamla gräsklippare, crossar, moppar och annat gammalt obrukbart mög går som blandskrot och betingar idag ett värde av 2,50:- kilot men då måste man ju frakta det till skroten också och då blev det jobbigt. Laga själv och fortsätta använda finns inte på kartan för vissa, nej då får den stå kvar på gräsmattan där den stannade och så köper man nåt annat istället.
MiaM
Inlägg: 10229
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av MiaM »

Inte så illa betalt! Nästan så att jag kan tänka mig att göra mig av med alla gamla Briggs&Stratton...

Dock måste jag säga att underredet, handtaget och hjulen är användbart för "annat". Typ bara allmänt som plattform för att släpa runt saker som är lite för tunga för att lyftas och som man inte vill behöva släpa fram säckkärran för att flytta varje gång.

(Sidospår: Har ingen specifik sån användning just nu, men så fort jag orkar skruva isär cirkelsågen och nån slags "sandpappermaskin" jag köpte för en struntsumma, av fabrikat som upphört och som saknar batterier, så jag kan fixa annan batterianslutning, så kan en sån rigg vara lämplig för två bilbatterier med en trasig cell vardera, för att driva dessa 20V-prylar :) Har lekt med tanken att köra med laptop-nätaggregat utan batteri men inser att det går nog åt lite för många för att orka driva en cirkelsåg... Tror cirkelsågen kostade 75:- och sandpappermaskinen (vet inte vad den kallas, anliggningsytan ser ut som ett strykjärn i skala 1:2 fast som vibrerar sandpapper istället för att stryka kläder) kostade 37:- ).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, i tidigare liv gjorde de det, men de ombyggda har mest varit åt äldre personer som skall hämta ved, möbler till sommarstugan och liknande och vill kunna återbruka farfars/svärfars gamla släpvagn. :)
Frecha med starkt byggt chassie som är relativt lätta att laga finns det ju en helt annan efterfrågan på om det är en riktig släpkärra, priserna brukar bli helt andra på dessa också. :)
MiaM
Inlägg: 10229
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av MiaM »

Just ja: Går det att lämna in bildelar till sån metallskrot, eller vägrar de ta emot sånt? Med 2:50 per kilo så lär man ju kunna få en bra slant om man monterar ut motorn ur skrotbilar och skrotar motor, växellåda osv. Och om det ska skrotas så kan man ju vara hur våldsam man vill, typ blir det för tungt så skruvar man loss toppen och tar den separat osv. Man kanske rent av får mer om man sorterar topp och block av aluminium separat från kolvar och annat av stål?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Bör inte vara några problem álls, bara det inte innehåller litervis med gammal olja och liknande, en bekant gör så med i princip allt, han skruvar och kapar ned skiten i beståndsdelar och sorterar metaller efter vad som ger bäst betalt. :)

Edit, motorblock ger inte sådana pengar per kg då de brukar klassas som gjutjärn, vilket ger avsevärt sämre betalt eftersom detta inte kan användas till Martin stål, men på grund av massan är det värt ändå.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7130
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Teknikern »

Ska något säljas som skrot ska det vara sanerat på oljor och övriga vätskor undantaget batterier som lämnas som dom är annars får man inget för det, vissa tar inte ens emot det. Jag separerar det som är möjligt och lönsamt, resten hamnar i blandskrot. Jag får bra betalt för mitt skrot iom. att det är separerat och sorterat och i vissa fall fragmenterat.
MiaM
Inlägg: 10229
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av MiaM »

De bilar jag skulle kunna tänka mig att skrota motorerna på har väl iofs hela motorn gjord av aluminium.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Bränd kopparkabel är också big no, då det inte går att kontrollera varifrån den kommer, bryter mot miljö... osv, men går att sälja hel, eller skalad om man tex gör ett kniv verktyg på en planka och tycker att det är värt besväret om man vill sälja den som ren koppar... :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

MiaM skrev: 26 maj 2024, 20:52:58 De bilar jag skulle kunna tänka mig att skrota motorerna på har väl iofs hela motorn gjord av aluminium.
Inga problem! Som Teknikern skrev, se till att den är ordentligt tömd på olja och glykol, mm först bara.
Aluminium får du riktigt bra betalt per kilo för.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7130
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Teknikern »

Mizzarrogh skrev: 26 maj 2024, 20:55:35 Bränd kopparkabel är också big no, då det inte går att kontrollera varifrån den kommer, bryter mot miljö... osv, men går att sälja hel, eller skalad om man tex gör ett kniv verktyg på en planka och tycker att det är värt besväret om man vill sälja den som ren koppar... :)
Det är INTE värt besväret, prisskillnaden på skalad och oskalad är inte stor.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tycker inte heller det, men vissa verkar tycka det... :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Sjukligt Samlande och Nyttan med det

Inlägg av Mizzarrogh »

Aluminiumkylare och liknande kan man däremot sälja som ren aluminium (=bättre betalt än aluminium blandskrot) om man bryter bort plasten.
Skriv svar